חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי

האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות

עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית

הדס ברטל |

ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%. 

רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.

ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.

גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות 

ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.


חנות של ספורה, מתוך האתר הרשמי
חנות של ספורה - קרדיט: מתוך האתר הרשמי


ומה עם ישראל? מדי פעם עולים פרסומים על פתיחת חנות בישראל אך זה טרם הבשיל. עם זאת, שמה של ישראל עדיין נקשר בחברה בשערוריה באחרונה. באוגוסט האחרון, ספורה סיימה שיתוף פעולה עם Huda Beauty לאחר שמייסדת המותג, הודה קטן, העלתה פוסט אנטישמי בו היא האשימה כי ישראל היא זו שתכננה את מלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה, מתקפת אל קאעידה ב-11 לספטמבר בארה"ב ובמתקפת חמאס ב-7 לאוקטובר. ההחלטה גרמה לירידה של 4.6% במכירות קטגוריית האיפור של המותג, אך ספורה הדגישה מדיניות הכלה, והמכירות הכוללות באזור המזרח התיכון גדלו ב-8% בשנה זו.

ספורה גם מהווה פלטפורמה מבוקשת על ידי סלבריטאים שרוצים להיכנס לשוק הביוטי,  שוק המוערך בכ-450 מיליארד דולר. היילי ביבר, דוגמנית uמייסדת Rhode מוכרת כיום את מוצריה ברשת. ריהאנה, מייסדת Fenty Beauty, אמרה: " ספורה מאפשרת להגיע לקהל רחב יותר, כי הם יודעים איך לבנות קהילה סביב יופי". מעצב העל, מארק ג'ייקובס אמר על ספורה: "העסק של ספורה חכם ומתוחכם, אני בעד כל דבר שמביא אנשים החוצה לחוויית קנייה חברתית". ליידי גאגא, שהשיקה מותג קוסמטיקה בשם Haus Labs, שיתפה כי "הקמפיין הזה מראה שאנחנו חלק מקהילה נדיבה, שבה כולם יכולים לחקור את עצמם בביטחון, בדיוק כמו החזון של ספורה". גם מריה קארי כיכבה בקמפיין לכבוד החגים 2025 של ספורה שכלל סרטון קצר עם 5 מיליון צפיות ביוטיוב תוך שבוע.

קיראו עוד ב"גלובל"

ווק ו-AI בעתיד של ספורה

ספורה חווה גם תחרות, כאשר המאתגרת שבהם היא מאמזון, עם צמיחה של 15% בקטגוריית הביוטי, יחד עם תנודות בסין, שם מכירות ירדו ב-2% ברבעון השני. מבחינת שיווק, לספורה יש אסטרטגיית רב ערוצית ברורה. כאשר 25% מהמכירות שלה הן מקוונות, עם צמיחה של 12% באיקומרס. ספורה מצליחה בשילוב טכנולוגיה וקהילה, כמו נבידיה באקוסיסטם AI. שוק הביוטי צומח ב-5% שנתי, בעוד ספורה צומחת ב-10%. 
החברה גם משווקת את עצמה בהתאם לערכי הווק כשהיא מצהירה על מיחזור אריזות ועל מדיניות של הכלה וגיוון רב תרבותי. זה בא לידי ביטוי בשותפויות עם סלבריטאים כמו ליידי אגא, שמביאות קמפיינים כמו "אנחנו שייכים למשהו יפה", שמקדמים הכלה וגיוון, כאשר ההערכה היא היא כך החברה הגבירה מעורבות ב-20% בקרב קהילת הלהט"ב+ .

סלינה גומז בקמפיין לספורה מתוך אמוד האינסטגרם של החברה
סלינה גומז בקמפיין לספורה - קרדיט: מתוך עמוד האינסטגרם של ספורה



ספורה גם מובילה בחדשנות בתחום הביוטי. השקעות של החברה ב-AI כוללות ניסיונות וירטואליים של איפור, שמפחיתים החזרות מוצרים ב-20%, והמלצות אישיות מבוססות נתונים. טכנולוגיית Color IQ, שודרגה ב-2025, כוללת מאגר של 10,000 גווני עור ומנתחת עומק, תת-גוון של צבע העור ורוויה. בחנויות "Store of the Future" באסיה, יש שולחנות דיגיטליים, "Beauty School" להדרכות ו-"Care Table" לאבחון, שמגבירים זמן שהייה בחנות ב-15%. מאחורי הקלעים, AI מנבא ביקוש ומנהל מלאי, מפחית מחסור ב-25% בקטגוריות כמו סרומים קוריאניים. ב-2025, ספורה השיקה My Sephora Storefront, פלטפורמה ל-1,000 יוצרי תוכן לבניית חנויות וירטואליות עם עמלות, שמתחרה ב-LTK ו-ShopMy. בנוסף, Virtual Artist מאפשר ניסוי AR של איפור, מה שמגביר מכירות מקוונות ב-18%, ומערכת AI לסקירת עור מפחיתה טעויות התאמה ב-30%. בסין, AI משולב באפליקציה כדי להתאים מוצרים למזג אוויר מקומי, מה שתרם לצמיחה של 10% בשוק זה.

החברה חזקה מאוד בדיגיטל. יש לה כ-48.2 מיליון עוקבים, עם 47% באינסטגרם ו-42% בפייסבוק. בטיקטוק היא מובילה עם #SephoraHaul שמגיע ל-15.7% מעורבות. תוכנית Sephora Squad כוללת מאות משפיענים שמגבירים מכירות ב-30%. Sephora Sounds, קולקטיב של 80 מוזיקאים, ושותפויות ספורט כמו WNBA ו-Unrivaled, גם מצליחים לחדור לקהל צעיר. שותפויות נוספות כוללות עם להקת Radio City Rockettes בניו יורק בספטמבר 2025, כשותפה רשמית ראשונה ליופי, עם אירועים בניו יורק שצפויים להגיע לכ-2 מיליון מבקרים בשנה. בנובמבר 2025, ואפילו שותפות עם Golden State Warriors שתביא תחנות איפור באצטדיוני ה-NBA, מה שצפוי חשיפה לקהל של 10 מיליון צופים עונתיים.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.