העדפת חברות, חיסול מתחרים והקלטת גולשים: פייסבוק נחשפת

חקירת הפרלמנט הבריטי אילצה את הרשת החברתית לחשוף מיילים של בכיריה. בין הגילויים: יחס מועדף לנטפליקס ו-Airbnb, הסתרת העובדה שגולשים מוקלטים ועוד
משה בנימין |

תכתובות מיילים של בכירי פייסבוק שנחשפו במסגרת חקירה שמנהלת "ועידת התרבות, דיגיטל, מדיה וספורט" (DCMS) מטעם הפרלמנט הבריטי מראה כיצד ענקית הסושיאל יצרה הטיה מכוונת לטובת חברות מסוימות (Airbnb, נטפליקס ועוד) במסגרת "רשימה לבנה" של מורשים ומועדפים. 

המיילים הפנימיים שנחשפו אמש בבריטניה במסגרת תביעה של חברת Six4Three כנגד פייסבוק מצביעים עוד על כך שאחת הסיבות לעדכון הפלטפורמה ב-2014/2015 היא הגברת ההכנסות מצד מפתחי אפליקציות. על פי ממצאי הוועדה נמצא שפייסבוק הבינה את חשיבות הקשר שיש בין הענקת גישה למפתחי אפליקציות, למידע של חברים של גולשי פייסבוק, לבין המשמעות הפיננסית והכספית שתהיה (לפייסבוק) במערכת יחסים שכזו עם אותן חברות מפתחות. 

הדו"ח המלא והמפורט - 250 עמודים של תכתובות מיילים - לחצו כאן

בנוסף נטען עוד כי מהמיילים עולה תמונה לפיה, בפייסבוק ידעו והבינו מה תהיה החשיבות של השינוי בפלטפורמה על מחזיקי ניידים עם מערכת הפעלה של אנדרואיד. על פי המיילים שנחשפו בחברה ידעו ששינוי המדיניות שיאפשר להם לאסוף ולהקליט שיחות טלפון והודעות טקסט של משתמשי פייסבוק יתקבל בציבור באופן שנוי במחלוקת, ולשם כך נערכו מראש ליחסי הציבור השליליים של המהלך בעזרת אמצעים שיקשו ככל האפשר על המשתמשים להבין את המשמעות של הפיצ'ר המסוים הזה.  

הקשר הישראלי - Onavo

גילויים נוספים מתוך המיילים שנחשפו מצביעים על כך שפייסבוק ערכה סקירה בינלאומית של העדפות השימוש במובייל והורדת אפליקציות מובייל באמצעות חברת Onavo (חברה ישראלית שנרכשה על ידי פייסבוק. נוסדה ב-2010 על ידי גיא רוזן ורואי טיגר ובשלב מסוים עסקה באיסוף מידע על שימוש באפליקציות מובייל למטרות שיווק) ובאמצעות מידע זה החליטה איזה חברות לרכוש ולמי להתייחס כאיום. 

בין ההאשמות המרכזיות כנגד פייסבוק, עולה הטענה כי היא תעדפה חברות מסוימות והעניקה להן גישה למידע על גולשים וחבריהם בעוד שלחברות אחרות היא חסמה גישה כזו לאחר שביצעה עדכון לממשקי התכנות שלה בין 2014 ל-2015. באופן שכזה החברה העניקה לענקית התוכן נטפליקס גישה למידע על חברים של חבריה - נתון בעל ערך משמעותי בניסיון לטרגט פרסום מדויק לקהלים דומים ללקוחותיה. כמו כן היא העניקה גישה לחברת השכרת הדירות הפרטיות Airbnb בעוד שלחברה שגררה אותה לבית המשפט - Six4Three היא סירבה להעניק גישה שכזו. 

כך לדוגמא, באחד המיילים שהוחלפו בין בכירי הפייסבוק כותב אחד מהם: "אנחנו צריכים לגבש את המידע המשותף שלנו לגבי הדרך שבה אנחנו בוחנים את הגישה שאנחנו מעניקים וכיצד אנחנו מחליטים על להשאיר או לחסל..."

