טלי בריל
צילום: מרב רביץ מושל
טור

פרסומת שוש מרתיחה הורים: בשטראוס שכחו שאמהות מחליטות מה קונים

הסרטון החדש של במבה שוש מציג ילד חמוד שקובע "אתם לא מחליטים עליי". בקבוצות הורים בפייסבוק, הפרסומת הפכה לנושא בוער על סדר היום
טלי בריל | (15)

אחת לתקופה עולה פרסומת כזו או אחרת לדיון בקבוצות אמהות והורים, ולאחרונה מתחזק הדיון על הדרך בה מוצגים הורים בפרסומות שונות. הטענה כי מי שלרוב כותב את הפרסומות - הוא כנראה לא הורה אחרת, איך הוא יכול להציג את ההורים בדרך זו - היא טענה שכיחה.

טענות על הגחכת ההורים במטרה למכור מופיעה גם היא רבות, ואכן, סקירה מהירה של התקופה האחרונה מראה כי בפרסומות לאט לאט מודח ההורה מתפקידו וסמכותו ומוצג באור שלילי: פרסומות בהם ילדים המסבירים להורים שלהם מה טוב בשבילם (ביטוח בריאות), אבא ששוכח לחגור, ועוד.

בקבוצות ההורים מתנהלים דיונים ערים על ההורות היום אל מול ההורות של "פעם", ומיקום ההורה בחיי הילד, ויש שיח נרחב על הקושי שבין שילוב עבודה עם הורות. בקבוצות שיחה של פעוטות ובני נוער יש דיונים רבים על תרבות הצריכה שהטלוויזיה מעודדת מגילאים צעירים אל מול המציאות בה השכר החציוני במשק עומד על 6,541 שקלים, והורים כורעים תחת הנטל.

ואז, בדיוק בשבוע בו געש השיח בקהילה ההורית על אחריות ההורים בפרשת אייל גולן והקטינות. בדיוק ברגעים בו השיח נחצה למחנות הטוענים כי "אין מה לעשות והסמכות ההורית היא לא מה שהייתה פעם, שילדים מושפעים יותר ויותר מתכנים שמשודרים להם, ומתרבות הכוכבים, ושאין דרך להתמודד עם הילדים של היום" אל מול אלו שטוענים כי "האחריות על הפרשה היא לא רק של הזמר עצמו אלא של הורים, ושעל ההורים לעמוד, לקחת אחריות ולדאוג לחינוך הילדים שלהם" - בדיוק אז שוחררה לאוויר הפרסומת של שוש.

למי שפספס מדובר בסרטון עם ילד חמוד שמכריז בקול ש"אתם לא מחליטים עלי" עם סיומת של קריין שמודיע: "אמא הילד שלך אוהב שוש אז אל תחליטי עליו". לכאורה פרסומת שאמורה להיות קולית, הומאז' לסצנה הידועה מהסרט נהג מונית . לכאורה קריצה להורים, טקסט חביב וקליט, ילד נחמד, ללא ספק, על הנייר היא נשמעת כמו פרסומת מעולה, שעוד ידברו עליה. ובמציאות, נכון, מדברים עליה, אבל אני לא בטוחה שבהקשר שהתכוונו מפרסמיה.

במציאות הפרסומת יצרה סביבה באזז שלילי זועם. יש הסכמה רחבה כי היא פרסומת רעה שמזלזלת בהורה ומציגה אותו כחסר כל כוח, וזה בעיתוי בעייתי בלב השיח על סמכות הוריות, אז נכון שלא מדובר על מוצר לבני נוער ועדיין, אמהות אלו אמהות. והן מגיבות בהתאם .

אין כמעט קבוצת אמהות והורים רצינית שלא תמצאו בה לפחות דיון שלילי אחד. על יותר ויותר קירות של הורים פעילים עולים סטטוסים זועמים. הורים משתפים כי הילדים הקטנים שלהם בני 4-7 שאוהבים מאוד לצטט פרסומות, במיוחד קליטות, מכריזים בקול שהם "לא מחליטים עליהם", ולא, זה לא מגניב אף הורה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ההורים נזעקים וכותבים בסטטוסים: "מי שכתב את זה רווק בלי ילדים"; "הילד שלי עומד ומצטט את הפרסומת של שוש וזה לא מצחיק בכלל"; "בושה לחברה שככה מנסה למכור את המוצרים שלה"; "זה מסר ברור מאוד, לא חינוכי, מוריד מאיתנו כל אחריות על חינוך ילדינו! אח"כ שלא תתפלאו ש ......"; וקריאה להורדת הפרסומת ולפרסום מחאה בעמוד של שטראוס עלית.

