פינרגי
צילום: שלומי יוסף

פינרג’י מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט

חברת פינרג'י הישראלית נבחרה לאחרונה לספק פתרון גיבוי חשמל חדשני למרכזי נתונים, במסגרת שיתוף פעולה בינלאומי שמובל על ידי חברות ענק כמו גוגל ומיקרוסופט

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה פינרג'י

חברת פינרג'י פינרג'י -0.91% , שעוסקת בתחום האנרגיה הנקייה, נבחרה כספקית פתרון הגיבוי החשמלי על ידי הקונסורציום הבינלאומי Net Zero Innovation Hub, שמובל בין היתר על ידי גוגל GAlphabet 0.32%  , מיקרוסופט Microsoft Corp 0.45%  , Data4 וחברות תשתית כמו שניידר אלקטריק, ורטיב ודנפוס. הטכנולוגיה של פינרג'י, שמבוססת על תגובה כימית בין אלומיניום לחמצן באוויר, נבחרה מתוך יותר מ-70 חברות שהציעו פתרונות בתחום הגיבוי למרכזי נתונים, והיא תשולב בפרויקט הדגמה ראשון שיתבצע באתרי דאטה סנטר של החברות החברות בקונסורציום. מדובר בצעד ראשון בדרך להרחבה תעשייתית רחבה יותר, כאשר הפרויקט ממומן במלואו על ידי הקונסורציום ומטרתו להתאים את המערכת של פינרג'י לצרכים של מרכזי נתונים בזמן אמת.

במקביל לפרויקט הזה, חברת Rosendin האמריקאית, שעוסקת גם היא בתחום החשמל לדאטה סנטרים, הודיעה כי היא בונה אב-טיפוס של מערכת הגיבוי של פינרג'י, שאמור להיות מותקן כבר ב-2026 באחד מאתרי מרכזי הנתונים של אחת מענקיות הענן העולמיות. החיבור עם Rosendin נותן לפינרג'י יתרון משמעותי, שכן מדובר בחברה עם ניסיון מוכח בפרויקטים רחבי היקף ובקשרים הדוקים עם מפעילים של דאטה סנטרים מהגדולים בעולם. שיתוף הפעולה בין השתיים מכוון לפריסה בצפון אמריקה, כחלק מהתמודדות עם הביקושים הגדלים לגיבוי חשמלי נקי במתקנים קריטיים שמופעלים 24/7 ודורשים הספק גבוה.

הטכנולוגיה של פינרג'י מבוססת על שימוש באלומיניום מתכתי כמעין "דלק מוצק" לייצור חשמל בתגובה עם חמצן מהאוויר. שלא כמו סוללות ליתיום או גנרטורים שמופעלים בדיזל, מדובר בפתרון שאינו פולט מזהמים בזמן פעולה, אינו מצריך תדלוק בשטח ואינו תלוי ברשת החשמל. האלומיניום שבו נעשה שימוש ניתן למחזור מלא, מה שמוזיל את העלויות בטווח הארוך ותואם ליעדי קיימות סביבתיים. במילים פשוטות, המערכת של פינרג'י מציעה אלטרנטיבה לבעיית הגיבוי הקריטית של מרכזי הנתונים, ללא רעש וזיהום, ועם הרבה יותר שליטה.

שאלת האנרגיה של מרכזי הנתונים היא שאלה מרכזית לאחרונה, היות וצריכת החשמל של אותם מרכזי נתונים היא עצומה, ומשווים אותה לצריכה של עיר שלמה. כמו כל שירות, שמתבסס על חשמל, יש צורך בגיבוי למקרה של תקלה שעלולה לגרום לאובדן נתונים, השבתת שירותים, ולעיתים גם לנזק כלכלי כבד. בעבר הסתמכו בעיקר על גנרטורים מבוססי דיזל, אך כיום, לנוכח הדרישות ההולכות וגדלות מצד רגולטורים ובעלי מניות לעמוד ביעדי הפחתת פליטות, גובר הצורך במערכות חלופיות, וכאן נכנס הפתרון של פינרג'י. 

מה הקשר לגוגל ומיקרוסופט? 

אז למה גוגל ומיקרוסופט מעורבות בכל הסיפור הזה? כי הן עצמן מפעילות מאות מרכזי נתונים ברחבי העולם, וחתומות על התחייבות להגיע לאפס פליטות עד סוף העשור. הן יודעות שללא פתרונות גיבוי נקיים, אי אפשר יהיה לעמוד ביעדים. מכאן, נכונותן לממן פרויקט הדגמה ולקדם טכנולוגיות חדשות בשלב מוקדם יחסית. עבור פינרג'י, זוהי הזדמנות משמעותית לחדירה לשוק.

בהסתכלות רחבה יותר, הכניסה של פינרג'י לפרויקט הדגמה ממומן, בצירוף הגיוס האחרון של כ-13.6 מיליון ש"ח (עם פוטנציאל לתוספת של עד 67 מיליון), ממקמים אותה בעמדת זינוק טובה לפריצה מסחרית אמיתית, קודם כל בגיבוי למרכזי נתונים, ובהמשך גם לפרויקטי מיקרו-גריד ותשתיות חשמל מבודדות. מדובר במהלך שיכול להפוך את האלומיניום-אוויר מתצוגה טכנולוגית למוצר מדף חיוני בעולם שמתקרב בצעדים מהירים לעומסי חשמל אדירים, ובעיקר כמענה לצורך הדחוף במקורות אנרגיה נקיים ויעילים.

בדיסקאונט או בפרמיה? פינרג'י מגייסת 13.6 מיליון

קיראו עוד ב"שוק ההון"

למרות ההתאוששות של מניית פינרג’י, היא עדיין הפסדית ולמרות שעלתה בכ-109% בחודש האחרון, היא עדיין רושמת תשואת חסר של כ-30.5% מתחילת השנה וירידה של כ-40% ב-12 החודשים האחרונים. שווי השוק הנוכחי שלה עומד על כ-212 מיליון שקל, שמהווה ירידה חדה מהשווי שבו הונפקה לראשונה ב-2021 (כמיליארד שקל). עם זאת, המניה מזנקת היום בכ-18% נראה שבהמשך להבעת האמון האחרונה, השוק אוהב גם את הפרויקט החדש.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 28/07/2025 03:24
    הגב לתגובה זו
    הטכנולוגיה קיימת המון שנים מהי החדשנות של חברה . יש לה פטנטים
  • 1.
    יופי האדם הלבן הניאנדרטל הליכודיקים מאפיה בשלטון מצביעים לה רק מרוקאים ותוניסאים. (ל"ת)
    ליטאי 27/07/2025 14:57
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