דוחות

ווישור: מרוויחה רק שני מיליון שקל אך שווה 530 מיליון. לא מוגזם?

מדובר בסופו של דבר בחברת ביטוח ויש לה המון מתחרים בארץ ובחו"ל. היא תצטרך לעבוד קשה כדי לקחת נתח שוק משמעותי ולהצדיק את השווי
נתנאל אריאל | (4)

חברת הביטוח הדיגיטלית ווישור גלובלטק -0.58% (Wesure) שהונפקה לאחרונה בתל אביב במסגרת קדחת ההנפקות בבורסה המקומית מדווחת בפעם הראשונה לבורסה על תוצאותיה הכספיות כחברה ציבורית. החברה שהונפקה לפני חודש לפי 385 מיליון שקל כבר נסחרת לפי שווי שוק של 530 מיליון שקל, כלומר זינוק של 38% במחיה המניה אך בפועל הרוויחה בשנת 2020 רק כ-2 מיליון שקל. האם לא מדובר בתמחור מנופח?

בעולם פועלות חברות ביטוח דיגיטליות נוספות והחברה עצמה מודה כי היא מתחרה עם לא מעט חברות נוספות (על פי החברה בין המתחרות: HIPPO, Next Insurance, Lemonade, Metromile,Root ואחרות) כך שלא ברור מה הערך הייחודי שהחברה מביאה לשוק. אז נכון, מדובר בביטוח 'דיגיטלי' אבל גם כל חברות הביטוח המסורתיות נמצאות היום בדיגיטל ומשתפרות כל הזמן. על פניו, לא נראה שיש לווי-שור ערך ייחודי שמבדל אותה בצורה שתהפוך אותה לאחת מהגדולות בענף בישראל. החברה מתכננת להתרחב לארה"ב אך גם שם כאמור יש לה לא מעט מתחרות והיא תצטרך לעבוד קשה כדי לנגוס נתחי שוק משמעותיים בארץ ובחו"ל.

על פי הדוחות, החברה מסכמת את הרבעון הרביעי של 2020 עם הכנסות מפרמיות של כ-53.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ-16.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של החברה הסתכם ברבעון הרביעי של 2020 בכ-2.8 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-0.43 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2019. 

אמיל וינשל, מייסד Wesure ויו"ר החברה: "אנו מסכמים שנה מאתגרת בכלכלה עם צמיחה תלת ספרתית, בכל המגזרים ועם רווח כולל לפני מיסים בשנת 2020 בסך של כ-4.5 מיליון שקל. אנו בצמיחה כאשר קהל לקוחותינו הולך וגדל ומביע אמון במודל העסקי שלנו. אנו משיקים בעקביות מוצרים דיגיטליים חדשים ללקוחות ומעריכים כי אלו יביאו עימם צמיחה גם בשנים הבאות. במקביל, אנו פועלים במרץ להרחבת פעילות גם מחוץ לישראל, ובשלב הראשון - לארה"ב".

הרווח של החברה - מזערי  

הכנסות החברה בשנת 2020 מפרמיות ברוטו עמדו על כ-238 מיליון שקל לעומת כ-100 מיליון שקל בשנת 2019. הכנסות החברה מפרמיות בשייר הסתכמו ב-67.6 מיליון שקל בהשוואה ל-22.8 מיליון שקל בשנת 2019.

 

במגזר רכב חובה עמדו הפרמיות ב-2020 על 153 מיליון שקל. במגזר רכב רכוש הסתכמו הפרמיות בכ-35 מיליון שקל. במגזר רכוש אחר (דירות), הפעילות זניחה בהיקפיה, כאשר החברה השיקה את הפעילות בתחום ברבעון השלישי של 2020.

הרווח הנקי הסתכם בשנת 2020 הסתכם ב-2.2 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-0.4 מיליון שקל בשנת 2019. זאת, על אף העובדה שבשנת 2020 רשמה החברה הוצאת מס של כ-2.3 מיליון שקל לעומת הטבת מס של כ-0.9 מיליון בשנת 2019 בגין הפסדים שנצברו לאותו מועד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

שיעור ההוצאות מהפרמיה המורווחת עמדו בשנת 2020 על כ-3.6% בהשוואה ל-7.5% בשנת 2019. שיעור סך התביעות בשייר מסך הפרמיה המרווחת בשייר בתקופת הדוח עמד על 73% בהשוואה לכ-80% ב-2019.

 

המזומנים של החברה בסוף 2020 עמדו על כ-62.2 מיליון שקל, ועם הצטרפותה לבורסה לפני כחודש גייסה החברה עוד כ-85 מיליון שקל.

 

לחברת הבת, ווישור ביטוח, יש עודף בהון העצמי של כ-12.6 מיליון שקל, יחס כושר פירעון חשבונאי בשיעור של כ-136% לעומת ההון הנדרש לפי תקנות הפיקוח על שירותים פיננסים. לאחר תאריך המאזן, העבירה החברה כנגד הקצאת מניות סך של 5 מיליון שקל במזומן לחברת הבת, לצורך השלמת פיתוח מערכות חברת הבת והמשך הרחבת היקפי הפעילות שלה. בהתאם, גדל עודף ההון בסכום זה ויחס כושר הפירעון החשבונאי של החברה הבת עלה לשיעור של כ-150%.

