וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

מה שמביא את הישראלים לאהוב את וויזאייר גורם למשקיעים לשנוא את המניה

רגע לפני שוויזאייר מקימה בסיס בישראל: על הפערים בשוק טיסות הלאו-קוסט מול ריינאייר ואיזיג’ט; ולמה מה שמושך את הציבור הישראלי - תמחור נמוך ושירות בסיסי - מקשה על המניה להמריא

רונן קרסו |
נושאים בכתבה וויז אייר

ביקורו האחרון של מנכ"ל וויזאייר בישראל וההצהרות על הקמת בסיס קבוע בארץ הציפו מחדש את הסקרנות וגם את החשש  סביב חברת הלואו קוסט ההונגרית והמודל העסקי שלה. וויזאייר היא חברה שהציבור הישראלי אוהב ודי אפשר להבין למה. מחירים זולים, שירות בסיסי, מי שלא מחפש יותר מידי, רק להגיע מנקודה א' לב' די מרוצה מוויז, אפשר להרגיש שהטיסה איתה היא כמו “קו אוטובוס” לאירופה.

אבל מאחורי החיוך והכרטיסים הזולים מסתתרת חברה שהמשקיעים די מסתייגים ממנה. וויזאייר מפסידה באופן קבוע, מתחילת השנה המניה נפלה בלונדון דו-ספרתית והעתיד של חברת התעופה בסימני שאלה.

וויזאייר מתמודדת עם שתי יריבות מרכזיות בשוק הלאו-קוסט האירופי: ריינאייר, ענקית התעופה, ואיזיג’ט, החברה השנייה בגודלה. בעוד החברה זוכה לאהדת הקהל, המנכ"לים והבכירים של חברות התעופה הישראליות לא הסתירו את החששות שלהם - הקמת בסיס של וויזאייר בארץ עלולה לפגוע בהם קשות. אגב הקריאות האלה לא היו כאשר ריינאייר ואיזיג’ט נכנסו לישראל, התגובה אז הייתה הרבה יותר מרוככת.


הפערים בשוק הלואו-קוסט

למרות שוויזאייר הצליחה להציג רווח של 190 מיליון אירו השנה, שווי השוק שלה עומד על 1.12 מיליארד אירו בלבד, בעוד כלל הנכסים שלה מגיעים ל-4.9 מיליארד אירו. המניה לא מצליחה להמריא והמשקיעים ממשיכים לחשוש מהיציבות הפיננסית של החברה מתחילת השנה המניה איבדה 22%. 

ריינאייר, חברת הלואו-קוסט הגדולה ביותר בעולם, היא דוגמה הפוכה. החברה האירלנדית נסחרת בשווי שוק של 33 מיליארד אירו ומפעילה צי עצום של 618 מטוסים. בחמש השנים האחרונות השיגה מניית ריינאייר תשואה של 95%. מתחילת השנה בלבד זינקה מניית ריינאייר ב-48%. מאחורי זה יש את המספרים במחצית הראשונה של 2025 הרוויחה החברה 2.54 מיליארד אירו, גידול של 42% לעומת חצי השנה המקביל אשתקד, והטיסה 119 מיליון נוסעים, עם הכנסות מתחילת השנה של 9.82 מיליארד אירו. הנתונים הללו ממחישים כיצד תמחור נכון, צי גדול ומגוון הכנסות מאפשרים לריינאייר להישאר יציבה ומושכת למשקיעים גם בתנאי שוק משתנים.

איזיג’ט, החברה השנייה בגודלה, מפעילה 333 מטוסים והכנסותיה השנה עמדו על 6.57 מיליארד פאונד, עם רווח של 655 מיליון פאונד. תפוסת המטוסים שלה גבוהה במיוחד - 92.4% - והחברה הצליחה לפתח מנועי צמיחה נוספים באמצעות תחום חבילות הנופש. תחום זה מניב כיום רווח שנתי של 230 מיליון פאונד, וצפוי לגדול עד 450 מיליון פאונד עד 2030, מה שמעניק לאיזיג’ט יתרון משמעותי מבחינת גיוון הכנסות וצמיחה יציבה. היתרון הזה מאפשר לאיזיג’ט להישען פחות על מכירת כרטיסי טיסה בלבד ולהבטיח הכנסות יציבות יותר לאורך זמן.

