האם יוקמו חניוני ענק בגוש דן? ולמה זו טעות
בעולם כבר יש שירותי מוניות אוטונומיות ואצלנו מתכננים חניונים שיוקמו עוד מספר שנים כדי שתוכלו לנסוע ברכב עד לאוטובוס - מסובך, עקום ולא יעיל; במקום ללכת על פתרון העתיד, בוחרים בפתרון העבר
על הפרק: תכנית משמעותית להקמת שלושה חניוני ענק בגוש דן, במורשה, בתקווה ובקסם, שמיועדים להיבנות לצד הנתיבים המהירים בכביש 5. הרעיון הוא לאפשר לנהגים להחנות את רכבם הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית, כחלק ממאמץ להפחית את עומסי התנועה במרכז הארץ. אלא שהתכנית הזו, שמוערכת בעלות של למעלה ממיליארד שקלים, נתקלת בהתנגדות חריפה, בעיקר סביב החניון במורשה. על רקע המחלוקת, משרד התחבורה מציע פשרה: דחיית הקמת חניון מורשה עד לאחר השלמת החניונים האחרים, ובתנאי שתימצא הצדקה תחבורתית ברורה לבנייתו.
הפשרה: מורשה ממתין, השאר מתקדמים
לפי ההצעה שעלתה לדיון, החניונים בתקווה ובקסם יקודמו תחילה, בעוד שחניון מורשה יידחה לשלב מאוחר יותר. ההחלטה על הקמתו תתבסס על חוות דעת תחבורתית עדכנית שתצטרך להוכיח שהוא אכן נחוץ. המועצה הארצית אישרה את הפשרה הזו ברוב קולות. עם זאת, ההחלטה הסופית על מורשה נשארת תלויה באוויר, והיא תלויה בבדיקות נוספות שייערכו בשנה הקרובה.
הפשרה הזו נועדה לגשר בין התומכים בפרויקט, שרואים בו פתרון לעומסי התנועה, לבין המתנגדים, שטוענים שהוא דווקא יחמיר את המצב. אבל כדי להבין את התמונה המלאה, צריך להיכנס לעובי הקורה – מה עומד מאחורי התכנית, למה יש התנגדות כזו עזה, ומה הסיכונים שמרחפים מעליה.
הרקע: חניונים כפתרון תחבורתי – או כבעיה חדשה?
התכנית להקמת החניונים היא חלק ממאמץ רחב יותר של משרד התחבורה לשפר את הנגישות לתחבורה ציבורית בגוש דן, אזור שבו הפקקים הפכו לחלק בלתי נפרד מהיומיום. החניונים מתוכננים להכיל אלפי מקומות חניה, יחד עם תחנות אוטובוסים ושירותי הסעות שיחברו את הנהגים למרכזי התעסוקה והמגורים. במורשה, לדוגמה, מתוכננת גם הרחבה של המחלף הקיים וחניון נפרד לאוטובוסים, כדי לתמוך בתנועה הגוברת באזור.
- היזמית טענה שעיכוב במסירת חניון הוא "כוח עליון"
- רוצים להשאיר את הרכב קרוב לטרמינל בנתב"ג? המחיר יקפוץ ל-135 שקל ליום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שמוביל את הפרויקט הוא חברת נתיבי איילון, שטוענת שהחניונים הכרחיים במיוחד עבור תושבי שכונות השרון – אזור שבו התחבורה הציבורית עדיין לא מפותחת מספיק. התומכים אומרים שבלי פתרון כזה, התושבים שם ימשיכו להיות תלויים ברכב פרטי, מה שרק יחמיר את הגודש בכבישים כמו כביש 5 והאיילון.
