סושיאל ב-2020
צילום: iStock
מחקר

סושיאל 2020: מי יצמח, מי ייעלם ולמה חייבים אסטרטגיית יוטיוב

שמעתם על Discord ו-Slack? אם לא, אז כדאי לכם כי הן חלק מפלטפורמות הסושיאל שיעצבו את העתיד, ומה לגבי Youtube? מחקר חדש מנסה לצייר את תמונת הסושיאל בשנים הבאות ומציע טיפים חשובים למפרסמים
משה בנימין |

מחקר חדש של חברת Trust insights המבוסס על ניטור מילים ברחבי הרשת בפלטפורמת Talkwalker מעניק הצצה לתעשיית הסושיאל ב-2020. המחקר מנסה לשער מי יהיו הפלטפורמות המובילות שבהן כדאי למפרסמים להשקיע ולפרסם ומי יהיו הפלטפורמות במומנטום שלילי שבהן המשתמשים יחלו להפחית פעילות. הניתוח מבוסס על היקפי שיחות ברשת, לפי מילות מפתח כגון Delete Facebook (למחוק את פייסבוק) וכדומה. 

למחקר המלא - לחצו

באופן זה, הורכב מילון מונחים של מילים המייצגות הרשמה, פתיחת חשבון ונכונות להשתמש בפלטפורמה אל מול הפעולה ההפוכה, מילים המייצגות רצון להפסיק שימוש בפלטפורמה או מחיקת חשבון. בנוסף לכך, נבנתה תוכנה שבאמצעותה ניתן לגלות כל מונח שמופיע בווריאציה שונה כלשהי של הביטוי העיקרי - פתיחה או סגירת חשבון סושיאל, במעל ל-1000 קומבינציות. 

המחקר כולל 18 פלטפורמות סושיאל שביניהן אלו המוכרות לישראלים כגון פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ, טוויטר, לינקדאין, פינטרסט ועוד וכמה שמוכרות חלקית כגון טלגרם, wechat, סנאפ ועוד. בין אלו שאינן מוכרות לשוק הישראלי נמנות פלטפורמות כגון Discord, Slack, Twich, QQ, Mixer ועוד. 

בקליפת אגוז, 2 טרנדים מרכזיים עולים מן הדו"ח. הראשון נוגע לקהילות סושיאל סגורות בפורמט Velvet Rope, משמע כניסה לחברים נבחרים בלבד, כגון Discord ו-Slack. רשתות אלו מספקות "גן עדן בטוח" למשתמשים שמעוניינים לתקשר עם אנשים שתואמים לעמדותיהם ללא התופעות הנלוות של שיח גס רוח, חוסר נימוס וכו' ברשתות הפומביות.

השני נוגע לפלטפורמה שאותה אין צורך להכיר לאף אחד - Youtube. על פי המחקר, פלטפורמת הווידאו של גוגל תהפוך לעוד יותר עצמתית ממה שהיא כבר היום ב-2020. הנחה זו מבוססת על השימוש הגובר של גולשים בתכני וידאו ועבור מפרסמים מדובר בכלי שממנו ניתן לאסוף ניתוחי דאטה מפורטים שבעזרתם ניתן לפתח ערוצים ממותגים. "כל מותג שמבקש להשיג אפקטיביות בסושיאל ב-2020 חייב להחזיק באסטרטגיית יוטיוב יציבה ואיתנה כחלק מאסטרטגיית הסושיאל הכוללת שלו" מציינים הכותבים. 

במבט קדימה, הממצאים מצביעים על כך שאחת הפלטפורמות המובילות בצמיחה תהיה Discord, פלטפורמת הסושיאל של הגיימרים המאפשרת VOIP לצד צ'אטים בטקסט. בהתייחס לפורטנייט תופעת הגיימינג ששטפה את העולם במודל של משחק רב משתתפים - הפוטנציאל הטמון באפליקציות סושיאל לגיימרים היא עצומה, ועבור מפרסמים מדובר בזירה שדור הצרכנים הבא נמצא בה ולכן כדאי להיות בה. 

כמו כן, בניתוח של Y-O-Y (שנה מול שנה), אפליקציית המוסיקה הסינית TikTok צפויה לזנק קדימה בקצב של 591% ב-2020. רשתות נוספות שמפגינות סימני צמיחה חיוביים הן Reddit, Twitter, Instagram ו-Twitch. בתחתית הרשימה נמצאות Viber, Snapchat, QQ, Facebook ו-Medium שמראות מונטום שלילי לקראת 2020. טוויטר, מבין אלו מובילה בירידה הניכרת של כוונה להתנתק ולסגור את החשבון. ב-2015 נמצאו מעל ל-901 אלף ביטויים ברשת המדברים על עזיבת הפלטפורמה לעומת צפי של 177 אלף בלבד ב-2020. ממצאים אלו נתמכים על ידי נתוני טוויטר אותם היא מדווחת לבורסה מדי רבעון. 

שורת הנטו. הנטייה להתחבר מול הנטייה להתנתק

כאמור, אחת המסקנות שעולות מן המחקר הוא הרצון של גולשים להתערות בגולשים עימם הם חולקים את אותן ההעדפות ותחומי העניין, במקום להיות חלק מקבוצה עצומה של גולשים. בפייסבוק ניסו להתמודד עם הסוגיה באמצעות קידום של הקבוצות הסגורות בצורה אלגוריתמית של תיעדוף אך כמו שמציינים במחקר "נראה ששינויים אלו הם מעטים מדי ומאוחרים מדי". פלטפורמות כגון Discord ו-Slack מעניקים לגולשים את החוויה הזו בניגוד לפייסבוק. 

בין ההמלצות למפרסמים שמעוניינים "להיות שם כשזה קורה" ולפתוח פער על המתחרים, עולה השימוש במשפיענים. עם זאת לא מדובר בשיטת העבודה המקובלתץ כיום, שכן המעבר לרשתות סגורות ייתר את משפיעני האינסטגרם/פייסבוק. שימוש נכון במשפיענים ברשתות סושיאל סגורות שאינן ידידותיות למפרסמים הוא איתור הפרסונות הנכונות שנמצאות ופועלות ברשתות אלו (כגיימרים לדוגמא) ודרכם להגיע לקהלים הנחשקים מאחורי השערים הסגורים. 

למחקר המלא - לחצו

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.