דוחות

עוד הנפקה לא מוצלחת - אקופיה איבדה 50% בחצי שנה

ההייפ סביב החברה שהונפקה בנובמבר האחרון היה גדול. אבל התוצאות ממשיכות להיות חלשות ולא להצדיק את המחיר. למרות הזינוק בהכנסות, החברה ממשיכה לרשום הפסד תפעולי זהה 
סתיו קורן | (16)
נושאים בכתבה אקופיה

בחודשים האחרונים ההייפ בשוק גדול. אבל חברות חלום שמונפקות בשוויים לא הגיוניים בסופו של דבר מאבדות ויורדות בעשרות אחוזים. כך נוצר הבדל של עשרות אחוזים בין התשואות של המוסדיים בהנפקות לתשואות של המשקיעים. כתבנו על כך פעם נוספת רק הבוקר (מה התשואה הממוצעת בהנפקות ולמה הנפקות טובות לבורסה, אבל מסוכנות למשקיעים?) והנה מגיעה אקופיה וממשיכה להוכיח את הטענה.

אקופיה שיצאה להנפקה ראשונית, רק לפני חצי שנה, בנובמבר האחרון, לפי שווי שוק של כ-1.3 מיליארד שקל, עם מחיר של כ-13.27 למניה, נסחרת בשפל במחיר מניה של כ-6.8 שקלים ולפי שווי שוק של כ-670 מיליון שקל - התרסקות של כ-50%. 

החברה עוסקת ברובוטיקה למתקנים סולאריים, מדווחת על הכנסות של כ-3.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, לעומת כ-2.45 מיליון דולר ברבעון הקודם. מדובר בהחלט בעליה יפה בהכנסות, בוודאי לעומת כ-431 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לכאורה, זינוק מרשים מאוד. אבל בשוק לא חושבים כך.

במקביל החברה מדווחת על הפסד תפעולי של כ-1.5 מיליון דולר ברבעון הראשון, אך לעומת הפסד תפעולי של כ-1.4 מיליון דולר ברבעון המקביל. ברבעון הקודם הפסידה החברה תפעולית כ-4 מיליון שקל.

ההפסד הנקי הסתכם בכ-1 מיליון שקל, לעומת הפסד נקי של כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במסגרת החדשות הטובות, אקופיה ייצרה תזרים מזומנים חיובי של 1.9 מיליון דולר לעומת תזרים שלילי של 3 מיליון דולר ברבעון המקביל.

אז נכון, בחודשים האחרונים אקופיה מספרת שוב ושוב על הסכמים שונים בעולם. כך, לפני חודש דיווחה החברה על הסכם למערכות רובוטיות למתקני עקיבה באמירויות, והתקנת מערכת לניקוי לוחות סולאריים בארה"ב וכי תספק רובוטים גם במצרים (ואף מספרת על בניית מערכת מכירות גלובאלי בספרד, והתרחבות לצ'ילה בדרום אמריקה). בינתיים החברה מסרבת לספק את יעדי הרווחיות שלה והתוצאות לא משקפות שווי כה גדול כמו זה שקיבלה בהנפקה והשוק מעניש אותה. הבעיה היא שהמשקיעים בינתיים מופסדים כאמור ב-50% על השקעתם בחלום.

אגב, אקופיה אינה היחידה בתחום של ניקוי פאנלים סולאריים. יש גם את בלייד ריינג'ר 1.64%

ואיירטאצ 1.56% סולאר. אז נכון ששתיהן לכאורה קטנות יותר מאקופיה) שלדבריה היא החברה הגדולה בעולם בתחומה, אבל שתיהן הונפקו לפי שוויים נמוכים הרבה יותר (איירטאצ' לפי 411 מיליון שקל אחרי הכסף, ובלייד ריינג'ר לפי 93 מיליון שקל). איירטאצ' איבדה בינתיים כ-25% משוויה, בלייד ריינג'ר דווקא עלתה מאז ב-72%, אבל זה ככל הנראה דווקא בגלל שתי החברות האחרות שהונפקו בשווי גבוה יותר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כ-60 הנפקות היו מתחילת 2020 בבורסה המקומית. יש הנפקות מוצלחות מאוד, אבל הרוב הפסדיות; הציבור מופסד יותר - הוא לא יכול לקנות בהנפקה (אלא ביום הראשון למסחר) וביחס ליום המסחר הראשון - שני שליש מההנפקות הפסדיות; אקופיה נחשבת להנפקה הפסדית, גם בלנדר 2.72% , קוויק, קומפיולאב ואנרג'יאן -0.99%  לא נחשבות להנפקות מוצלחות במיוחד. 

