
חוזה של 1.2 מיליארד דולר למנועי בית שמש - הגדול בתולדות החברה
מנועי בית שמש, שבשליטת קרן פימי, מדווחת על חתימת חוזה ארוך טווח בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר - הגדול בתולדות החברה. מדובר בהסכם מחודש ומורחב בין החברה-הבת חישולי כרמל (חשכ"ל) לבין אחד מיצרני מנועי התעופה המרכזיים בעולם (OEM), הפועל בתחום האזרחי והצבאי. ההסכם ייכנס לתוקף רטרואקטיבית החל מ-1 באפריל 2025 לתקופה של כ-15 שנה, ויחליף את ההסכם הקודם שהיה בתוקף עד סוף 2028, שנותרה בו יתרה של כ-164 מיליון דולר.
החוזה כולל אופציה להארכה נוספת של חמש שנים, שבמקרה של מימושה תגדיל את היקף ההסכם בכ-400 מיליון דולר נוספים. בנוסף, סוכם על פיתוח וייצור של חלקים חדשים לשתי תוכניות מנועים עיקריות של הלקוח. במקביל, החברה מציינת כי בעקבות ההסכם החדש עלה היקף הסכמי המסגרת הכוללים שבידיה מכ-2.1 מיליארד דולר לכ-3.3 מיליארד דולר גידול של כ-50%.
ראיון עם מנכ"ל מנועי בית שמש - “העולם במצוקת מנועים ואנחנו בעמדה מצוינת"
מב״ש כבר סיפקה לנו השנה לא מעט כותרות מפוצצות. אבל גם למי שעוקב אחריה באדיקות ההודעה הבוקר הצליחה להפתיע. בית שמש במשך שנים הייתה שחקנית שקטה. כזאת שפועלת מאחורי הקלעים של התעשייה הביטחונית, אבל בשנה האחרונה היא הפכה לאחת ההצלחות הבולטות בבורסה המקומית, מניה שעלתה בכ־170% בשנה האחרונה, כששווי השוק שלה חצה לאחרונה את רף ששת מיליארד שקל. בשונה מביטחוניות אחרות, בית שמש לא מוכרת טילים, מערכות הגנה או רחפנים, אלא את מה שמניע את כל העסק הזה - את הלב המכני של עולם התעופה: מנועי סילון וחלקים שמרכיבים אותם.
- מנכ״ל מנועי בית שמש: “העולם במצוקת מנועים ואנחנו בעמדה מצוינת"
- פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שמייחד את מב״ש זה שהיא פועלת בתוך שרשרת האספקה העולמית, לא רק כקבלן ביטחוני ישראלי אלא גם כספק טכנולוגי בינלאומי שמוכר ליצרני מנועים אזרחיים וצבאיים כאחד. אלביט מערכות והתעשייה האווירית הן חברות ״מערכתיות״ הן מפתחות ומוכרות פתרונות שלמים: מל"טים, מערכות שליטה ובקרה, לוויינים, מערכות הגנה וטילים. אבל מב״ש פועלת אחרת היא לא מוכרת רק מערכות נשק או מוצרים סופיים, אלא משמשת יצרן־על ומכורת חלקים קריטיים למנועי סילון, ובמקרים מסוימים גם את המנועים עצמם. היא גם ספקית טכנולוגית של יצרני מנועים עולמיים כמו Pratt & Whitney ו־Rolls-Royce, שמוכרים הלאה ללקוחות כמו בואינג, לוקהיד מרטין וחילות אוויר ברחבי העולם.
בניגוד לענקיות הביטחוניות הישראליות, שמרביתן נשענות על תקציבים ומכרזים ממשלתיים, מנועי בית שמש פונה לשני עולמות במקביל - האזרחי והצבאי. היא נהנית מביקושים קבועים בשוק הביטחוני, אבל יכולה להישען גם על שוק התעופה האזרחי, בעיקר בתחזוקת מנועים ובייצור סדרתי של חלקים. הגמישות הזו מאפשרת לה להמשיך לצמוח גם בתקופות שבהן תקציבי הביטחון מקומיים נעצרים או מתייצבים.
