"השאיפה שלי היא מעבר לאנרגיות חדשות, אבל אנחנו צריכים לשמור על עתודות הגז שלנו"
משבר האנרגיה באירופה מוכיח את חשיבות התמהיל האנרגטי הנכון ושימורו, ומוכיח שישראל מהווה אי של יציבות מקומית.
השאיפה העיקרית שלי כשרת האנרגיה הוא המעבר לאנרגיות מתחדשות. עם זאת, יש לומר ביושר והגינות שאין פתרון קסם שיעביר אותנו מחר בבוקר למתחדשות, להפך. מדובר במאבק ארוך ותהליך מתמשך להסרת חסמים ואתגרים בקרקע, ברשת החשמל ועוד. תהליך שמצריך שיתוף פעולה רחב עם כלל הגורמים
אנו עובדים בזה באופן יומיומי, פועלים בכל האפיקים, בכנסת, מול משרדי הממשלה ומול כלל הגורמים. אבל עדיין מדובר בתהליך שצפוי להיות ארוך ומורכב עד שנצליח להבטיח משק אנרגיה יציב, אמין וגם ירוק
כשרת האנרגיה אני נדרשת לבטחון האנרגטי של מדינת ישראל וליציבות האספקה. זו משימה שלא אתפשר עליה גם בטווח הביניים עד השלמת המעבר
בשבועות האחרונים אנו עדים למשבר אנרגיה חמור ביבשת אירופה. מדינות שהצהירו כי הן עוזבות את הדלקים הפוסיליים, ובכללותם הגז, לטובת מעבר למתחדשות נאלצות לשקול ולחזור להשתמש בנפט ופחם בחורף הקרוב, דלקים המזהמים פי 10 במזהמים מקומיים ופולטים גזי חממה ברמה של פי 3. זאת בשל שילוב בין עלייה דרמטית במחירי הגז ותחזית קשה במיוחד (עד כדי סיכון חיים) בחורף הקרוב.
אני לא רוצה שנאלץ לחזור לפחם או נפט, אני לא מתכוונת שנגיע לשם ולשם כך אני אומרת – אנחנו צריכים לשמור על עתודת הגז הטבעי שלנו, עד שהמעבר לאנרגיות מתחדשות יושלם בצורה בטוחה. משבר האנרגיה באירופה מוכיח את חשיבות התמהיל האנרגטי הנכון ושימורו, ומוכיח שישראל מהווה אי של יציבות מקומית.
- משרד האנרגיה בוחן ייצור אנרגיה לישראל בים
- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משק הגז הטבעי הוא מכלול של דברים בראשם ניצב הבטחון האנרגטי, סביבה והיבטים כלכליים. מאמצי משרד האנרגיה כיום פונים לאנרגיה מתחדשת, מה שכמובן מייצר עוד אתגרים נוספים לא פשוטים. הגז הטבעי הישראלי מספק בטחון אנרגטי, 24/7, כיום אנחנו רואים בעולם שזה לא מובן מאליו. עם כל זה, אנחנו נהיה בשנת 2030 עם לפחות 30% אנרגיה מתחדשת ובלי פחם (שצפוי להפסיק כבר ב 2025). מבחינת זיהום האוויר ראינו בשנים האחרונות שינוי דרמטי ביותר, והוא נובע מההפחתה הגדולה במשק החשמל, ובפרט בשימוש בפחם. גם לגבי פליטות המתאן בישראל, אנחנו רואים את הנתונים שמציגים המשרד להגנת הסביבה שמתבססים על נתוני החברות, וחושבים שעלינו, יחד איתם לייצר מערך ממשלתי של בדיקות.
גם ברמה הגיאופוליטית נתקלנו בעבר בסקפטיות רבה. והיום, אין בכלל שאלה איפה אנחנו עומדים. בכל יום השותפים שלנו מבקשים עוד גז טבעי ישראלי יש ביקוש אדיר, החרם הערבי של חברות האנרגיה, התפוגג, הסכמי הייצוא שלנו גדולים ומשמעותיים מאוד בהיקפם והקשרים עם המדינות השכנות מתהדקים ומשתפרים והחשיבות של הגז הטבעי כמקור אנרגיה מקומי ויציב מתבררת עוד יותר כאשר מסתכלים על משבר האנרגיה בעולם. ישראל לא ברכבת ההרים הזו ולא בכדי. על אף שאנחנו מושפעים ממנו, ישראל לא עוברת את הטלטלות שעוברים אזרחי העולם ושגרת החיים בה ממשיכים.
חשוב להבהיר: הכנסות המדינה ממשאבי הגז הטבעי מורכבות מ-3 גורמים:
תמלוגים בשיעור 12.5% הנקבעים על פי חוק הנפט מרגע תחילת ההפקה במאגר. הניהול הגבייה והבקרה על התמלוגים מתבצע באגף התמלוגים במשרד האנרגיה, והכספים מועברים ישירות לקופת המדינה.
- אדלטק נסוגה מהתביעה נגד דוראד הדרך להרחבת התחנה נפתחה
- מה התשואה שתרוויחו מפאנל סולארי על הגג?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה התשואה שתרוויחו מפאנל סולארי על הגג?
מתחילת 2004 ועד היום הניבו ההכנסות מהתמלוגים שנגבו ע"י המשרד ממאגרי הגז הטבעי, סך של 8.3 מיליארד שקלים. השני, מס חברות בשיעור של 23% מהרווח, הנקבע על פי פקודת מס הכנסה ומנוהל על ידי רשות המיסים. השלישי, מס ששינסקי 'מס רווחים ממשאבי טבע', בשיעור של 20% - 46.8% לאחר החזר השקעה של 150%.
