העדפת חברות, חיסול מתחרים והקלטת גולשים: פייסבוק נחשפת

חקירת הפרלמנט הבריטי אילצה את הרשת החברתית לחשוף מיילים של בכיריה. בין הגילויים: יחס מועדף לנטפליקס ו-Airbnb, הסתרת העובדה שגולשים מוקלטים ועוד
משה בנימין |

תכתובות מיילים של בכירי פייסבוק שנחשפו במסגרת חקירה שמנהלת "ועידת התרבות, דיגיטל, מדיה וספורט" (DCMS) מטעם הפרלמנט הבריטי מראה כיצד ענקית הסושיאל יצרה הטיה מכוונת לטובת חברות מסוימות (Airbnb, נטפליקס ועוד) במסגרת "רשימה לבנה" של מורשים ומועדפים. 

המיילים הפנימיים שנחשפו אמש בבריטניה במסגרת תביעה של חברת Six4Three כנגד פייסבוק מצביעים עוד על כך שאחת הסיבות לעדכון הפלטפורמה ב-2014/2015 היא הגברת ההכנסות מצד מפתחי אפליקציות. על פי ממצאי הוועדה נמצא שפייסבוק הבינה את חשיבות הקשר שיש בין הענקת גישה למפתחי אפליקציות, למידע של חברים של גולשי פייסבוק, לבין המשמעות הפיננסית והכספית שתהיה (לפייסבוק) במערכת יחסים שכזו עם אותן חברות מפתחות. 

הדו"ח המלא והמפורט - 250 עמודים של תכתובות מיילים - לחצו כאן

בנוסף נטען עוד כי מהמיילים עולה תמונה לפיה, בפייסבוק ידעו והבינו מה תהיה החשיבות של השינוי בפלטפורמה על מחזיקי ניידים עם מערכת הפעלה של אנדרואיד. על פי המיילים שנחשפו בחברה ידעו ששינוי המדיניות שיאפשר להם לאסוף ולהקליט שיחות טלפון והודעות טקסט של משתמשי פייסבוק יתקבל בציבור באופן שנוי במחלוקת, ולשם כך נערכו מראש ליחסי הציבור השליליים של המהלך בעזרת אמצעים שיקשו ככל האפשר על המשתמשים להבין את המשמעות של הפיצ'ר המסוים הזה.  

הקשר הישראלי - Onavo

גילויים נוספים מתוך המיילים שנחשפו מצביעים על כך שפייסבוק ערכה סקירה בינלאומית של העדפות השימוש במובייל והורדת אפליקציות מובייל באמצעות חברת Onavo (חברה ישראלית שנרכשה על ידי פייסבוק. נוסדה ב-2010 על ידי גיא רוזן ורואי טיגר ובשלב מסוים עסקה באיסוף מידע על שימוש באפליקציות מובייל למטרות שיווק) ובאמצעות מידע זה החליטה איזה חברות לרכוש ולמי להתייחס כאיום. 

בין ההאשמות המרכזיות כנגד פייסבוק, עולה הטענה כי היא תעדפה חברות מסוימות והעניקה להן גישה למידע על גולשים וחבריהם בעוד שלחברות אחרות היא חסמה גישה כזו לאחר שביצעה עדכון לממשקי התכנות שלה בין 2014 ל-2015. באופן שכזה החברה העניקה לענקית התוכן נטפליקס גישה למידע על חברים של חבריה - נתון בעל ערך משמעותי בניסיון לטרגט פרסום מדויק לקהלים דומים ללקוחותיה. כמו כן היא העניקה גישה לחברת השכרת הדירות הפרטיות Airbnb בעוד שלחברה שגררה אותה לבית המשפט - Six4Three היא סירבה להעניק גישה שכזו. 

כך לדוגמא, באחד המיילים שהוחלפו בין בכירי הפייסבוק כותב אחד מהם: "אנחנו צריכים לגבש את המידע המשותף שלנו לגבי הדרך שבה אנחנו בוחנים את הגישה שאנחנו מעניקים וכיצד אנחנו מחליטים על להשאיר או לחסל..."