אבל יש מי שרואה את זה אחרת לגמרי. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, מוביל את ההתנגדות בטענה שהפרויקט הזה הוא טעות מהיסוד. "החניונים האלה יחייבו את הציבור להחזיק רכב ולצאת מהבית מדי
יום," הוא כתב ב-X לפני
כמה שבועות, והוסיף שהתוצאה תהיה "החמרת הגודש ולא פתרונו". לדבריו, במקום להשקיע בתחבורה ציבורית ישירה – כמו קווי רכבת קלה או אוטובוסים מהירים – המדינה בוחרת בפתרון שמחזק את התלות ברכב הפרטי ומנציח את הבעיה. יש בזה משהו. תסדרו תחבורה ציבורית טובה לפני שאתם מקימים
חניונים שבמהותם הם פתרון חלקי, פתרון למי שיש לו רכב.
מעבר לכך, האם זה מה שצריך? לבנות חניונים כשבעולם יש כבר שירותי מוניות אוטונומיות במספר ערים? האם חניונים שיקומו עוד שנה-שנתיים ואולי יותר יפתרו במשהו את נושא התחבורה, אחרי הכל אלו חניונים שמביאים אתכם לאוטובוסים, טלאי על טלאי במקום ללכת על פתרון עתידי כולל.
- רוכבי קורקינטים - מצלמים אתכם; קנסות של 500 שקלים נשלחו לעברייני תנועה
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
המחלוקת: תמיכה מפוצלת ודוגמאות מהעבר
הוויכוח לא נשאר רק בין תל אביב למשרד התחבורה – הוא חושף גם חילוקי דעות בתוך הממשלה עצמה. בעוד שמנהל התשתיות במשרד התחבורה תומך בפרויקט, הרשות לתחבורה ציבורית הביעה הסתייגויות מהמתכונת הנוכחית. חלק ממומחי התחבורה טוענים שהתכנית לא לוקחת בחשבון שינויים עתידיים, כמו הרחבת המסילה הרביעית באיילון או קווי המטרו המתוכננים, שעשויים להפוך את החניונים למיותרים.
כדוגמה, המתנגדים מצביעים על חניון שפירים בכביש 1, שנפתח לפני כמה שנים כחלק מרעיון דומה. בתחילה הוא שווק כהצלחה, אבל אחרי שקו הרכבת המהיר
לירושלים נכנס לפעולה, מספר הנוסעים בשאטלים משם צנח ב-34%. דו"ח מבקר המדינה מראה ששיעור המשתמשים היומי ירד מ-50% ל-14%, והמדינה נאלצה להזרים 170 מיליון שקלים בחמש שנים כדי לפצות על ההפסדים של מפעילי הכביש המהיר.
הסיפור הזה מהווה תמרור אזהרה למי שחושש
שהחניונים החדשים יחזרו על אותו כישלון – פרויקט יקר שישאיר את הציבור לשלם את המחיר.
כך או אחרת, הפשרה מנסה למצוא דרך אמצע. מצד אחד, היא מאפשרת למשרד התחבורה להתקדם עם החניונים בתקווה ובקסם, שבהם ההתנגדות פחות חזקה. מצד שני, היא שמה את מורשה על המדף עד שיהיה ברור אם הוא באמת נחוץ. חוות הדעת התחבורתית שתידרש תצטרך לבחון נתונים עדכניים – כמו שינויים בדפוסי התנועה, התקדמות בתשתיות תחבורה ציבורית, והשפעה סביבתית – כדי להצדיק את ההשקעה.
- 2.והפקק ביציאה מהחניון יהפוך את המעבר ללא כדאי (ל"ת)אנונימי 01/04/2025 20:12הגב לתגובה זו
- 1.אא 01/04/2025 19:26הגב לתגובה זויסתדר ואין הצדקה להפליה בין תושב לתושב הרעיון המוצע מטופש ולא קיים בשום מדינה מערבית רצינית
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהרכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996.
סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר.
יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים
2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:
1. פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.
2. פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח
3. יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהרכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996.
סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר.
יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים
2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:
1. פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.
2. פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח
3. יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.