היום היא מוסיפה עוד חוזה כזה אבל גדול מתמיד. החברה הודיעה על חתימת חוזה חדש בהיקף של כ־1.2 מיליארד דולר, ההסכם הגדול בתולדותיה. מדובר בהרחבה של חוזה קיים בין החברה-הבת חישולי כרמל (חשכ"ל) לבין אחד מיצרני מנועי התעופה המובילים בעולם. ההסכם, שנכנס לתוקף רטרואקטיבית מאפריל 2025, נחתם ל־15 שנה וכולל אופציה להארכה של חמש שנים נוספות בהיקף של כ־400 מיליון דולר נוספים. מעבר לגודל עצמו, זו עסקה שמרחיבה באופן ניכר את פריסת העבודה העתידית של החברה: עם החתימה החדשה, סך ההסכמים ארוכי הטווח של מנועי בית שמש עלה מכ־2.1 מיליארד דולר לכ־3.3 מיליארד דולר גידול של כ־50%. ההסכם כולל גם פיתוח וייצור של חלקים חדשים לשתי תוכניות מנועים עולמיות, מה שצפוי לחזק את מעמדה של חישולי כרמל כספק מועדף בתחום.
- העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
מנכ"ל מנועי בית שמש, רם דרורי, אמר כי "ההסכם מרחיב באופן משמעותי את שיתוף הפעולה עם לקוח חשוב ומבטא את האמון שלו ביכולות הייצור והפיתוח של חשכ"ל ושל הקבוצה כולה. מדובר בהסכם בעל חשיבות אסטרטגית למגזר החלקים של החברה, והוא מאפשר לנו להיערך מראש עם תשתיות, אמצעי ייצור ומשאבים שיתמכו בפעילות לשנים רבות".
לצד חישולי כרמל בחיפה, פועלות תחתיה חברות נוספות LPO שבסרביה ו-Turbine Standard בארצות הברית. פעילות הקבוצה נחלקת לשני תחומים עיקריים: ייצור חלקים למנועים ושיפוץ, הרכבה והנדסה של מנועים קיימים וחדשים.
הנורבגים ירדו מהרכבת
הנורבגים, מתברר, בחרו לרדת מהרכבת רגע לפני שהיא האיצה. קרן העושר הנורבגית, אחת מקרנות ההשקעה הגדולות והמשפיעות בעולם, מכרה בחודש שעבר את אחזקותיה במנועי בית שמש צעד שנבע פחות משיקולים פיננסיים ויותר מלחץ ציבורי ופוליטי גובר בנורבגיה סביב המלחמה בעזה. הקרן, שמנהלת נכסים בהיקף של כ־1.9 טריליון דולר, הודיעה אז כי תמכור את השקעותיה ב־11 חברות ישראליות “מוקדם ככל האפשר”. ימים ספורים לאחר מכן התברר שמב״ש נמצאת ביניהן.
בכל המניות שמהן נפטרו הנורבגים נרשמו זינוקים, כשאת מקומם של הנורבגים ממלאים מוסדיים ומשקיעים פרטיים אבל גם במב״ש מסתבר שהקרן יצאה בתזמון גרוע. ההחלטה של הקרן התקבלה בדיוק בזמן שבו מנועי בית
שמש נכנסה לעידן חדש עם חוזים ענקיים, עלייה ענקית בביקוש מאז המכירה, מניית החברה המשיכה לטפס ברמה דו-ספרתית לראש טבלת התשואות בבורסה.
בהיבט רחב יותר, ההסכם מהווה המשך של מגמת ההעמקה של מנועי בית שמש בשיתופי פעולה עם יצרני מנועים בינלאומיים. חישולי כרמל נחשבת לספק קבוע בתעשיית התעופה, וההסכם הנוכחי מהווה הרחבה של עבודה קיימת עם הלקוח. החברה מדגישה כי שיתוף הפעולה כולל לא רק הרחבת נפחי הייצור אלא גם פיתוח חלקים חדשים לשימוש עתידי, מה שמרחיב את בסיס הפעילות של הקבוצה גם בהיבט הטכנולוגי.
בשביל קרן פימי, בעלת השליטה בחברה, ההסכם מסמן יציבות עסקית והמשך צמיחה הדרגתית בתחום שבו התחרות גבוהה והחסמים לכניסה משמעותיים. במישור הפיננסי, מדובר בהתחייבות רב-שנתית שמעניקה לחברה ודאות בהיקפי הפעילות ומאפשרת תכנון לטווח ארוך.
