רובוט ניקוי הפאנלים הסולאריים של אקופיה בדרך לבורסה

החברה המפתחת רובוט שמנקה פאנלים בשדות סולאריים ללא צורך במים צפויה לבצע IPO ברבעון הראשון של 2021; תנסה לגייס כ-100 מיליון דולר, לפי שווי חברה מבוקש בטווח של 1.3-1.5 מיליארד שקל
ערן סוקול | (8)

חברת אקופיה מהרצליה בדרך לבורסה. החברה המפתחת רובוט שמנקה פאנלים בשדות סולאריים קרקעיים אשר עובד על אנרגיית שמש ומנקה ללא צורך במים צפויה לבצע IPO ברבעון הראשון של 2021. החברה מבקשת תנסה כ-100 מיליון דולר, לפי שווי חברה מבוקש בטווח של 1.3-1.5 מיליארד שקל.

על רקע הגאות בחברות האנרגיה הסולארית, גם חברת אקופיה החלה להיפגש עם חתמים לקראת הנפקה. המוצר של החברה מיועד לספק פיתרון לאבק וחול אשר יוצרים שכבות חסם המונעות מקרני השמש להגיע לשטח פניו של התא הסולארי ולכן גורמים לאי מיצוי יכולת הפקת החשמל של המערכת הסולארית.

למרות שמומלץ לנקות את הפאנלים הסולאריים מדי יום, בשדות סולאריים נהוג לנקות את הפאנלים רק אחת למספר שבועות, עקב הקושי והעלות הגבוה שבניקוי ידני של הפאנלים.

הפתרון של אקופיה מציע ניקוי ללא כניסת כוח אדם לשדה הסולארי ואף ללא כניסה של רכבים הפועלים בניקוי אוטומטי. בנוסף נחסך גם השימוש במים, שיכולים אף הם להזיק למערכת. מים רגילים עלולים לפגוע במערכת בעקבות הצטברות של אבנית וקורוזיה. ההמצאה של אקופיה חוסכת גם את הטיפול במים שכן הרובוט מנקה את הפאנל באמצעות מיקרופייבר ומשב אוויר מבוקר.

 

מחיר הרובוט של אקופיה נע בטווח של 3,000–4,000 דולר, כאשר רובוט בודד מסוגל לנקות כ-1,200 פאנלים בלילה. בחברה טוענים כי הניקוי מונע ירידה של עד 35% בתפוקת הפאנלים הסולריים ביחס למצב של היעדר טיפול ובעד 5% ביחס לניקוי ידני. עד היום ניקו הרובוטים של אקופיה כ-2.23 מיליארד פאנלים סולאריים. בין לקוחות החברה נמנים, בין היתר, שיכון ובינוי, סופטבנק ואנלייט אנרגיה. 

עד היום גייסה אקופיה כ-73 מיליון דולר. 40 מיליון דולר גויסו ביולי האחרון מקבוצת הנדל"ן המניב והתשתיות האמריקאית CIM, תמורת כ-28% ממניות החברה. המייסדים ערן ומשה מלר מחזיקים כ-24% מהמניות, שאול שני מחזיק כ-18%, חברת הביטוח הראל מחזיקה כ-10% מהמניות לאחר השקעה של 12.5 מיליון דולר, ליאון רקנאטי וקרן גלנרוק מחזיקים כ-8% מהמניות ויהודית רקנאטי מחזיקה כ-3%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אקופיה הוקמה ב-2013 על ידי היזמים משה וערן מלר, כאשר פיילוט של הרובוט התחיל כבר בסוף 2013 בשדה הסולארי "קטורה סאן" של ערבה פאוור. בעקבות הצלחת הפיילוט הותקנו רובוטים על כל הפאנלים (כ-5 MW כל השדה) והם החלו לנקות את הפארק בשעות הערב. 

במהלך רוב שעות היום הרובוט נמצא מוגן תחת מחסה ונחוצות לו לרוב שעתיים של טעינה מקרני השמש לצורך 3 פעולות ניקוי מלאות, משמע שטעינה של שעתיים מספיקה בכדי לשמור על ניקיון הפאנלים 3 יממות. 

המערכת מופעלת בצורה אוטומטית על ידי מאסטר ראשי המשלח את הרובוטים בשעה היעודה, ובנוסף – המערכת נשלטת מרחוק על ידי מחשב או טלפון סלולרי.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יופלי 07/09/2020 13:48
    הגב לתגובה זו
    אל תהיה חמוץ
  • 4.
    מיכה 07/09/2020 13:06
    הגב לתגובה זו
    גם צריך לעשות הכנה מיוחדת ...לכן טוב לעדיד עם הכנה ..מיוחדת לרובוט.
  • לא נכון (ל"ת)
    שלומי 27/11/2020 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המגב הביתי שלי בדרך לבורסה לפי שווי של 5 מיליארד (ל"ת)
    לוציפר 07/09/2020 11:18
    הגב לתגובה זו
  • יניר 25/11/2020 05:42
    הגב לתגובה זו
    הולכת להיות מניית העתיד אין באמור המלצת קנייה
  • 2.
    חגחגח 07/09/2020 10:41
    הגב לתגובה זו
    זה כל העולם?את מי זה מעניין אני לא מאמין בזה.כל המניות האלה מנופחות בבועה
  • 1.
    אחד 07/09/2020 09:34
    הגב לתגובה זו
    רוצים אחרי שנה לגייס לפי ערך גדול פי 3. אין נתונים על מכירות ורווחיות. צריך למכור הרבה רובוטים שעולים 3-4 אלף דולר בשביל להגיע לערך חברה כזה. כתבה קצת שטחית
  • שתיים 07/09/2020 18:25
    הגב לתגובה זו
    עדיין לא מגייסים, בינתיים רק מדברים. ברגע שיפרסמו תשקיף, תקבל את כל הנתונים שאתה רוצה.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