שלומית מלכה בקמפיין למשרד התחבורה
צילום: יח"צ/ צילום מסך

השרים לא נרגעים: הגדילו שוב את תקציבי הפרסום בשנת 2018

דירוג יפעת בקרת פרסום: האם ריח הבחירות בשנה החולפת הוביל שוב את משרדי הממשלה להגדיל את הוצאות הפרסום, בעוד שרוב המפרסמים דווקא הקטינו? ואיזה משרד ממשלתי מוביל את הרשימה?
משה בנימין |

מותג הקמעונאות שופרסל מוביל בהוצאה לפרסום בישראל - כך עולה מדירוג חברת יפעת בקרת פרסום, לפי מחירים ריאליים, המסכם את שנת 2018 המתפרסם היום (יום ד'). קטגוריית הפרסום המובילה היא רשתות השיווק וקבוצת הפרסום המובילה - כמפרסם על - היא קבוצת שטראוס

"השנה ניתן לראות כי רשתות השיווק מרחיבות את ליבות העסקים שלהם בכניסה לתחומים אסטרטגים חדשים", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום. "הטלוויזיה הרב ערוצית ממשיכה לבלוט בפרסום עקב התבססות סלקום ופרטנר TV המתחילה גם למכור זמן אוויר, ותחום הביטוח מקבל זריקת מרץ פרסומית עקב כניסתה של ליברה לתחרות".

את המקום השני בדירוג חולקים סופר-פארם ו-yes עם הוצאה לפרסום של 41.1 מיליון שקל. במקום ה-4 מדורגים יחד רשת א.ל.מ וסמסונג עם ההוצאה של 36.1 מיליון שקל, כששניהם רושמים ירידה משמעותית של 22% ו-17% בהתאמה. ניתן לראות שמתוך העשירייה הפותחת של המותגים בעלי ההוצאה לפרסום הגבוהה ביותר, 7 מהם הפחיתו את ההוצאה לפרסום ב-2018, בירידה ממוצעת של 15%. 

מתוך 20 המותגים המובילים בהוצאה לפרסום, ישראכרט רשם את הירידה הגדולה ביותר עם הפחתה של 40% בהוצאה לפרסום, ל-21.6 מיליון שקל. אחריו, בנק מזרחי טפחות עם הפחתה של 34% מתקציב הפרסום, גם הוא ל-21.6 מיליון שקל.

השרים לא עוצרים: תקציבי הפרסום של משרדי הממשלה ממשיכים לעלות 

קטגוריית רשתות השיווק נמצאת במקום הראשון למרות ירידה של 11% לעומת שנת 2017, עם הוצאה לפרסום של כ-264.1 מיליון שקלים. עם זאת, ביפעת מציינים, כי השנה הסיטו רשתות השיווק פרסום גם לקטגוריות NON FOOD מחוץ לקטגוריה המסורתית שלהן.

המפרסמת המובילה בקטגוריית רשתות השיווק היא סופר פארם המשקיעה בקטגוריה כ-45.7 מיליון שקלים באמצעות משרד הפרסום באומן בר-ריבנאי. הקמפיינים הבולטים של הרשת הם: קמפיין למבצעי SUPER FIVE, קמפיין בושם מתנה לחג וקמפיין  TOP BEAUTY. במקום השני בקטגוריה נמצאת שופרסל עם השקעה של כ-42.3 מיליון שקלים. הקמפיינים הבולטים של הרשת הם "קסם של חג" למבצעים שונים לחג הפסח, באמצעות משרד הפרסום אדלר חומסקי, מבצעים של שופרסל אונליין באמצעות משרד הפרסום גיתם וחגיגת מועדון עם מבצעים שונים לבעלי מועדון שופרסל באמצעות אדלר חומסקי.

