S&P: "הכנסות שופרסל צפויות לצמוח בעד 4% ב-2024"

לצד הימשכות המלחמה ואחרי ההשתלטות של האחים אמיר על קמעונאית המזון הגדולה בישראל, ב-S&P מאשררים את דירוג liAA לשופרסל עם תחזית יציבה "בזכות המשך תכנית ההתייעלות וגידול בתחום קמעונאות המזון"
רוי שיינמן | (6)

סקטור הקמעונאות הוא אחד הסקטורים הדפנסיביים במשק. גם בתקופות של מלחמה או משבר כלכלי רשתות השיווק ממשיכות להציג תוצאות חזקות, בעיקר בגלל שהן מוכרות מוצרים חיוניים שהאזרחים צריכים לקנות תמיד. חוזקת הסקטור הייתה ניכרת בדוחות הרבעון השני של הרשתות (למעט רמי לוי  רמי לוי 0.67% שאכזבה) - יוחננוף  יוחננוף 0.16% דיווחה על צמיחה של 8% בהכנסות, ויקטורי  ויקטורי 0.56% עם 6% ושופרסל  שופרסל -0.12% גם כן עם 8%.

ב-S&P ראו את הצמיחה של שופרסל לצד המהלכים שמובילים בעלי השליטה החדשים, האחים אמיר, מאז שנכנסנו לחברה, והחליטו לאשרר את הדירוג שלהם לשופרסל תוך תחזית יציבה אך אופטימית: "בהתאם לתחזיותינו, שופרסל הציגה שיפור תפעולי נאה בדוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של 2024 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", כתבו ב-S&P. "הכנסות החברה גדלו בכ-4.8% לכ-7.8 מיליארד שקל, הרווח הגולמי גדל בכ-9% לכ-2.16 מיליארד שקל, וה-EBITDA החצי שנתי המתואם גדל לכ-953 מיליון שקל מכ-781 מיליון שקל. עיקר הגידול בהכנסות וברווח נבע מהגידול בפעילות תחום קמעונאות המזון. מלבד הגידול בהכנסות, השיפור ברווח נבע גם מיישום צעדי התייעלות שההנהלה החדשה מבצעת בהצלחה בחודשים האחרונים", כתבו ב-S&P.

תרחיש הבסיס של S&P מתבסס על מספר הנחות: גידול שנתי של 2% באוכלוסייה, גידול של 3%-4% בהכנסות החברה ב-2024, שיפור שיעור ה-EBITDA המתואם לבין 11%-11.5% ב-2024, הוצאות הוניות של 500-600 מיליון שקל בשנה וחלוקת דיבידנים של 180-200 מיליון שקל בשנה בשנים 2024 ו-2025. בנוסף S&P יוצאת מנקודת הנחה ששופרסל תמשיך לשמור על מעמדה התחרותי בענף הקמעונאות תוך שמירה על יחס FF0 לחוב הגבוה מ-12% ויחס EBITDA להוצאות ריבית הגבוה מפי 4.

שופרסל; קרדיט: ביזפורטל

שופרסל; קרדיט: ביזפורטל

זאת עשויה להיות תחזית שמרנית של S&P. ברבעון השני כאמור ההכנסות של שופרסל קפצו ב-8% ובמחצית הראשונה הן עלו ב-4.8%, כך שאם שופרסל תציג צמיחה שנתית של 4% המשמעות היא שהצמיחה במחצית השנייה תהיה נמוכה מ-4% וזה לא סביר. המגמות שהיו במחצית הראשונה, כמו למשל מיעוט הטיסות של הישראלים שמביא לגידול בביקושים, נמשכות ובנוסף המחצית השנייה כוללת גם את תקופת החגים שמאופיינת במכירות חזקות יותר

לפי התחזית של S&P, ה-EBITDA של שופרסל צפוי לגדול ל-1.8-1.9 מיליארד שקל ב-2024, זאת לעומת EBITDA של 1.14 מיליארד שקל ב-2023.

