
פייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר
פייזר יורה לכל הכיוונים בשוק תרופות ההרזייה שצפויה לצמוח בקצבים אדירים - גם פיתוחים פנימיים, גם רכישת חברות וגם שת"פ נוכחי עם החבר הסינית
פייזר חותמת על שיתוף פעולה ורישוי בלעדי גלובלי עם YaoPharma, חטיבה של קבוצת פוסון הסינית, לפיתוח, ייצור ומסחור של YP05002, תרופה ניסיונית לירידה במשקל. התרופה, בשלב 1 של ניסויים קליניים, מבוססת על אגוניסט לקולטן GLP-1 כמולקולה קטנה, ומצטרפת לאסטרטגיית החברה להרחבת נוכחותה בשוק הטיפול בהשמנה, שצפוי להגיע לשווי של 130 מיליארד דולר עד 2034.
על פי ההסכם, YaoPharma תשלים ניסוי קליני בשלב 1 באוסטרליה, ופייזר תקבל זכויות בלעדיות לפיתוח, ייצור ומסחור עולמי של YP05002 ושל אגוניסטים נוספים מבוססי GLP-1 של החברה הסינית. פייזר תשלם 150 מיליון דולר מראש, ועד 1.935 מיליארד דולר נוספים כתשלומי אבני דרך בפיתוח, אישורים רגולטוריים ומכירות, בתוספת תמלוגים מדורגים על הכנסות. ההסכם כולל גם זכויות וטרינריות.
המהלך מגיע חודש לאחר רכישת Metsera, סטארט-אפ אמריקאי להשמנה, בעסקה בשווי כולל של 10 מיליארד דולר, 7 מיליארד דולר במזומן ועד 3 מיליארד דולר נוספים דרך זכות ערך תלויה (CVR) הקשורה לשלוש אבני דרך קליניות ורגולטוריות. העסקה הזו השולמה לאחר תחרות הצעות עם נובו נורדיסק, שכללה התערבות של ועדת הסחר הפדרלית האמריקאית (FTC). Metsera מביאה לפייזר ארבעה מועמדים קליניים: MET-097i, אגוניסט GLP-1 חודשי בשלב 3; MET-233i, אנלוג אמילין חודשי בשלב 1; אגוניסט GLP-1 אוראלי בשלב 1; ותוכניות מוקדמות נוספות.
פייזר נטשה לאחרונה שתי תרופות פנימיות: danuglipron, אגוניסט GLP-1 אוראלי, בעקבות בעיות סבילות ותופעות לוואי; ו-PF-05212389, לאחר תופעות לוואי חמורות בניסוי. עם זאת, החברה ממשיכה בפיתוח PF-07976016, אנטגוניסט GIPR בשלב 2, ותבדוק שילובים של YP05002 עם PF-07976016 ועם מועמדים אחרים, כולל מ-Metsera. שילובים אלה עשויים לשפר יעילות: ניסויים מוקדמים מראים ששילוב GLP-1 עם GIPR מפחית משקל ב-15%-20% יותר מאגוניסט GLP-1 בודד.
שוק הטיפול בהשמנה גדל בקצב של 13%-22% בשנה. ב-2025, השוק עמד על 25-35 מיליארד דולר, בעיקר בזכות מכירות של semaglutide (וויגובי של נובו נורדיסק, שגדלו ב-80% ל-8.7 מיליארד דולר) ו-tirzepatide (זפבאונד של אלי לילי, 2.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025). עד 2030, השוק צפוי להגיע ל-95-150 מיליארד דולר, עם 1.5 מיליארד מבוגרים הסובלים מהשמנה (BMI מעל 30) – 54% מהאוכלוסייה הבוגרת העולמית. ההוצאה הכלכלית השנתית על השמנה תגיע ל-4 טריליון דולר עד 2035, כ-3% מהתמ"ג העולמי. בארה"ב, 42% מהמבוגרים סובלים מהשמנה, והשוק המקומי לבדו צפוי להגיע ל-70 מיליארד דולר עד 2030.
איך התרופות עובדות?
אגוניסטים ל-GLP-1 מחקים הורמון מעיים שמגביר הפרשת אינסולין תלוית-גלוקוז, מדכא תיאבון, מאט ריקון קיבה ומשפר רגישות לאינסולין. תרופות קיימות מבוססות פפטידים, מולקולות גדולות (5-10 קילו-דלטון) המוזרקות שבועית או יומית, עם ירידה במשקל של 10%-17% (למשל, semaglutide: 15% ירידה ב-68 שבועות). אולם, הן סובלות מחצי חיים קצר (דקות עד שעות), צורך בהזרקה וייצור יקר (עד 20 דולר למינון).
מולקולות קטנות כמו YP05002 (פחות מ-500 דלטון) מציעות יתרונות: נטילה אוראלית ללא חומרי סיוע לספיגה, חצי חיים ארוכים (שעות עד ימים), חדירה טובה יותר לרקמות וייצור זול (פחות מדולר למינון). ניסויים מוקדמים של orforglipron (אלי לילי, שלב 3) הראו 14.7% ירידה במשקל ב-36 שבועות, דומה לפפטידים אך עם 5%-10% נטישה נמוכה יותר בגלל תופעות לוואי קלות (בחילות, שלשולים). YP05002, כמו danuglipron, פועל דרך אתר קישור שונה, מה שמאפשר שילובים יעילים יותר. עם זאת, סיכונים כוללים השפעות כבדיות (כמו ב-lotiglipron, שננטש) ויעילות נמוכה יותר אם לא מותאם.
האסטרטגיה של פייזר משלבת כאמור פיתוח פנימי, רכישות ושיתופי פעולה: 10 מיליארד דולר על Metsera, 2 מיליארד על YP05002, ותוכניות להשקעה של 5 מיליארד דולר בשנה במחקר קרדיומטבולי. גישה זו מאפשרת גיוון – תרופות חודשיות (MET-097i), אוראליות (מ-Metsera ו-YP05002) ושילובים – מול תלות של נובו ואלי לילי בפפטידים. השוק הסיני, עם 150 מיליון אנשים הסובלים מהשמנה, מציע עלויות פיתוח נמוכות (30%-50% פחות) ותחרות מקומית מחריפה (חברות כמו Innovent עם mazdutide, 15% ירידה במשקל). ההסכם עם YaoPharma מאפשר כניסה לשוק זה, אך כולל סיכונים רגולטוריים – FDA אישרה רק 12 אגוניסטים GLP-1 עד אוקטובר 2025, עם 40 בפיתוח.
פייזר מזהה בשוק ההשמנה הזדמנות צמיחה של 20% שנתית, והיא נערכת לפעול בכמה מישורים כדי להיות חלק מהשוק הענק הזה. כך או אחרת, הצלחה של YP05002 תלויה בניסויים: אם תשיג 12%-15% ירידה במשקל עם סבילות גבוהה, היא עשויה לתרום 5-10 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות עד 2035. עם זאת, 30% מהמועמדים נכשלים בשלב 2, בעיקר בגלל תופעות לוואי. התחרות עם נובו (שוק של 50 מיליארד דולר ב-2025) ואלי לילי (30% נתח) מחייבת חדשנות, כולל טיפולים משולבים ל-MASH (דלקת כבד שומנית, 25% מהמטופלים בהשמנה). בסופו של דבר, פייזר בונה פלטפורמה שתכסה 70% מהמטופלים הפוטנציאליים, אך הצלחה תלויה באישורים שאמורים להגיע עד 2028.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 2.59% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קנייה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי ודאות כלכלית. רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האונליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