בשורה התחתונה מב״ש מרחיבה את היקף הפעילות שלה עם אחד מלקוחותיה המרכזיים בתעשיית התעופה, ומבססת לעצמה מסגרת עבודה בהיקף של מיליארדי דולרים לעשור וחצי הקרוב. זה מהלך שיבטיח לה גם המשכיות תפעולית וצמיחה עקבית בשנים הקרובות, תוך חיזוק המעמד שלה בשרשרת האספקה של יצרני מנועי הסילון בעולם.
תוצאות הרבעון השני: צמיחה בפעילות, שחיקה בשורה התחתונה
התוצאות של מב״ש לרבעון השני של השנה, מצביעים על המשך גידול בהכנסות לצד ירידה ברווח הנקי. ההכנסות עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקושים גוברים בשוק הביטחוני בארץ ובעולם. הרווח התפעולי צמח בכ-17% ל-13.1 מיליון דולר, והרווח הגולמי עלה בכ-27% ל-18.8 מיליון דולר.
מנגד, הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון דולר ברבעון המקביל, בעיקר בשל עלייה חדה בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף של השקל מול הדולר ומהגידול במינוף הפיננסי בעקבות רכישת Turbine Standard בארצות הברית. לפי החברה, תיסוף של כ-9% בשער השקל במהלך הרבעון השפיע באופן ישיר על ההתחייבויות השקליות שלה.
מגזר המנועים רשם צמיחה של כמעט 59% והגיע להכנסות של כ-35.5 מיליון דולר, תוך שמירה על שיעורי רווחיות גבוהים. מגזר החלקים צמח בקצב מתון יותר של כ-4.4% והגיע לכ-43.9 מיליון דולר. הרווח התפעולי של מגזר המנועים עלה לכ-9 מיליון דולר, לעומת כ-6 מיליון דולר אשתקד, כש-Turbine Standard תרמה כ-1.9 מיליון דולר מהרווח.
מניית בית שמש 1.25% מזנקת בעקבות ההודעה כ-8%, היא עלתה כ־9% בחודש האחרון, 131% מתחילת השנה והציגה זינוק של יותר מ־170% ב־12 החודשים האחרונים. שווי השוק של החברה עומד כיום
על כ־6.8 מיליארד שקל, מה שמציב אותה בין החברות הבולטות בתעשייה הביטחונית המקומית שזכו לתשואות חריגות השנה.
גרף ביצועי המניה במבט שנתי:
- 8.אנונימי 06/10/2025 10:32הגב לתגובה זותנאי עבדותיחס משפיל ובזוי לעובדים
- 7.נורבגים בנפול אוייבך תשמח. (ל"ת)אנונימי 06/10/2025 10:08הגב לתגובה זו
- 6.דוד 05/10/2025 18:41הגב לתגובה זונו ועד עכשיו אין תירוציםיש סיבהלדרוש ולדרוש ולדרוש
- 5.יהודה 05/10/2025 17:55הגב לתגובה זומי שפוגע ומחרים את ישראל נפגע בעצמו ומפסיד מי שמשקיע בישראל רק מרוויח . כל הכבוד מבש.
- 4.אנונימי 05/10/2025 12:59הגב לתגובה זוממשיך להחזיק לזמן הקרוב
- 3.דרך אגב אני ממשתי מניה אחת היום ב 72.000 (ל"ת)אנונימי 05/10/2025 12:03הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 05/10/2025 12:01הגב לתגובה זוכשאין לנו על מה לשמוח אז אין שמחה כשמחה לאיד
- 1.הכותרת צריכה להיות ישי דוד עשה זאת שוב ושוב בלי עין הרע....ישי זרוק עצם לעניי ישראל לעובדים שלך פנק (ל"ת)מאיר 05/10/2025 11:41הגב לתגובה זו

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"
אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91% בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר.
כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.
צמיחה בכל החטיבות
בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.
בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.
- טבע מזנקת ב-21% - האנליסטים צופים אפסייד של עוד 25%
- טבע מכה את התחזיות בהכנסות וברווח; המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה
ג’י סיטי ג'י סיטי -6.77% , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.
בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO, "עם השפעה זניחה על המינוף” ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.
מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.
מה המספרים מספרים
מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.
