ת"א: ההסלמה בסופ"ש ברצועה גררה לירידות חדות

מדד המעו"ף ירד ב-1.12%, מדד ת"א 100 איבד 1.08%. מניות פועלים ירדו ב-2.21%, מניות לאומי איבדו 1.78%. אישור ביצוע הליך הפרטת בז"ן הוביל את מניות החברה לישראל לירידות של 0.51%
ליאור גוטליב |

הבורסה בתל אביב חתמה את יום המסחר בירידות שערים חזקות. את הירידות הובילו מניות חמשת הבנקים הגדולים שחתמו בירידות שערים חדות. ברקע למסחר האדום, עומדת ההסלמה הקשה בסוף השבוע ברצועת עזה וההפגזה הקשה על ישוב שדרות אמש. כמו כן, מרכז הליכוד שנפגש היום בהקשר שאלת הדחתו של ראש הממשלה מראשות הליכוד מטיל צל כבד של אי ודאות על המסחר. הצל, כאמור, יוסר רק מחר בלילה.

מדד המעו"ף ירד ב-1.12% לשער של 712.26 נקודות. מדד ת"א 100 איבד 1.08% לשער של 719.48 נקודות. מדד התל טק 15 ירד ב-0.17% לשער של 387.04 נקודות.

מחר צפוי נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר לפרסם את גובה הריבית במשק הישראלי לחודש אוקטובר. ההערכות הן לעליה בשיעור של 0.2% לאחר 8 חודשים ללא שינוי.

נזכיר, מוקדם יותר החודש העלה יו"ר הפד, אלן גרינספן את הריבית במשק האמריקני בשיעור של 0.25% לשער של 3.75% ויצר לראשונה פער ריביות שלילי עם המשק הישראלי. בין השיקולים של הנגיד בקביעת הריבית יהיו האינפלציה הנמוכה של המשק הישראלי והתחזיות העתידיות לאינפלציה נמוכה.

מניות במרכז

מניות חמשת הבנקים הגדולים הובילו היום את הירידות החדות באחד העם, מדד הבנקים ירד ב-2.15%. מניות פועלים ירדו ב-2.21% לשער של 17.22 שקלים. מניות לאומי איבדו 1.78% לשער של 14.33 שקלים. הבינלאומי ירד ב-3.44% לשער של 35.64 שקלים. מזרחי ירד ב-2.3% ודיסקונט איבד 2.55%.

עוד במניות הבנקים, פועלים אי.בי.אי. הודיעה מוקדם יותר היום כי חתמה על הסכם עקרונות עם חברת גאון השקעות למכירת מלוא החזקותיה בחברת ה.ד.ס. תמורת סכום של 20 מיליון שקלים. אם תתבצע העיסקה צפוייה החברה לרשום רווח הון ברוטו של 18 מיליון שקלים ורווח הון נטו של 14 מיליון שקלים. הרווח האמור לא צפוי להרשם ברווח הרבעון השלישי.

ריטליקס ופנורמה סופטוור חתמו על הסכם OEM חדש. במסגרת ההסכם שתי החברות ישתפו פעולה בהתאמה ואינטגרציה של פתרונות פנורמה בפתרונות ניהול המשרד והמטה של ריטליקס. הפתרונות שתספק פנורמה ללקוחות ריטליקס יאפשרו ללקוחותיה לנתח את עסקיהם ולהגדיר מחדש את אופן הניהול והשימוש במידע. ריטליקס חתמה בירידות של 0.46% תוך מחזור של 4.2 מליון שקל.

הממשלה הודיעה היום, כי אישרה את ביצוע הליך הפרטת בתי הזיקוק לנפט. בכך דחתה הממשלה את בקשתו של שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, לעצור את ביצוע פיצול והפרטת בתי הזיקוק. בשלב הראשון, בית הזיקוק באשדוד יתאגד כחברת בת של בז"ן ויימכר במכירה פרטית ובשלב השני, יונפק בית הזיקוק חיפה בבורסה התל אביבית. מניות החברה לישראל שבבעלותה בתי הזיקוק (26%) ירדו ב-0.51% לשער של 1,557 שקלים.

מניית בזק, שנסחרה בחודשים האחרונים על רקע עיסקת הרכישה שלה המשיכה גם היום לרכז עניין רב. מאוחר יותר, צפוייה שרת התקשורת דליה איציק להביא לממשלה את "צו בזק" המתוקן שיאפשר להשלים את עיסקת הרכישה. כאמור, קרן אייפקס, מורי ארקין וחיים סבן צפויים לרכוש את השליטה בחברה. במהלך סוף השבוע רמז סבן, כי לאחר קבלת השליטה ייתכן ויחל גל פיטורין כחלק מתהליך התייעלות. בזק עלתה ב-0.27% תוך מחזור של כ-26 מליון שקל.

גם כי"ל, המשיכה לרכז היום עניין רב באחד העם, בשבוע שעבר ירדה המנייה ב-4.7%. בין הסיבות, בנק ההשקעות סיטיגרופ הודיע כי הוא מוריד אותה מרשימת המעקב שלו. ביום חמישי באותו השבוע, שודרגה המניה ע"י בנק השקעות גדול אחר, UBS, שהעלה את המלצתו ובעקבות כך, המנייה הוסיפה באותו היום 0.7%. כי"ל חתמה היום עם תוספת של 0.3% לשער של 16.7 שקלים, תוך מחזור של 34.4 מליון שקל.

מניות ליפמן נפלו ב-3.19% תוך מחזור של 18 מליון שקל. ברקע, ליפמן ירדה ביום שישי האחרון ב-1.9% לשפל של 10 חודשים והספיקה לאבד כ-21% מאז תחילת החודש. החברה פתחה היום את המסחר עם פער ארביטראז' שלילי של 5%. היום פורסם ב-"ידיעות אחרונות", כי המשקיעים בחברה מפחדים שחברת הבת דיון הבריטית, לא תעמוד ביעדיה לרבעון השלישי. בבית ההשקעות הענק מריל לינץ' העריכו ביום חמישי האחרון, כי אזהרת רווח שנייה ברציפות צפוייה לפגוע באמינות החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

הדיון סביב בסיס קבוע לחברה ההונגרית מטלטל את הענף, אך גם משקף את מגמת השינוי בשוק התעופה הישראלי: בין השאיפה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים לבין הצורך לשמור על חוסנן של החברות המקומיות, להבטיח ביטחון תעופתי ולהתחשב במבנה השוק הייחודי של ישראל.