סושיאל 2020: מי יצמח, מי ייעלם ולמה חייבים אסטרטגיית יוטיוב
מחקר חדש של חברת Trust insights המבוסס על ניטור מילים ברחבי הרשת בפלטפורמת Talkwalker מעניק הצצה לתעשיית הסושיאל ב-2020. המחקר מנסה לשער מי יהיו הפלטפורמות המובילות שבהן כדאי למפרסמים להשקיע ולפרסם ומי יהיו הפלטפורמות במומנטום שלילי שבהן המשתמשים יחלו להפחית פעילות. הניתוח מבוסס על היקפי שיחות ברשת, לפי מילות מפתח כגון Delete Facebook (למחוק את פייסבוק) וכדומה.
באופן זה, הורכב מילון מונחים של מילים המייצגות הרשמה, פתיחת חשבון ונכונות להשתמש בפלטפורמה אל מול הפעולה ההפוכה, מילים המייצגות רצון להפסיק שימוש בפלטפורמה או מחיקת חשבון. בנוסף לכך, נבנתה תוכנה שבאמצעותה ניתן לגלות כל מונח שמופיע בווריאציה שונה כלשהי של הביטוי העיקרי - פתיחה או סגירת חשבון סושיאל, במעל ל-1000 קומבינציות.
המחקר כולל 18 פלטפורמות סושיאל שביניהן אלו המוכרות לישראלים כגון פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, טוויטר, לינקדאין, פינטרסט ועוד וכמה שמוכרות חלקית כגון טלגרם, wechat, סנאפ ועוד. בין אלו שאינן מוכרות לשוק הישראלי נמנות פלטפורמות כגון Discord, Slack, Twich, QQ, Mixer ועוד.
בקליפת אגוז, 2 טרנדים מרכזיים עולים מן הדו"ח. הראשון נוגע לקהילות סושיאל סגורות בפורמט Velvet Rope, משמע כניסה לחברים נבחרים בלבד, כגון Discord ו-Slack. רשתות אלו מספקות "גן עדן בטוח" למשתמשים שמעוניינים לתקשר עם אנשים שתואמים לעמדותיהם ללא התופעות הנלוות של שיח גס רוח, חוסר נימוס וכו' ברשתות הפומביות.
השני נוגע לפלטפורמה שאותה אין צורך להכיר לאף אחד - Youtube. על פי המחקר, פלטפורמת הווידאו של גוגל תהפוך לעוד יותר עצמתית ממה שהיא כבר היום ב-2020. הנחה זו מבוססת על השימוש הגובר של גולשים בתכני וידאו ועבור מפרסמים מדובר בכלי שממנו ניתן לאסוף ניתוחי דאטה מפורטים שבעזרתם ניתן לפתח ערוצים ממותגים. "כל מותג שמבקש להשיג אפקטיביות בסושיאל ב-2020 חייב להחזיק באסטרטגיית יוטיוב יציבה ואיתנה כחלק מאסטרטגיית הסושיאל הכוללת שלו" מציינים הכותבים.
במבט קדימה, הממצאים מצביעים על כך שאחת הפלטפורמות המובילות בצמיחה תהיה Discord, פלטפורמת הסושיאל של הגיימרים המאפשרת VOIP לצד צ'אטים בטקסט. בהתייחס לפורטנייט תופעת הגיימינג ששטפה את העולם במודל של משחק רב משתתפים - הפוטנציאל הטמון באפליקציות סושיאל לגיימרים היא עצומה, ועבור מפרסמים מדובר בזירה שדור הצרכנים הבא נמצא בה ולכן כדאי להיות בה.
כמו כן, בניתוח של Y-O-Y (שנה מול שנה), אפליקציית המוסיקה הסינית TikTok צפויה לזנק קדימה בקצב של 591% ב-2020. רשתות נוספות שמפגינות סימני צמיחה חיוביים הן Reddit, Twitter, Instagram ו-Twitch. בתחתית הרשימה נמצאות Viber, Snapchat, QQ, Facebook ו-Medium שמראות מונטום שלילי לקראת 2020. טוויטר, מבין אלו מובילה בירידה הניכרת של כוונה להתנתק ולסגור את החשבון. ב-2015 נמצאו מעל ל-901 אלף ביטויים ברשת המדברים על עזיבת הפלטפורמה לעומת צפי של 177 אלף בלבד ב-2020. ממצאים אלו נתמכים על ידי נתוני טוויטר אותם היא מדווחת לבורסה מדי רבעון.
שורת הנטו. הנטייה להתחבר מול הנטייה להתנתק
כאמור, אחת המסקנות שעולות מן המחקר הוא הרצון של גולשים להתערות בגולשים עימם הם חולקים את אותן ההעדפות ותחומי העניין, במקום להיות חלק מקבוצה עצומה של גולשים. בפייסבוק ניסו להתמודד עם הסוגיה באמצעות קידום של הקבוצות הסגורות בצורה אלגוריתמית של תיעדוף אך כמו שמציינים במחקר "נראה ששינויים אלו הם מעטים מדי ומאוחרים מדי". פלטפורמות כגון Discord ו-Slack מעניקים לגולשים את החוויה הזו בניגוד לפייסבוק.
בין ההמלצות למפרסמים שמעוניינים "להיות שם כשזה קורה" ולפתוח פער על המתחרים, עולה השימוש במשפיענים. עם זאת לא מדובר בשיטת העבודה המקובלתץ כיום, שכן המעבר לרשתות סגורות ייתר את משפיעני האינסטגרם/פייסבוק. שימוש נכון במשפיענים ברשתות סושיאל סגורות שאינן ידידותיות למפרסמים הוא איתור הפרסונות הנכונות שנמצאות ופועלות ברשתות אלו (כגיימרים לדוגמא) ודרכם להגיע לקהלים הנחשקים מאחורי השערים הסגורים.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