בנוסף, ב-S&P ציינו שהם עשויים לנקוט פעולת דירוג שלילי עם החברה תציג יחס FFO לחוב הנמוך מ-12% ויחס EBITDA להוצאות ריבית נמוך מפי 3 לאורך זמן, כאשר חברת הדירוג ציינה כי תרחיש זה ייתכן למשל אם החברה תחלק דיבידנדים באופן אגרסיבי, אם היקף ההשקעות יהיה גבוה משמעותית מההנחות בתרחיש הבסיס, או אם שיעור הEBITDA יישחק משמעותית כתוצאה מהתגברות התחרות. מנגד, הדירוג עשוי לעלות אם החברה תציג יחס FFO לחוב הגבוה מ-20% ויחס EBITDA להוצאות ריבית הגבוה מפי 6 לאורך זמן.

 

הדוחות האחרונים של שופרסל

הדוחות האחרונים של קמעונאיות המזון כאמור היו חזקים. שופרסל הציגה ברבעון השני צמיחה של 8% בהכנסות שהסתכמו ב-4 מיליארד שקל, כאשר בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-169 מיליון שקל זינוק של 131% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בין השאר הודות לעיתוי של פסח לגידול במכירות בחנויות זהות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ה-EBITDA ברבעון השני עמד על כ-516 מיליון שקל (כ-12.8% מההכנסות), עלייה של 32% בהשוואה לכ-391 מיליון שקל (כ-10.6% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. 

בחלוקה למגזרים רשמה שופרסל עלייה של כ-7.7% בהכנסות מגזר הקמעונאות שעמדו על כ-3.68 מיליארד שקל לעומת כ-3.42 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. המכירות בחנויות ומרכזי השילוח של שופרסל ברבעון השני השנה גדלו בכ-8.1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובחישוב לפי מכירות למ"ר נרשם גידול של כ-12.7% שנבעו מגידול במכירות ומצמצום שטחי מסחר.

במגזר BE רשמה החברה הכנסות של כ-285 מיליון שקל, גידול של 11% בהשוואה לכ-257 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מהעמקת פעילות מסחרית והרחבת שיתופי פעולה שיווקיים. המכירות בחנויות זהות של המגזר גדלו ב-10.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    mtlk 18/10/2024 14:19
    הגב לתגובה זו
    המתחרות ידעו להריח חולשה..וידעו לאכול את יתרת הבשר בסופו של דבר.אני לא הייתי מסתנוור ממחיר המניה היום.
  • 5.
    לקוח 17/10/2024 10:43
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה לשופרסל
  • 4.
    היתייעלות במחירי הסופר יביאו לעליית כמות הלקוחות כ 16/10/2024 20:34
    הגב לתגובה זו
    היתייעלות במחירי הסופר יביאו לעליית כמות הלקוחות כמו רמי יחננוף מחסני השוק
  • 3.
    לקוח שעזב 16/10/2024 10:31
    הגב לתגובה זו
    מחירים מטורפים, "מבצעים" לעשירים בלבד. הם חושבים שהלקוחות פריירים. בפועל הסניפים מתרוקנים, הקונים מצביעים ברגליים, כמוני, ועוברים לקנות במקומות זולים יותר כמו רמי לוי וקארפור.
  • 2.
    צרכן ותיק של שופרסל 15/10/2024 17:59
    הגב לתגובה זו
    יש אולי חסכון בהוצאות אבל ודאי שיביא לבריחת צרכנים שהעדיפו את שופרסל כי השרות בה היה קצת מעל לאחרים. ואלה הצרכנים שמוציאים הכי הרבה.
  • 1.
    שלמה שגיא 15/10/2024 09:42
    הגב לתגובה זו
    ומחירים הכי גבוהים בשוק אז בטח שהם ירויחו למרות שהמנהלים מקבלים מיליונים והעובדים מקבלים גרושים
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?