גילת טלקום: הסכם מסגרת עם לקוח בטחוני בהיקף של 37 מיליון שקל

החברה מדווחת על הסכם מסגרת עם לקוח בטחוני ישראלי לתקופה של 5 שנים; העסקה מהווה חידוש של עסקה קודמת, גילת סבורה כי קיימת היתכנות גבוהה לניצול המסגרת ברובה המוחלט
אביחי טדסה |

חברת גילת טלקום  גילת טלקום -0.7%  הודיעה על חתימת הסכם מסגרת עם לקוח ממשלתי ישראלי מוביל, לאספקת ציוד ושירותי תקשורת לוויינית, על בסיס בלעדי לטובת גילת, לתקופה של חמש שנים, בהיקף של עד 36.5 מיליון שקל, החל מחודש ינואר 2025.

עסקת המסגרת החדשה מהווה חידוש של עסקת מסגרת קודמת בהיקף דומה, אשר נוצלה במלואה ב- 3 השנים האחרונות, באופן המצביע לדעת החברה על יציבות הפעילות, צרכי הלקוח הגבוהים ומערכת היחסים העסקית האיכותית השוררת בין הצדדים. עסקת המסגרת החדשה הנה בהיקף משמעותי מאוד וכוללת הרחבה של סל המוצרים והשירותים הנדרשים על ידי הלקוח.

החברה מציינת כי הלקוח אינו מחויב לרכוש ו/או להזמין ציוד ו/או שירותים בפועל על פי עסקת המסגרת (הן החדשה והן הקודמת), וכל הזמנה תהא מותנית בצרכי הלקוח. יחד עם זאת, בשים לב להיקפי ההזמנות והצריכה על ידי הלקוח במהלך השנים האחרונות, סבורה החברה כי קיימת היתכנות גבוהה, לניצול המסגרת, ברובה המוחלט, לכל הפחות. החברה סבורה כי התקשרות זו ממשיכה להצביע על המשך מגמת האמון מצד לקוחותיה, באיכויות השירותים והמוצרים המסופקים על ידי החברה.

איציק בן אליעזר, מנכ"ל גילת טלקום:

"עסקת המסגרת החדשה הנה בהיקף משמעותי מאוד וכוללת הרחבה של סל המוצרים והשירותים הנדרשים על ידי הלקוח. העסקה החדשה מהווה חידוש של עסקת מסגרת קודמת בהיקף דומה, אשר נוצלה במלואה ב- 3 השנים האחרונות, באופן המצביע על יציבות הפעילות, צרכי הלקוח הגבוהים ומערכת היחסים העסקית האיכותית השוררת בין הצדדים.

אומנם פורמאלית הלקוח אינו מחויב להיקפי הצריכה, יחד עם זאת, בשים לב להיקפי ההזמנות והצריכה על ידי הלקוח במהלך השנים האחרונות, סבורה החברה כי קיימת היתכנות גבוהה לניצול המסגרת, ברובה המוחלט, לכל הפחות. החברה סבורה כי התקשרות זו ממשיכה להצביע על המשך מגמת האמון מצד לקוחותיה באיכויות השירותים והמוצרים המסופקים על ידי החברה"

 

הסכם עם בזק בשווי 88 מיליון שקל

לאחרונה דיווחה גילת טלקום על חתימת הסכם אסטרטגי עם בזק להשכרת 18 אלף קווי סיב אופטי לתקופה של 15 שנה. ההסכם, בשווי כ-88 מיליון שקל, מבוסס על מודל IRU, המעניק לגילת תעריף מופחת של 55 שקל לקו בחודש, כולל תחזוקה, לעומת 72 שקל שהיו נהוגים עד כה. הסכם זה מתממש על רקע רפורמת השוק הסיטונאי שהוביל משרד התקשורת, שמטרתו לעודד תחרות באמצעות שימוש בתשתיות קיימות במחירים מפוקחים. עם זאת, לאורך השנים נשמעה ביקורת על כך שהתעריפים הגבוהים הפכו לחסם עבור שחקנים קטנים בשוק.

בשיחה שערכנו עם מנכ"ל גילת טלקום, איציק בן אליעזר, הוא חושף את הרקע להסכם, האתגרים שעמדו בפני החברה במהלך המו"מ עם בזק, וההשפעה הצפויה של ההסכם על מעמדה של גילת בשוק התקשורת הישראלי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההסכם מעניק לכם חוזה לטווח ארוך בעלות מופחתת של כ-23% ממחיר השוק - כיצד ההסכם עם בזק משפר את היכולת התחרותית של גילת בשוק התקשורת, ומה היתרונות העיקריים שהוא מעניק לכם?