חלק מהותי מפעילותן של רשתות השיווק הוא מחוץ לקטגוריה המסורתית שלהן. כך למשל, יותר מ-10% מההוצאה לפרסום של סופר-פארם הופנתה ב-2018 לקידום מותג האיפור שהשיקה הרשת - MILUCCA (ביפעת הפרידו בין מותג האיפור למותג סופר-פארם בדירוג המותגים וזו הסיבה שבדירוג המותגים שופרסל תופס את המקום הראשון).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

במקביל, רשת שופרסל הגדילה את הפרסום שלה בקטגוריית כרטיסי האשראי בשנת 2018 ב-94% עם השקת כרטיס האשראי החדש של שופרסל בשיתוף כ.א.ל ועם הקמפיין "SUPER SALE" המציע מגוון מבצעים לבעלי כרטיס אשראי שופרסל. קטגוריה נוספת שפרסמה שופרסל היא קטגוריית האינטרנט עם הוצאה לפרסום של כ-3 מיליון שקלים עם השקת האתר AMERICAN OUTLETS המציע מותגים של אמריקה במחירים של אמריקה.

קטגוריית משרד הממשלה נמצאת במקום השני בדירוג, עם עלייה של 5% משנת 2017 והוצאה לפרסום של כ-182.2 מיליון שקלים. האם הדבר קשור לריח הבחירות שנשב לו לאורך כל השנה, מה שהוביל לגידול בהוצאות לפרסום? בכל מקרה, המפרסמת המובילה בקטגוריה היא משרד התחבורה - בדיוק כמו בשנה שעברה - עם השקעה של כ-19.2 מיליון שקלים באמצעות לפמ עם הקמפיינים "נלחמים על החיים", "אם זה דחוף מתקשרים" ו"תסתכלו לנו בעיניים".

במקום השני בקטגוריה נמצא משרד החינוך עם השקעה של כ-16.6 מיליון שקלים עם הקמפיינים: "דברים זזים בחינוך", "החינוך הטכנולוגי מקצועי", "בית הספר של החופש הגדול". במקום השלישי בקטגוריה נמצא משרד הכלכלה עם השקעה של כ-15.7 מיליון שקלים עם הקמפיינים "חודש כחול לבן", "הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים", " התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים-המלצות לקנייה בטוחה".

קבוצות הענק: שטראוס, בזק ו-P&G

במקום הראשון במפרסמי העל נמצאת קבוצת שטראוס עם הוצאה לפרסום של כ-123 מיליון שקלים. הקמפיינים המובילים שלה הם "עלית - דוריטוס - נראה אותך" באמצעות Gefen Team, "שטראוס דנונה - מלא בטוב" ו"עלית - תפוצ'יפס - טעים יותר עם תפוצ'יפס", באמצעות אדלר חומסקי

במקום השני נמצאת קבוצת בזק עם הוצאה לפרסום של כ-91.2 מיליון שקלים וירידה של כ-11% משנת 2017. הקמפיינים המובילים שלה הם ל-yes באמצעות מקאן תל אביב ולבזק באמצעות אדלר חומסקי. 

במקום השלישי נמצאות פרוקטר אנד גמבל עם הוצאה לפרסום של כ-71.2 מיליון שקלים ועלייה של 8% משנת 2017. הקמפיינים המובילים שלה הם: "אריאל - קפסולה אחת לניקיון מושלם" באמצעות באומן בר-ריבנאי,  ג'ילט - VENUS ופנטן פרו ויטמין באמצעות אדלר חומסקי.

עוד במקום השלישי ממוקמת החברה המרכזית למשקאות עם הוצאה לפרסום של כ-71.2 מיליון שקלים, ירידה של כ-10% ביחס למה שפורסם ב-2017. הקמפיינים המובילים שלה הם: לנביעות באמצעות יהושע TBWA, "קוקה קולה - WOW" באמצעות גליקמן שמיר סמסונוב / PUBLICIS ו"פריגת- בטבע שלנו" באמצעות באומן בר-ריבנאי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.