לדברי ז׳אן סממה, מנכ״ל אקופיה: ״החברה ממשיכה להתמקד בהגדלת בסיס הלקוחות הגלובלי שלה. עיקר מאמצי החברה כיום ממוקדים בהרחבת מערך המכירות הגלובאלי, פתיחת שווקים חדשים וחיזוק צוות הפיתוח של החברה. מתחילת השנה, חתמה אקופיה על שתי עסקאות חדשות עם שתי חברות אנרגיה בינלאומיות, וכיום לאקופיה שיתופי פעולה עם כ – 9 מתוך 20 חברות האנרגיה המתחדשת המובילות בעולם. מדובר במערכות יחסים ארוכות טווח עם חברות tier 1 דוגמת EDF , ,Engie SoftBank , AES, First Solar, Azure Power ואחרות".

גרף מנית אקופיה:

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ישוע 26/05/2021 01:40
    הגב לתגובה זו
    איך נותנת למניה ככה ליפול עשיתם צער להרבה משקיעים שנתנו לכם את כספם ואמונם. מר מנכל עשה מצגת משקיעים דיבר הרשים והנה התוצאה 50 אחוז למטה נכון לכתיבת שורות אלה
  • 9.
    גיא M 25/05/2021 17:23
    הגב לתגובה זו
    הצליחו להשחיל את הציבור במחיר גבוה, מה לא מוצלח בזה?
  • 8.
    נהגוס 25/05/2021 16:56
    הגב לתגובה זו
    יש חברות טובות ורווחיות בבורסה, במכפילי רווח שפויים. למה לשים כסף טוב על מניה בועה?
  • 7.
    ואותי מעניינת ירדנה יותר (ל"ת)
    ארציאלי הבן 25/05/2021 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סמי 25/05/2021 14:40
    הגב לתגובה זו
    מחיר ההנפקה לציבור היה מופרך.
  • אז זו סיבה נהדרת לחקירה. זילות כספי הציבור! (ל"ת)
    דני 25/05/2021 17:49
    הגב לתגובה זו
  • נהגוס 25/05/2021 16:58
    הגב לתגובה זו
    המניה יכולה לרדת עוד 50%
  • 5.
    מי החתם ? (ל"ת)
    מיקו 25/05/2021 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נא לבדוק מי מהמוסדיים הזמין (ל"ת)
    אנונימי 25/05/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נועםדבורה 25/05/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
    כל פעם הולכים ומחפישים אותה נבלות זו מותק של חברה והזמן יעשה את שלו
  • מחיר ההנפקה המנופח, זו הבעיה (ל"ת)
    רוני 25/05/2021 14:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Bxnx 25/05/2021 13:27
    הגב לתגובה זו
    באמת היה השחלה סביב הייפ של הסולאר.לא לקחתי סטופ לוס וזה מה שדפק אותי.חשבתי שהיא בכלל תעלה 200% בקלות.
  • נהגוס 25/05/2021 16:57
    הגב לתגובה זו
    על מה שווי של מיליארד שקל? יקרה משהו אם תסחר "רק" ב 600 מיליון? ולמה לא עוד פחות?
  • דני העצמאי 25/05/2021 14:44
    הגב לתגובה זו
    מופסד 35 אחוז!! למה לא חוקרים איך העריכו את השווי בהנפקה? או זה עניין פלילי?
  • יו יו 25/05/2021 16:13
    קנית מניה בלי לעשות עליה אנליזה ואתה מתלונן למה אחרים לא עשו?
  • 1.
    אזרח 25/05/2021 13:00
    הגב לתגובה זו
    גם את התחתונים מפסידים שם
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?