זאב אלקין
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק

המשרד להגנת הסביבה דורש מיפאורה 13 מיליון שקל

זאת בנוסף לדרישת תשלום של 6.7 מיליון שקל מטמפו; הסיבה: אי עמידה ביעדי איסוף ומחזור בקבוקים בשנת 2016
ערן סוקול |

בניגוד לקנסות חסרי ההשפעה של עשרות עד מאות אלפי שקלים בודדים אשר מטילה הרשות לני"ע על חברות ציבוריות, חברות המשקאות יפאורה שבשליטת קרור -0.21%  הציבורית וטמפו דיווחו על קבלת דרישות תשלום לקנסות בגבוה 12.9 ו-6.7 מיליון שקל בהתאמה, מהמשרד להגנת הסביבה בגין אי עמידה ביעדי איסוף ומחזור בקבוקים בשנת 2016.

קרור דיווחה היום כי החברה הבת יפאורה קיבלה מהמשרד להגנת הסביבה, דרישות לתשלום של כ-12.9 מיליון שקל, בגין אי עמידה של יפאורה ושל משווקת המים המינרליים עין גדי, ביעדי האיסוף והמחזור של בקבוקים גדולים שבוצעו עבורה על ידי חברת תאגיד המחזור, בשנת 2016. יפאורה הודיעה כי בכוונתה לבצע הפרשות בספריה, אולם תערער על עצם הטלת הדרישות לתשלום ועל סכומיהן.

אמש, דיווחה גם טמפו כי החברה הבת טמפו שיווק (100%) קיבלה, מהמשרד להגנת הסביבה, דרישות לתשלום בסך מצטבר של כ-6.7 מיליון שקל, בגין אי עמידה ביעדי האיסוף והמחזור של מכלי משקה גדולים שנעשו עבורה על ידי חברת תאגיד המחזור אל"ה, בשנת 2016.

החברה מדווחת כי בשלב זה, טרם ניתן להעריך את תוצאות הדרישה כאמור והיקף החבות שתיווצר לחברה ממנה, ככל שתיווצר. לטמפו שתי סדרות אג"ח שקליות הנסחרות בבורסה בת"א: טמפו משק אגח א במח"מ 1.15 ובתשואה ברוטו של 1.4% טמפו משק אגח ב במח"מ 3.37 ובתשואה ברוטו של 1.7%%

הודעות אלו מגיעות בהמשך להצהרת השר להגנת הסביבה זאב אלקין מסוף חודש מאי, לפיה החליט שלא להטיל פיקדון על בקבוקי משקה בנפח 1.5 ליטר ומעלה ולהשית קנס בסך כולל של 48 מליון שקל על יצרני המשקאות והיבואנים שלא עמדו בשנת 2016 ביעדי איסוף הבקבוקים.

יעד האיסוף המינימלי שנקבע בחוק עומד על 55%. תאגיד המחזור אל"ה (שנמצא בבעלות חברות המשקאות הגדולות) הצהיר כי אסף ב-2016 למעלה מ-60%. אלא שדו"ח הביקורת החיצוני שהוזמן נוכח הספק שהוטל באמיתות הנתונים מצא כי נאספו רק 51.4%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.