מדובר במס מיוחד שנקבע בעקבות ועדת ששינסקי, המנוהל על ידי רשות המיסים ומועבר לקרן ייעודית המוכרת בשם 'קרן העושר' בניהול בנק ישראל. על פי החוק, התשואה מהקרן מועברת לתקציב המדינה למטרות ייחודיות.
- 3.אין לישראל שום סיבה לעבור לשום מתחדשות - יש פה גז (ל"ת)שמוליק 13/10/2021 20:20הגב לתגובה זו
- התחדשות היום זה כמו ביטקוין לופטגישפט (ל"ת)משה ראשל"צ 19/10/2021 08:07הגב לתגובה זו
- 2.רציו 13/10/2021 19:48הגב לתגובה זויאלה רציו, הביקוש לגז עולה ורציו מרויחה מאות מיליונים. רציו תעלה 500 אחוז
- אין מצב אשליות יש מי שמורידה את רציו באופן קבוע (ל"ת)משה ראשל"צ 19/10/2021 08:06הגב לתגובה זו
- 1.ריצת אמוק 13/10/2021 19:36הגב לתגובה זובעיות אחסון שינוע יצרו אשליה שגרמה להפסקת ההפקה מפצלים המחסור רק יחמיר
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותמבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים
המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים
וציבוריים
משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.
על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.
מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.
במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.
- מה התשואה שתרוויחו מפאנל סולארי על הגג?
- 400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.

אדלטק נסוגה מהתביעה נגד דוראד הדרך להרחבת התחנה נפתחה
שינוי תקנון החברה ניטרל את עילת התביעה; השותפים האחרים יוכלו לקדם את פרויקט דוראד 2
המאבק המשפטי סביב הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון הגיע לנקודת הכרעה - אדלקום, זרוע האנרגיה של קבוצת אדלטק, הודיעה לבית המשפט על מחיקת התביעה שהגישה נגד דוראד והשותפות בה, לאחר שהתברר כי שינוי תקנון החברה ניטרל בפועל את עיקר הסעדים שביקשה. מבחינת השותפים האחרים קבוצת אלומיי-לוזון וקצא"א, מדובר בהסרת החסם המרכזי שעמד בדרכו של פרויקט "דוראד 2", הרחבה בהיקף של מאות מגה-ואטים לתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל והשבחת ערך משמעותית בהמשך.
הסכסוך בין השותפים בדוראד נמשך שנים, אך בשנה האחרונה עלה מדרגה. בלב המחלוקת עמדה פרשנות תקנון החברה והסכם בעלי המניות: האם הרחבת התחנה מחייבת אישור פה אחד של האסיפה הכללית, כפי שטענה אדלטק, או שמספיק רוב בדירקטוריון. אדלטק ניסתה לבלום את קידום הפרויקט באמצעות בתי המשפט, אך במהלך השנה שינו בעלי השליטה את תקנון דוראד, כך שהחלטות מהותיות, ובהן הרחבת תחנת הכוח, אינן מחייבות עוד הסכמה מלאה. מהלך זה הפך את התביעה לצעד הגנתי חסר תוחלת, והוביל לנסיגה של אדלטק מההליך.
מבחינה עסקית, זהו הפסד ברור לאדלטק. החברה מחזיקה ב-18.75% ממניות דוראד, אך מתנגדת להרחבה לא משיקולים הנדסיים או סביבתיים, אלא מסיבות אסטרטגיות. הרגולציה בישראל מגבילה יזמים לנתח של עד כ-20% מכושר ייצור החשמל במשק, והרחבת דוראד "מבזבזת" לאדלטק חלק ניכר מהמכסה הזו, מבלי להעניק לה שליטה או תשואה עודפת. מבחינתה, השקעה בתחנה שבה היא שותפת מיעוט פוגעת ביכולת שלה לקדם תחנות כוח אחרות, שבהן הייתה יכולה ליהנות מחלק גדול יותר מהערך הכלכלי.ולכן, לא מן הנמנע שנפתחה הדרך לעסקת מכירה.
אלומיי ולוזון - השבחה עתידית בעקבות דוראד 2
לעומת זאת, עבור אלומיי-לוזון וקצא"א, התמונה הפוכה. השתלטותן על המניות שהוחזקו בעבר בידי זורלו הטורקית יצרה רוב שמאפשר להן להניע את הפרויקט קדימה. מבחינתן, דוראד 2 הוא נכס אסטרטגי: הרחבת תחנה קיימת, עם תשתיות פעילות, חיבור לרשת ולקוחות קיימים, נחשבת מהלך מהיר וזול יותר ביחס להקמת תחנת כוח חדשה מאפס.
- דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשות החשמל מגבילה את מספר תחנות הכוח החדשות שיכולות להתחבר לרשת עד סוף העשור. המשמעות היא משחק סכום אפס: כל פרויקט שמתקדם ותופס "מקום" ברשת, חוסם פרויקטים אחרים. אם דוראד 2 תגיע לסגירה פיננסית ותבטיח את מקומה, היא תצמצם באופן ניכר את מרחב הפעולה של יזמים מתחרים ותשפיע על מפת הייצור של החשמל בישראל לשנים קדימה.