אבל וויזאייר, לעומתן, מציגה תמונה שונה לחלוטין. החברה סובלת מירידה של 76% בערך המניה בחמש השנים האחרונות, ירידה נוספת של 22% מתחילת השנה, כשמאחורי זה עומד מבנה ההון. חוב נטו של 4.83 מיליארד אירו. המודל העסקי שלה, שמבוסס על מחירי כרטיסים נמוכים והכנסות משירותים נלווים - תוספות כמו כבודה, מושב שמור ושירותי עדיפות - אמנם מושך נוסעים ומאפשר גמישות לצרכן, אבל לא מבטיח יציבות פיננסית אמיתית. 57% מהכנסות וויזאייר מגיעות ממכירת כרטיסי טיסה בלבד, בעוד השאר נוצר מהכנסות משירותים נלווים - תוספות כמו כבודה, מושב שמור, שירותי עדיפות ותשלומים נוספים שמכפילים למעשה את המחיר שהצרכן משלם בסופו של דבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

אולי בשביל הנוסע זה מאפשר גמישות אבל עבור החברה, מודל כזה לא מבטיח יציבות פיננסית אמיתית, כי התלות בהכנסות משירותים נלווים יוצרת חוסר ודאות גבוהה ירידה קטנה בביקוש, אנשים שמסתדרים עם פחות כבודה או שינוי בהרגלי הצרכנים עלולים לפגוע משמעותית בתזרים המזומנים.

בנוסף, החוב הגבוה של וויז על רכישת מאות מטוסים מגביר את הסיכון, כי היכולת לעמוד בהתחייבויות תלויה ברמה גבוהה של נזילות ובניהול זהיר מאוד של ההוצאות. שזה אומר שלמרות שהטיסה עבור הציבור זולה יחסית, עבור המשקיעים מדובר במבנה פיננסי לא אטרקטיבי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותמייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיות

סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר

החברה הגדילה את אחזקות הביטקוין ביותר מ־10,600 מטבעות באמצעות גיוסי הון, בזמן שפרמיית השוק על החברה ממשיכה להצטמצם והיא נערכת לעמידה בהתחייבויות באמצעות קרן רזרבות של 1.4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 2.63%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.


לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.


הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.


האנליסטים מנמיכים ציפיות

במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.


האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.


משבר האקלים
צילום: unsplash
ניתוח טכני

איזה מניות יכולות להרוויח ממזג אוויר קשה?

העולם, גם ב״עידוד״ טראמפ, מדחיק, בהכללה את משבר האקלים. פגעי מזג האוויר תוקפים אותנו יותר ויותר אבל הנושא לא עומד בראש סדר העדיפויות העולמי אם אתם ״פרו-אקלים״ הנה כמה רעיונות שנראים טוב על הגרף מתחום האנרגיה החדשנית, המיחזור והמים

זיו סגל |
נושאים בכתבה משבר האקלים

במאמר יום חמישי דברנו על סכנות שהן גם הזדמנויות. יש עוד הרבה סכנות ועבור חלקן קשה לדבר על הזדמנות אל מול האיום. היום נוסיף שתי סכנות לרשימה. מקווה שלא מדכא אתכם.ן. אתן כאן הרבה רעיונות השקעה רלבנטיים לאיומים שנמצאים במצב טכני טוב. משאיר לכם.ן לחקור את הצד העסקי של כל חברה (יש פה חברות קטנות וגם כאלו שאינן רווחיות), לחשוב על הלוגיקה ופוטנציאל ההשקעה ולבחור את הבחירות שמתאימות לכם.ן. כמובן שיש לי וגם לכם.ן וביקום עוד רעיונות טובים. אם יש לכם.ן משהו טוב מוזמנים.ות לשלוח לי, [email protected] , ולנמק את הבחירה. 

משבר האקלים - הדחקה לא תמנע אותו

העולם, גם ב״עידוד״ טראמפ, מדחיק, בהכללה את משבר האקלים. פגעי מזג האוויר תוקפים אותנו יותר ויותר אבל הנושא לא ראש סדר העדיפויות העולמי. כאילו שה - AI גם יפיק לנו מים ואוכל וחסינות מפגעי הטבע. 

הנה כמה רעיונות שנראים טוב על הגרף מתחום האנרגיה החדשנית, המיחזור והמים. לכל רעיון הדגשתי את ההיבט הטכני הבולט. 


- FLNC: פריצה של קו מגמה יורד ממושך. פוטניאל עליה נאה. 


- STEM: האינדיקטור TTM הפך חיובי ומציין מעבר לתנודתיות עולה בכיוון עליה.