אוטובוס אגד
צילום: שלומי יוסף

הנסיעה ברכבת הקלה מתייקרת: מחיר כרטיס בודד עולה ל-8 שקלים

עלייה של 2 שקלים בתחבורה הציבורית; מדובר על עלייה של 70-90 שקלים בחודש למשתמשי התחבורה הציבורית

איתן גרסטנפלד | (5)

הנסיעה ברכבת הקלה מתייקרת: מחיר כרטיס בודד עולה ל-8 שקלים. לכאורה זה לא כסף גדול, אבל מדובר ב-4 שקלים ביום שהופכים ל-70-90 שקלים בחודש. זה כבר משמעותי לאוכלוסייה החלשה. בהמשך העלייה הזו תהיה גם באוטובוסים. בתוך פחות משנה, המחירים בתחבורה הציבורית זינקו ב-45%.

מחיר נסיעה בודדת ברכבת הקלה בתל אביב ובירושלים עולה מהיום (שלישי) מ-6 שקלים ל-8 שקלים, עלייה של 33%. ההתייקרות מתבצעת במסגרת הסיכום התקציבי בין משרד התחבורה, בראשות השרה מירי רגב, למשרד האוצר, בראשות השר בצלאל סמוטריץ'. לפי ההסכם, בחודש אפריל העלאת המחירים תורחב גם לאוטובוסים, כך שגם הם יתייקרו ב-33%.

מדובר בהמשך ישיר להתייקרות קודמת ביולי האחרון, אז עלה מחיר הנסיעה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. בסך הכול, תוך שמונה חודשים בלבד, המחיר לתחבורה ציבורית זינק ב-45%.

המדינה שותקת, הציבור משלם

למרות שמדובר באחת ההתייקרויות הבולטות בתחבורה הציבורית בשנים האחרונות, משרד התחבורה נמנע עד כה מלפרסם הודעה רשמית לציבור על שינוי המחירים. רגב ואנשי משרדה חזרו רק אתמול מנסיעה בת שמונה ימים במרוקו, אף שהוועידה לבטיחות בדרכים אליה הוזמנו נמשכה שלושה ימים בלבד.

בהתאם לתעריף החדש, נוסע שיעבור מאוטובוס לרכבת הקלה ישלם תוספת של 2 שקלים אם הוא משתמש בכרטיס "ערך צבור". מנגד, נוסעים עם כרטיס בודד יצטרכו לשלם בנפרד לכל נסיעה ולא יוכלו לבצע מעבר חופשי. נת"ע, החברה המפעילה את הרכבת הקלה בגוש דן, הדגישה כי אין שינוי במחירים של חופשי-יומי, חופשי-חודשי וחופשי-ארצי.

מה משמעות ההתייקרות?

העלייה במחירים צפויה להכביד על הנוסעים הקבועים, בעיקר אלה שתלויים בתחבורה הציבורית. המדינה תכננה במקור להעלות את מחירי הנסיעות רק לקראת סוף העשור, במקביל לשיפור השירות. בפועל, השירות עדיין מקרטע – בישראל פועלים כיום רק שני קווי רכבת קלה עירוניים, ושירות האוטובוסים ממשיך לסבול מעומסים ותדירות נמוכה.

במקביל להתייקרות, תקציב שיפור שירות האוטובוסים יובש לחלוטין בשנת 2024 – מ-500 מיליון שקל לאפס. התקציב הזה, שיועד לתגבור קווים ותדירויות, הוסט בידי רגב לטובת תוכניות הנחות שונות. בשנת 2025 יוקצו רק 250 מיליון שקל לתוספות שירות, נמוך משמעותית מהתכנון המקורי של הממשלה הקודמת.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

המשמעות היא שנוסעים מזדמנים ישלמו הרבה יותר, בזמן שהתשתיות הקיימות עדיין רחוקות מלהיות יעילות. רק ב-2030 צפויות להסתיים ההקמות של רשתות קווי הרכבת הקלה בגוש דן ובירושלים, לצד חיזוק קווי האוטובוסים המהירים (BRT). בנוסף, קו הרכבת הרביעי של רכבת ישראל יאפשר הגדלת תדירות הרכבות מהצפון ומהדרום למרכז הארץ.

ממשיכים לשלם יותר עבור שירות מקרטע

ההתייקרות נכנסת לתוקף בדיוק כאשר מתבצעות הרחבות של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, שהיו אמורות להסתיים כבר לפני שנים. כעת, אחרי עיכובים ממושכים, הקו סוף סוף מגיע להדסה עין כרם בדרום העיר ולנווה יעקב בצפון. אולם, מצבם של שאר קווי הרכבת הקלה, כמו הירוק והסגול בגוש דן, ממשיך להיות בעייתי, והם סובלים מעיכובים בלתי נגמרים.

בשורה התחתונה – הציבור ממשיך לשלם יותר, אבל השירות עצמו לא משתפר בהתאם.