צוקרברג: סגירת הגישה של VINE למידע? "יאפ, לך על זה"

מטבע הדברים, למייסד פייסבוק מארק צוקרברג יש חלק נכבד בתכתובות המיילים עם עמיתיו הבכירים. בפסקה שמצביעה על החשיבות שצוקרברג מייחס לערך המידע ולדרכים שפייסבוק צריכה ויכולה להרוויח מכך, הוא כותב: "אנחנו מנסים לגרום לאנשים לשתף כל מה שהם רוצים ולעשות זאת בפייסבוק". 

"לעתים", הוא מוסיף, "הדרך הטובה ביותר לגרום להם לשתף היא באמצעות אפליקציה ייעודית שמפתח בנה עבור סוג מסוים של תוכן, ולהפוך אותה למדיה חברתית באמצעות גישה של פייסבוק אליה. עם זאת, זה אולי טוב לעולם אבל לא טוב עבורנו אם האנשים לא משתפים את המידע בחזרה בפייסבוק ותוכן זה מעלה את הערך של הרשת שלנו... אנחנו גם צריכים להבין כיצד לתמחר את זה..". 

בנושא אחר, תכתובת המיילים מראה כיצד פייסבוק הורידה את השאלטר לאפליקציות מתחרות כגון טוויטר במטרה לחסל פיצ'רים שמהווים איום עליה. מייל שכזה נשלח לצוקרברג מאת ג'סטין אוסטופסקי בינואר 2013, ובו נכתב: "טוויטר השיקה היום את Vine שמאפשר לך לצלם קטעי וידאו ולערוך אותם לסרט קצר של 6 שניות. באפליקציה זו אפשר למצוא חברים באמצעות פייסבוק. אם אין לאף אחד התנגדות אנחנו נסגור היום את הגישה שלהם לחברים של משתמשים. לצורך זאת הכנו תגובת יח"צ מראש".

התשובה של צוקרברג להודעה זו הייתה: "יאפ, לך על זה" 

מייל נוסף שמתוארך לפברואר 2015 שנשלח על ידי עובד בשם Michael LeBeau מעיד על ההבנה המקדימה של החברה בעניין התגובה הציבורית לאפשרות שתהיה לפייסבוק להקליט ולאגור שיחות והודעות של משתמשי אנדרואיד במובייל: "היי חברים, בסוף החודש צוות הפיתוח ישיק עדכון הרשאות שבו ישולב ה-read call log שידרוש את אישור המשתמשים לעדכון....זה (היכולת להקליט ולאגור מידע, מ"ב) דבר בעל רמת סיכון גבוהה מנקודת מבט של יחסי ציבור אך ככל הנראה צוות הפיתוח יילך על זה". 

פייסבוק: "מסמכים סלקטיביים; מעולם לא מכרנו מידע"

בפייסבוק העלו לאוויר באתר החברה הודעה תגובה מלאה בעקבות גילוי המיילים על ידי הפרלמנט הבריטי. לדברי החברה "המסמכים שנחשפו, באופן סלקטיבי, מספרים רק צד אחד של הסיפור והוצאו מהקשרם. אנחנו עומדים מאחורי השינויים שערכנו ב-2014/2015, שמנעו מגולשים לחלוק מידע על החברים שלהם עם מפתחי אפליקציות כגון מפתחי אפליקציית Pikinis (של חברת Six4Three שתבעה את פייסבוק). הארכה שהענקנו בזמנו היתה לטווח זמן קצר ונועדה רק כדי שמידע לא יאבד בזמן שהמפתחים מיישמי עדכון באפליקציות. האפליקציה של Six4Three לא זכתה להארכה ולכן פנתה לבית המשפט".

בשורה התחתונה טוענים בחברה: "המסמכים נבחרו בקפידה כדי לפרסם את חלקם ולא את כולם. העובדות ברורות - מעולם לא מכרנו מידע של גולשים". לתגובה המלאה של מארק צוקרברג בפייסבוק - לחצו כאן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.