סושיאל 2020: מי יצמח, מי ייעלם ולמה חייבים אסטרטגיית יוטיוב
מחקר חדש של חברת Trust insights המבוסס על ניטור מילים ברחבי הרשת בפלטפורמת Talkwalker מעניק הצצה לתעשיית הסושיאל ב-2020. המחקר מנסה לשער מי יהיו הפלטפורמות המובילות שבהן כדאי למפרסמים להשקיע ולפרסם ומי יהיו הפלטפורמות במומנטום שלילי שבהן המשתמשים יחלו להפחית פעילות. הניתוח מבוסס על היקפי שיחות ברשת, לפי מילות מפתח כגון Delete Facebook (למחוק את פייסבוק) וכדומה.
באופן זה, הורכב מילון מונחים של מילים המייצגות הרשמה, פתיחת חשבון ונכונות להשתמש בפלטפורמה אל מול הפעולה ההפוכה, מילים המייצגות רצון להפסיק שימוש בפלטפורמה או מחיקת חשבון. בנוסף לכך, נבנתה תוכנה שבאמצעותה ניתן לגלות כל מונח שמופיע בווריאציה שונה כלשהי של הביטוי העיקרי - פתיחה או סגירת חשבון סושיאל, במעל ל-1000 קומבינציות.
המחקר כולל 18 פלטפורמות סושיאל שביניהן אלו המוכרות לישראלים כגון פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, טוויטר, לינקדאין, פינטרסט ועוד וכמה שמוכרות חלקית כגון טלגרם, wechat, סנאפ ועוד. בין אלו שאינן מוכרות לשוק הישראלי נמנות פלטפורמות כגון Discord, Slack, Twich, QQ, Mixer ועוד.
בקליפת אגוז, 2 טרנדים מרכזיים עולים מן הדו"ח. הראשון נוגע לקהילות סושיאל סגורות בפורמט Velvet Rope, משמע כניסה לחברים נבחרים בלבד, כגון Discord ו-Slack. רשתות אלו מספקות "גן עדן בטוח" למשתמשים שמעוניינים לתקשר עם אנשים שתואמים לעמדותיהם ללא התופעות הנלוות של שיח גס רוח, חוסר נימוס וכו' ברשתות הפומביות.
השני נוגע לפלטפורמה שאותה אין צורך להכיר לאף אחד - Youtube. על פי המחקר, פלטפורמת הווידאו של גוגל תהפוך לעוד יותר עצמתית ממה שהיא כבר היום ב-2020. הנחה זו מבוססת על השימוש הגובר של גולשים בתכני וידאו ועבור מפרסמים מדובר בכלי שממנו ניתן לאסוף ניתוחי דאטה מפורטים שבעזרתם ניתן לפתח ערוצים ממותגים. "כל מותג שמבקש להשיג אפקטיביות בסושיאל ב-2020 חייב להחזיק באסטרטגיית יוטיוב יציבה ואיתנה כחלק מאסטרטגיית הסושיאל הכוללת שלו" מציינים הכותבים.
במבט קדימה, הממצאים מצביעים על כך שאחת הפלטפורמות המובילות בצמיחה תהיה Discord, פלטפורמת הסושיאל של הגיימרים המאפשרת VOIP לצד צ'אטים בטקסט. בהתייחס לפורטנייט תופעת הגיימינג ששטפה את העולם במודל של משחק רב משתתפים - הפוטנציאל הטמון באפליקציות סושיאל לגיימרים היא עצומה, ועבור מפרסמים מדובר בזירה שדור הצרכנים הבא נמצא בה ולכן כדאי להיות בה.
כמו כן, בניתוח של Y-O-Y (שנה מול שנה), אפליקציית המוסיקה הסינית TikTok צפויה לזנק קדימה בקצב של 591% ב-2020. רשתות נוספות שמפגינות סימני צמיחה חיוביים הן Reddit, Twitter, Instagram ו-Twitch. בתחתית הרשימה נמצאות Viber, Snapchat, QQ, Facebook ו-Medium שמראות מונטום שלילי לקראת 2020. טוויטר, מבין אלו מובילה בירידה הניכרת של כוונה להתנתק ולסגור את החשבון. ב-2015 נמצאו מעל ל-901 אלף ביטויים ברשת המדברים על עזיבת הפלטפורמה לעומת צפי של 177 אלף בלבד ב-2020. ממצאים אלו נתמכים על ידי נתוני טוויטר אותם היא מדווחת לבורסה מדי רבעון.
שורת הנטו. הנטייה להתחבר מול הנטייה להתנתק
כאמור, אחת המסקנות שעולות מן המחקר הוא הרצון של גולשים להתערות בגולשים עימם הם חולקים את אותן ההעדפות ותחומי העניין, במקום להיות חלק מקבוצה עצומה של גולשים. בפייסבוק ניסו להתמודד עם הסוגיה באמצעות קידום של הקבוצות הסגורות בצורה אלגוריתמית של תיעדוף אך כמו שמציינים במחקר "נראה ששינויים אלו הם מעטים מדי ומאוחרים מדי". פלטפורמות כגון Discord ו-Slack מעניקים לגולשים את החוויה הזו בניגוד לפייסבוק.
בין ההמלצות למפרסמים שמעוניינים "להיות שם כשזה קורה" ולפתוח פער על המתחרים, עולה השימוש במשפיענים. עם זאת לא מדובר בשיטת העבודה המקובלתץ כיום, שכן המעבר לרשתות סגורות ייתר את משפיעני האינסטגרם/פייסבוק. שימוש נכון במשפיענים ברשתות סושיאל סגורות שאינן ידידותיות למפרסמים הוא איתור הפרסונות הנכונות שנמצאות ופועלות ברשתות אלו (כגיימרים לדוגמא) ודרכם להגיע לקהלים הנחשקים מאחורי השערים הסגורים.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