צוקרברג: סגירת הגישה של VINE למידע? "יאפ, לך על זה"

מטבע הדברים, למייסד פייסבוק מארק צוקרברג יש חלק נכבד בתכתובות המיילים עם עמיתיו הבכירים. בפסקה שמצביעה על החשיבות שצוקרברג מייחס לערך המידע ולדרכים שפייסבוק צריכה ויכולה להרוויח מכך, הוא כותב: "אנחנו מנסים לגרום לאנשים לשתף כל מה שהם רוצים ולעשות זאת בפייסבוק". 

"לעתים", הוא מוסיף, "הדרך הטובה ביותר לגרום להם לשתף היא באמצעות אפליקציה ייעודית שמפתח בנה עבור סוג מסוים של תוכן, ולהפוך אותה למדיה חברתית באמצעות גישה של פייסבוק אליה. עם זאת, זה אולי טוב לעולם אבל לא טוב עבורנו אם האנשים לא משתפים את המידע בחזרה בפייסבוק ותוכן זה מעלה את הערך של הרשת שלנו... אנחנו גם צריכים להבין כיצד לתמחר את זה..". 

בנושא אחר, תכתובת המיילים מראה כיצד פייסבוק הורידה את השאלטר לאפליקציות מתחרות כגון טוויטר במטרה לחסל פיצ'רים שמהווים איום עליה. מייל שכזה נשלח לצוקרברג מאת ג'סטין אוסטופסקי בינואר 2013, ובו נכתב: "טוויטר השיקה היום את Vine שמאפשר לך לצלם קטעי וידאו ולערוך אותם לסרט קצר של 6 שניות. באפליקציה זו אפשר למצוא חברים באמצעות פייסבוק. אם אין לאף אחד התנגדות אנחנו נסגור היום את הגישה שלהם לחברים של משתמשים. לצורך זאת הכנו תגובת יח"צ מראש".

התשובה של צוקרברג להודעה זו הייתה: "יאפ, לך על זה" 

מייל נוסף שמתוארך לפברואר 2015 שנשלח על ידי עובד בשם Michael LeBeau מעיד על ההבנה המקדימה של החברה בעניין התגובה הציבורית לאפשרות שתהיה לפייסבוק להקליט ולאגור שיחות והודעות של משתמשי אנדרואיד במובייל: "היי חברים, בסוף החודש צוות הפיתוח ישיק עדכון הרשאות שבו ישולב ה-read call log שידרוש את אישור המשתמשים לעדכון....זה (היכולת להקליט ולאגור מידע, מ"ב) דבר בעל רמת סיכון גבוהה מנקודת מבט של יחסי ציבור אך ככל הנראה צוות הפיתוח יילך על זה". 

פייסבוק: "מסמכים סלקטיביים; מעולם לא מכרנו מידע"

בפייסבוק העלו לאוויר באתר החברה הודעה תגובה מלאה בעקבות גילוי המיילים על ידי הפרלמנט הבריטי. לדברי החברה "המסמכים שנחשפו, באופן סלקטיבי, מספרים רק צד אחד של הסיפור והוצאו מהקשרם. אנחנו עומדים מאחורי השינויים שערכנו ב-2014/2015, שמנעו מגולשים לחלוק מידע על החברים שלהם עם מפתחי אפליקציות כגון מפתחי אפליקציית Pikinis (של חברת Six4Three שתבעה את פייסבוק). הארכה שהענקנו בזמנו היתה לטווח זמן קצר ונועדה רק כדי שמידע לא יאבד בזמן שהמפתחים מיישמי עדכון באפליקציות. האפליקציה של Six4Three לא זכתה להארכה ולכן פנתה לבית המשפט".

בשורה התחתונה טוענים בחברה: "המסמכים נבחרו בקפידה כדי לפרסם את חלקם ולא את כולם. העובדות ברורות - מעולם לא מכרנו מידע של גולשים". לתגובה המלאה של מארק צוקרברג בפייסבוק - לחצו כאן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.