אוטובוס אגד
צילום: שלומי יוסף

הנסיעה ברכבת הקלה מתייקרת: מחיר כרטיס בודד עולה ל-8 שקלים

עלייה של 2 שקלים בתחבורה הציבורית; מדובר על עלייה של 70-90 שקלים בחודש למשתמשי התחבורה הציבורית

איתן גרסטנפלד | (5)

הנסיעה ברכבת הקלה מתייקרת: מחיר כרטיס בודד עולה ל-8 שקלים. לכאורה זה לא כסף גדול, אבל מדובר ב-4 שקלים ביום שהופכים ל-70-90 שקלים בחודש. זה כבר משמעותי לאוכלוסייה החלשה. בהמשך העלייה הזו תהיה גם באוטובוסים. בתוך פחות משנה, המחירים בתחבורה הציבורית זינקו ב-45%.

מחיר נסיעה בודדת ברכבת הקלה בתל אביב ובירושלים עולה מהיום (שלישי) מ-6 שקלים ל-8 שקלים, עלייה של 33%. ההתייקרות מתבצעת במסגרת הסיכום התקציבי בין משרד התחבורה, בראשות השרה מירי רגב, למשרד האוצר, בראשות השר בצלאל סמוטריץ'. לפי ההסכם, בחודש אפריל העלאת המחירים תורחב גם לאוטובוסים, כך שגם הם יתייקרו ב-33%.

מדובר בהמשך ישיר להתייקרות קודמת ביולי האחרון, אז עלה מחיר הנסיעה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. בסך הכול, תוך שמונה חודשים בלבד, המחיר לתחבורה ציבורית זינק ב-45%.

המדינה שותקת, הציבור משלם

למרות שמדובר באחת ההתייקרויות הבולטות בתחבורה הציבורית בשנים האחרונות, משרד התחבורה נמנע עד כה מלפרסם הודעה רשמית לציבור על שינוי המחירים. רגב ואנשי משרדה חזרו רק אתמול מנסיעה בת שמונה ימים במרוקו, אף שהוועידה לבטיחות בדרכים אליה הוזמנו נמשכה שלושה ימים בלבד.

בהתאם לתעריף החדש, נוסע שיעבור מאוטובוס לרכבת הקלה ישלם תוספת של 2 שקלים אם הוא משתמש בכרטיס "ערך צבור". מנגד, נוסעים עם כרטיס בודד יצטרכו לשלם בנפרד לכל נסיעה ולא יוכלו לבצע מעבר חופשי. נת"ע, החברה המפעילה את הרכבת הקלה בגוש דן, הדגישה כי אין שינוי במחירים של חופשי-יומי, חופשי-חודשי וחופשי-ארצי.

מה משמעות ההתייקרות?

העלייה במחירים צפויה להכביד על הנוסעים הקבועים, בעיקר אלה שתלויים בתחבורה הציבורית. המדינה תכננה במקור להעלות את מחירי הנסיעות רק לקראת סוף העשור, במקביל לשיפור השירות. בפועל, השירות עדיין מקרטע – בישראל פועלים כיום רק שני קווי רכבת קלה עירוניים, ושירות האוטובוסים ממשיך לסבול מעומסים ותדירות נמוכה.

במקביל להתייקרות, תקציב שיפור שירות האוטובוסים יובש לחלוטין בשנת 2024 – מ-500 מיליון שקל לאפס. התקציב הזה, שיועד לתגבור קווים ותדירויות, הוסט בידי רגב לטובת תוכניות הנחות שונות. בשנת 2025 יוקצו רק 250 מיליון שקל לתוספות שירות, נמוך משמעותית מהתכנון המקורי של הממשלה הקודמת.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

המשמעות היא שנוסעים מזדמנים ישלמו הרבה יותר, בזמן שהתשתיות הקיימות עדיין רחוקות מלהיות יעילות. רק ב-2030 צפויות להסתיים ההקמות של רשתות קווי הרכבת הקלה בגוש דן ובירושלים, לצד חיזוק קווי האוטובוסים המהירים (BRT). בנוסף, קו הרכבת הרביעי של רכבת ישראל יאפשר הגדלת תדירות הרכבות מהצפון ומהדרום למרכז הארץ.

ממשיכים לשלם יותר עבור שירות מקרטע

ההתייקרות נכנסת לתוקף בדיוק כאשר מתבצעות הרחבות של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, שהיו אמורות להסתיים כבר לפני שנים. כעת, אחרי עיכובים ממושכים, הקו סוף סוף מגיע להדסה עין כרם בדרום העיר ולנווה יעקב בצפון. אולם, מצבם של שאר קווי הרכבת הקלה, כמו הירוק והסגול בגוש דן, ממשיך להיות בעייתי, והם סובלים מעיכובים בלתי נגמרים.

בשורה התחתונה – הציבור ממשיך לשלם יותר, אבל השירות עצמו לא משתפר בהתאם.


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עובדות פשוטות 03/03/2025 23:25
    הגב לתגובה זו
    כאשר מחיר הנסיעה היה 5.5 שח היה גם תוספת של 20 אחוז בהטענה של ערך צבור שבוטללכן המחיר האמיתי בפועל היה 4.4 שח !ולכן מחיר הנסיעה בפועל עלה ב 81 אחוז !!!!
  • 2.
    איפה הנסיעות חינם לגיל 67 הכל שקר פשוט אין (ל"ת)
    משרד התחבורע והשקרים 27/02/2025 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 25/02/2025 12:23
    הגב לתגובה זו
    למי שנוסע 2 נסיעות ביום לא מדובר על 4 שקלים ביום אלא על שקל בגלל שמחיר חופשי יומי נשאר 13 שח ולכן אם נוסע 2 נסיעות משלם 13 שח במקום 12.
  • אנונימי 25/02/2025 22:35
    הגב לתגובה זו
    עלה יום רק 13 במקום 16למרות שאני מאמין שאחד מהשתייםאו שלא שמו לב תיכף ישימו לב ויעלו את החופשי יומי או שזה יעלה במסגרת העליה של אפריל
  • אנונימי 25/02/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
    רק ערך נקוה מוסיף 2. יומי לא תופס. אם הבנתי נכון זה עלייה של 130% לכיוון
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10. צילום יצרן

ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק

אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח. 

בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת. 

הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.

יואב פולס |

קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.

ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.

עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.

עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.

העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.