 

החברה שנמצאת בשליטת אמיל וינשל וניצן צעיר-הרים השיקה את פעילותה העסקית בשנת 2019. לדבריהם, מטרת הקבוצה, הפועלת בתעשיית ה-Insure-Tech, היא להפוך את מוצרי ענף הביטוח הסבוכים, למוצרים בעלי אופי אינטואיטיבי ופשוט יותר, עם חווית רכישה וניהול שוטף אשר יכולים להיעשות על-ידי הלקוח עצמאית באופן מקוון.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    או ש או ש 01/04/2021 21:21
    הגב לתגובה זו
    מרוץ למטה מבחינת מחיר שום מודל עיסקי או תחרות סתם הייפ של התחום
  • 3.
    אנונימי 01/04/2021 21:10
    הגב לתגובה זו
    מי האנליסטים
  • 2.
    יו 01/04/2021 17:24
    הגב לתגובה זו
    כמה הכנסות ומה השווי שלה??? להראות רווח לחברת ביטוח צעירה זה לא עניין של מה בכך
  • 1.
    אורי 01/04/2021 14:33
    הגב לתגובה זו
    תקרא את הדוח כמו שצריך ותראה את הצמיחה העקבית בהכנסות (כ20% בכל רבעון!) ואת הצמיחה העקבית ברווחיות בכל רבעון החל מהרגע שהפכו לרווחיים (רבעון 2). מי מנתח ככה חברה??? ב3 הרבעונים האחרונים החברה הרוויחה כ7 מיליון שקלים. למונייד נסחרת בשווי של 5.5 מיליארד דולר ומפסידה כל רבעון מאות מיליוני דולרים. תעשה שיעורי בית!
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסיים
דוחות

משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר

היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מניף

הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -3.69%  , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.

וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.

כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.

מי הם הלקוחות של מניף? 

מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.

הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.

מתקן של רבל
צילום: אתר רבל

רבל זינקה לאור עלייה ברווחיות ולמרות ירידה בהכנסות

מניית החברה זינקה בלמעלה מ-10% לאחר פרסום הדוח; שהציג שיפור חד ברווחיות, הכרה בהכנסות משיפויים שהובילה לרווח גולמי גבוה מהצפוי; עם זאת, החברה מראה ירידה במכירות, השפעות מטבע ושחיקה בתחזית ההזמנות מאחת מיצרניות הרכב הגדולות

רן קידר |
נושאים בכתבה רבל

רבל אי.סי.אס רבל 10.92% , העוסקת בייצור מערכות אוורור למיכלי דלק ורכיבים נלווים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025, וזינקה במעל 10%, על רקע פרסום התוצאות. החברה הציגה תמונה של התקדמות תפעולית מחד וסימני האטה בפעילות מהצד השני. הדוח מציג עלייה חדה ברווח הנקי, שיפור בשיעורי הרווחיות והכרה בהכנסות חד-פעמיות, לצד ירידה בהכנסות, שינויי מטבע מהותיים והפחתה משמעותית בהיקף ההזמנות המחייבות מצד אחד מלקוחותיה הגדולים בענף הרכב.

על פי הדוח, הרווח הנקי של רבל ברבעון זינק במאות אחוזים, והגיע לכ-4 מיליון אירו, בהשוואה לכ-800 אלף אירו בלבד ברבעון המקביל אשתקד.  מדובר בעלייה דרמטית בשורה התחתונה, המשקפת גידול ברווח הגולמי ובשיעורי הרווחיות. עם זאת, הדוח מציין כי ברבעון בוצעה הכרה בהכנסה של כ-4 מיליון אירו בגין שיפויים מלקוחות. בנוסף, החברה מדווחת כי חל גידול בשיעורי הרווחיות בפעילות התבניות, שהגיעו לכ-52% לעומת כ־27% בתקופה המקבילה. החברה מציינת גם קיטון בעלויות התצרוכת, שהשפיע על שיפור הרווח הגולמי.

לצד זאת, הכנסות החברה ירדו באופן ניכר. בתחום החלקים המבניים לתעשיית הרכב נרשמה ירידה של כ-8.4 מיליון אירו, שהם קיטון של כ-11.1% לעומת התקופה המקבילה. גם תחום התבניות מציג ירידה משמעותית של כ-6.6 מיליון אירו, המהווה צניחה של כ-66% בשנה. עלות המכר של החברה קטנה במצטבר בכ-15.5 מיליון אירו, כאשר הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בתחום החלקים המבניים.

בנוסף. החברה מציינת כי יצרנית רכב מרכזית, המוגדרת כלקוח מהותי, הקטינה את התחזית להזמנות מחייבות בכ-50%. ההפחתה נרשמה כהקטנה בתוך מסגרות ההתקשרות, המהוות בסיס לבניית צבר פוטנציאלי אך אינן מהוות התחייבות להזמנה בפועל. המשמעות התפעולית, כפי שהחברה מדגישה, היא ירידה בחלק המחייב של ההזמנות, שנרשם כחלק מהפחתה כוללת בשווי המסגרות במונחי אירו.

לצד שינויי ההזמנות, הדוח מתייחס גם להשפעות מטבע, בעיקר מול הדולר והיואן. חלה הפחתה של כ-65.4 מיליון אירו בהיקף מסגרות ההתקשרות במונחי אירו בשל תנודות בשערי המטבע, המשפיעות על הערכת השווי של מסגרות קיימות ושל התקשרויות עתידיות.