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עובדות פשוטות 03/03/2025 23:25
    הגב לתגובה זו
    כאשר מחיר הנסיעה היה 5.5 שח היה גם תוספת של 20 אחוז בהטענה של ערך צבור שבוטללכן המחיר האמיתי בפועל היה 4.4 שח !ולכן מחיר הנסיעה בפועל עלה ב 81 אחוז !!!!
  • 2.
    איפה הנסיעות חינם לגיל 67 הכל שקר פשוט אין (ל"ת)
    משרד התחבורע והשקרים 27/02/2025 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 25/02/2025 12:23
    הגב לתגובה זו
    למי שנוסע 2 נסיעות ביום לא מדובר על 4 שקלים ביום אלא על שקל בגלל שמחיר חופשי יומי נשאר 13 שח ולכן אם נוסע 2 נסיעות משלם 13 שח במקום 12.
  • אנונימי 25/02/2025 22:35
    הגב לתגובה זו
    עלה יום רק 13 במקום 16למרות שאני מאמין שאחד מהשתייםאו שלא שמו לב תיכף ישימו לב ויעלו את החופשי יומי או שזה יעלה במסגרת העליה של אפריל
  • אנונימי 25/02/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    רק ערך נקוה מוסיף 2. יומי לא תופס. אם הבנתי נכון זה עלייה של 130% לכיוון
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.

משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי

ישראל עוברת לשלב חדש במיזם הרחפנים הלאומי, כהכנה להפעלת שירותים מסחריים מבוססי רחפנים, ומתקדם מניסויים טכנולוגיים לבחינה מעשית של הפעלת רחפנים רציפה לשימושים מסחריים וציבוריים

רן קידר |

לאחר חמש שנות פעילות אינטנסיבית שכללו אלפי טיסות, בדיקות בטיחות, בניית תשתית רגולטורית ופיתוח מערכות ניהול מרחב אווירי מתקדמות, משרד התחבורה מכריז על שלב חדש ומשמעותי במיזם הרחפנים הלאומי. לראשונה, הניסוי אינו מסתפק בבחינת יכולות טיסה ותקשורת, אלא בוחן את האופן שבו עתיד לפעול שוק רחפנים אמיתי: חיבור מפעילים, תיאום רציף, תפעול יומיומי, יצירת תהליכי עבודה והבנה מעשית של הסביבה הנדרשת להפיכת שירותים אוויריים למסחריים. 

המיזם הלאומי לרחפנים ייכנס בקרוב לשלב חדש העובר מהדגמות נקודתיות לדימוי הפעלה אמיתית רציפה בשטח. במערכת הבריאות ייבחנו תרחישים שיאפשרו בעתיד יצירת פעילות אווירית סדירה, כגון העברת מנות דם מהדסה עין כרם להרצוג בירושלים מעל עומסי התנועה, או קבלת משלוחים בבית החולים זיו בצפת במסגרת תמיכה רפואית מתקדמת בפריפריה. זאת, במטרה לבדוק כיצד ניתן לבנות נתיבי שינוע רפואיים יציבים, מהירים ושוויוניים. 

במרחב המוניציפלי ייפתח מערך ניסויים רחב שיבחן תהליכי עבודה חדשניים. בין היתר, ביישוב רהט ייבחנו יכולות לזיהוי מפגעים בזמן אמת, בירוחם יופעלו סיורי ביטחון מהאוויר שיספקו תמונת שטח רחבה, בכפר סבא תיבחן תגובה מהירה לדיווחים המגיעים למוקד העירוני, ברעננה יופעל פיקוח עירוני מרחפנים, ובאזור השרון תופעל מערכת שתאתר רחפנים לא מורשים. בפארק הירקון ייבחן מודל עתידי של משלוחי מזון אווירים בשיתוף פעולה עם רשת המסעדות בנדיקט. 

אלה ורבים נוספים יהוו ניסויי שטח המייצרים סימולציה מלאה של שירות עתידי, שבהמשך יוצע גם לציבור הרחב. בתחום הלוגיסטיקה, יתחילו ניסויים שידמו הפעלה מסחרית. משלוחה ובנדיקט יתנסו במסלולי משלוחים קבועים, רשת רמי לוי תבחן שילוב רחפנים בשרשרת האספקה הקמעונאית, ובחופי ישראל ייבחן מודל להעברת ציוד לאסדות גז ולאוניות כחלופה לכלים מאוישים יקרים ומורכבים. 

מטרת הניסויים תהיה לימוד מעמיק של הפוטנציאל להפחתת עלויות ולשיפור המהירות והיעילות. במקביל תיבחן התשתית הטכנולוגית שבליבת המיזם. הרחפנים יתמודדו עם הפרעות תקשורת ו-GPS, עם תנאי מזג אוויר משתנים ועם דרישות בטיחות גבוהות, לרבות טיסה באזורי תעופה פעילים. מערכות בינה מלאכותית יספקו יכולות כמו זיהוי חריגות, ניתוח מצבים בזמן אמת וזיהוי כלי טיס שאינם משתפים פעולה. תהליכים אלה יאפשרו להבין כיצד הטכנולוגיות יוטמעו בעתיד בשירותים מסודרים.