"שוק התקשורת נמצא בתקופה של שינוי טכנולוגי עמוק, עם מעבר מתשתיות נחושת לסיבים אופטיים. מדובר בשינוי נדיר שמתרחש אחת לעשרות שנים, ומשפיע על הבתים הפרטיים במהירות גלישה גבוהה בהרבה – מ-100 מגה ל-1 ג'יגה – ובשיפור משמעותי ביציבות החיבור, שהייתה בעייתית בעבר בתשתיות ה-DSL.

המעבר לסיבים הוביל לכך שכל שחקני התקשורת חוכרים קווים מספקי התשתית – בזק ו-IBC. עם זאת, המחירים הסיטונאיים שנקבעו בתחילת הדרך, כמו 82 שקל לקו בסיבים של בזק, הפכו לחסם תחרותי, במיוחד עבור שחקנים קטנים כמונו. ההכנסה הממוצעת לקו של בזק עלתה מ-102 ל-132 שקל בשלוש שנים בלבד, וצפויה לעלות עוד.

לחצנו על משרד התקשורת לעדכן את המחיר, אך בעקבות התמהמהות המשרד פנינו לבג"ץ. במקביל, ניהלנו מו"מ ישיר עם בזק, ולבסוף הצלחנו להגיע להסכם המבוסס על תנאים דומים להסכם של פרטנר עם בזק, עם תעריף של 55 שקל לקו. ההסכם מאפשר לנו להציע הצעת ערך אטרקטיבית ללקוחות, תוך שמירה על רווחיות גבוהה – בין 75 ל-80 שקל עלות ייצור לקו.

ההסכם גם חיזק את היכולת שלנו לצאת בקמפיינים שיווקיים ולהגדיל את קצב הגיוסים, מה שממצב אותנו כשחקן משמעותי עם צמיחה חזקה בשוק. התשתית התחרותית הזו, לצד עלויות מופחתות, מאפשרת לנו לבנות בסיס יציב לעתיד ולהציע שירותים איכותיים במחירים נגישים".

מה האינטרס של בזק?

"יש להם מאות אלפי לקוחות, פונקציית המטרה שלהם זה למלא את הרשת בין אם זה לקוח קמעונאי או סיטונאי. לראייתי, הם הבינו שברגע שסלקום והוט הולכים ביחד על תשתית של IBC עם מחירים יחסית אגרסיביים, ואם הם ישענו רק על עצמם, הרשת שלהם תהיה פחות מנוצלת ממה שהם מורגלים. כלומר אם הם לא יעודדו ספק כמונו, מהשחקנים הקטנים, שמסתכל קדימה ורואה את השוק לטווח ארוך, הם לא יצליחו למלא את הרשת שלהם. 

בנוסף, בזק מעוניינת להוכיח למשרד התקשורת שאין צורך בהמשך הפיקוח על המחירים שלה, ולכן ההסכם מהווה עבורם דוגמה להסכמים מרצון שיכולים להיעשות ללא רגולציה כבדה. משרד התקשורת הצביע על כך שרק פרטנר חתמו איתם קודם, והשחקנים הקטנים נשארו עם מחירים גבוהים. ההסכם הנוכחי מדגים מצד בזק שהם יכולים לעבוד עם שחקנים קטנים ולהציע מחירים תחרותיים מרצון, מה שמחזק את טענתם שהפיקוח פחות נחוץ".

אז הפנייה לבג"צ שימשה מנוף לחץ כנגד בזק?

"פנינו לבג"צ בנוגע למחירים ונסוגנו בעקבות ההסכם עם בזק, המניע של הבג"צ היה טהור כאשר המטרה הייתה להגיד למשרד התקשורת שהם בפיגור של שנה וחצי בקביעת המחירים הסיטונאיים, הסחבת נמשכה למרות שהם שכרו משרד ייעוץ לנושא. כשהולכים לבג"צ עם משרד התקשורת וישנם טיעונים של ממש, אז ברור שהדבר תורם להסכמים להגיע, המטרה לא הייתה ליצור לחץ על בזק אלא לקרוא ולהגיד שהשוק הזה נמצא בחוסר איזון. בסופו של דבר, ההסכם התאפשר בזכות שיתוף פעולה בין בזק, גילת ומשרד התקשורת. מנכ"ל משרד התקשורת, ניהל את התהליך בצורה חכמה, והוביל להסכם שבו כל הצדדים נדרשו להתגמש, ובסופו של דבר כולם הרוויחו".

החברה עברה לרווח נקי ברבעון השלישי 

שווי השוק של גילת טלקום עומד על 64 מיליון שקל. ברבעון השלישי ההכנסות של החברה עמדו על 19.2 מיליון דולר לעומת 12.4 מיליון דולר ברבעון השלישי אשתקד, הרווח הגולמי עמד על 4.5 מיליון דולר לעומת 2.5 מיליון דולר אשתקד אשתקד. החברה הגיעה לרווח נקי של מיליון דולר לעומת הפסד נקי של 232 אלף דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסכמו ב-52.8 מיליון דולר, לעומת 36.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי בסיכום תשעת החודשים הראשונים הסתכם ב-1.3 מיליון דולר לעומת הפסד של 224 אלף דולר.

מתחילת השנה המנייה של החברה עלתה בכ-63% וב-71% במהלך 12 החודשים האחרונים.

בהתחשב בתלות של גילת בתשתיות של בזק, כיצד אתם מתכננים להתמודד עם הסיכון האסטרטגי של הסתמכות על מתחרה בשוק התקשורת, במיוחד בטווח הארוך?

"יש שותף מתחרה להסכם ושמו פרטנר, בסוף יש פה עוד שחקן גדול שנשען על בדיוק אותו הסכם. אנחנו לא לבד. בנוסף, בזק היא מונופול מוכרז בתחום התשתיות, היא גוף צייתן ומפוקח. בזק מתנהלת בצורה הגונה, והיא כחברה מאוד מסודרת בעניין הזה, במסגרת ההסכם הסיטונאי היא תיתן שירות כמו שהתחייבה".

מה הצעד הבא? מה השאיפה שלכם בתחום התקשורת, שוקלים כניסה לתחומים נוספים?

"ללחוץ הרבה יותר חזק על הדוושה בכל עולמות התקשורת בישראל, במגזר העסקי והפרטי. אנחנו צריכים ומחפשים שותפים לדרך כדי שלחברה יהיה מרחב תמרון כדי להתקדם קדימה, רוצים להגדיל את היקפי הפעילות שלנו, גדלנו כבר מלפני שנתיים וחצי,

ונגדל בכל שנה בצורה משמעותית, ההפסד נעלם עברנו לרווח ברבעון הזה בקו הפעילות הזה, אנחנו צופים ורוצים להגדיל באופן משמעותי את היקפי הפעילות ואת הרווח וזה יקרה בשנה הבאה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גולף אנד קו, בני ברק
צילום: שי אפשטיין
דוחות

״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%

המלחמה והשקל-דולר הרסו לגולף את הרבעון - ההכנסות נשארו יציבות על 222 מיליון שקל, אבל הרווח הנקי נחתך בכ-80% ל-5.6 מיליון שקל; גולף תחלק 10 מיליון שקל דיבידנד ותרחיב פעילות עם רכישת זיכיון רשת סבון

מנדי הניג |

זה לא שהשורה התחתונה של גולף יציבה. אנחנו התרגלנו לראות גלים בשורת הרווח לאורך הרבעונים האחרונים כשהוא נע בין מיליונים בודדים עד ל22-26 ברבעונים טובים. הרבעון השני הקודם אפילו הפתיע כשהוא זינק ל-26.1 מיליון מ-3 מיליון ב-2023. אבל הרבעון האחרון מפתיע ולא לטובה, גולף סוגרת את התקופה עם 5.6 מיליון לבעלי המניות.

״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים. בהתחלה זה היה מהכיוון הברור - המערכה מול איראן שיתקה את המשק ל-12 ימים, סגרה את הלקוחות בבתים והשאירה את החנויות ריקות. אפילו הפעילות באונליין לא הצליחה לפצות על הפגיעה ולתמוך בשורת הרווח. ואז עם סיום המבצע וזינוק השקל הגיעה המכה השנייה. השקל שזינק מול הדולר אמור היה להיטיב עם היבואנים, אבל במקרה של גולף הוא הפך לבומרנג: הוצאות הגידור תפחו והגיעו ל־17 מיליון שקל, לעומת 5 מיליון בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

על פניו, השקל החזק אמור להיטיב עם היבואנים. לגולף יש ״יותר כסף״ לרכוש את פריטי האופנה ולייצר אותם, אבל זה פועל גם כבומרנג כי כשהמטבע המקומי שווה יותר, נהיה שווה יותר לייבא פריטי הלבשה והמחירים יורדים. גולף נאלצת לחתוך במחירים כדי להשוות אותם לשוק ולשמור על רלוונטיות. הקבוצה הצליחה לשמור על רמת ההכנסות והם נשארו יציבות סביב 222 מיליון שקל. 

לאור התוצאות גולף הכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל לבעלי המניות, ובמקביל היא הודיעה על רכישת זיכיון רשת "סבון" בישראל, צעד שירחיב את פריסת המותגים שלה אל תחום הטיפוח והקוסמטיקה - הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל.

בהמשך לפרסום התוצאות, מניית גולף מגיבה בירידה של 0.4% ונסחרת לפי שווי שוק של כ־344 מיליון שקל. בחודש האחרון הקבוצה דשדשה עם ירידה של כ-1%, אבל במבט רחב יותר היא עדיין מציגה תשואה של כ־31% מתחילת השנה וזינוק של יותר מ־120% ב־12 החודשים האחרונים.