לצד אלו אגב ניתן למצוא סטטוסים מפוקחים אשר טוענים כי מטרת כל הפרסומת כולה היא פרובוקציה לשמה והדרך הנכונה היא להצביע בקופה. "אולי אני לא מחליטה אבל אני משלמת" כתבה אם באחת הקבוצות. "הם יכולים להגיד מה שהם רוצים אבל אני זו שמשלמת בקופה, וזה כולל גם חומוס חטיפים וקפה אגב", וסיכמה בעצם את הנושא.

משבר בדרך? את זה יגידו הימים הקרובים, מה שבטוח השיח השלילי כבר כאן.

הכותבת היא אמא דיגיטלית, מומחית לרשתות חברתיות, ולג'ינגול תמידי עם 3 ילדים וכלבה

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אוראור 11/04/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
    עזבו עכשיו חוצפה או לא חוצפה - מרדנות או לא מרדנות - הפרסומת בכלל לא קשורה למוצר - מה הקטע פה בעצם - לגמרי לא ברור..
  • 13.
    כמה אמהות צווחניות לא יזיזו לי (ל"ת)
    שוש 03/12/2013 00:00
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מר קריאייטיב 26/11/2013 21:20
    הגב לתגובה זו
    אם אפשר, אז לתחת של סקורסיזי - שבטוח היה מפרגן למחווה הילדותית המדויקת לקלאסיקה הגדולה שלו. כולל השטיח המוסיקלי א-לה סבנטיז והקפוצ'ון המשובץ. אפילו טרוויס ביקל היה זורק מילה טובה ממושב הנהג במונית, בדרכו לפוצץ כמה ראשים של סרסורים... ריספקט!
  • 11.
    אורנה 25/11/2013 23:51
    הגב לתגובה זו
    נבהלים מהפרסומת המקסימה הזאת. כדאי שתעשו בדק בית רציני. נגעו לכם בנקודה רגישה: כנראה אין לכם את זה. הקונפליקט בין קבלת סמכות לשאיפה לעצמאות הוא בריא וחיוני להתפתחות הילד. הביקורת כאן מראה רק על חולשת ההורים. הבעיה אצלכם. לא בפרסומת. די עם ההיסטריה הזאת. אתם מזכירים לי מורות שצורחות כל הזמן, כי אין להן יכולת לחנך ולרתק.
  • 10.
    למה אני לא מתפלאה שזה מבית היוצר של שטראוס?.. (ל"ת)
    כסף כסף כסף כסף כסף 25/11/2013 21:32
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    המחליטה 25/11/2013 20:05
    הגב לתגובה זו
    שוש לא יכנס אלי הביתה
  • 8.
    משה 24/11/2013 18:36
    הגב לתגובה זו
    אם אמא לא מחליטה בגיל כזה בגיל 14 אבא של אייל גולן מחליט
  • 7.
    היה צפוי שזה מה שיגידו הומור (ל"ת)
    מיכל 24/11/2013 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מפרגן 24/11/2013 16:37
    הגב לתגובה זו
    במקרה או לא במקרה הם הצליחו ליצור שיחה קצת יותר אינטלגנטית על הצריכה האוטומטית של עמכה ישראל... כל ישראלי רואה ערוץ 2 נוסע במאזדה ו.... אוכל במבה תרבות העדר במייטבה! ולכותבת המודאגת: אולי אם נפתח אצל הילדים שלנו אינדיוידואליזים בגיל קטן הם לא ימרדו ויפרקו כל עול בתיכון... אז הורים הגיע הזמן להיפתח ולהיות טיפה יותר משוחררים!
  • 5.
    יואב 24/11/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
    תשתחררו כבר יא מכווצים. די כבר לעשות דרמה מכל דבר. אם זה מה שיקלקל את הילד שלכם חבל שהבאתם ילדים לעולם.
  • 4.
    דנה 24/11/2013 13:36
    הגב לתגובה זו
    הפרסומת פונה לילדים וצריכה לפנות במדיה ובזמן של ילדים. אחרת זה פספוס. http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000895486
  • 3.
    קשקשנים 24/11/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
    קבוצות דיון ופורומים מייצגים את השיחה - תמיד יהיו כאלו שיהיו בעד וכאלו שיהיו נגד. צריך לדעת לקחת בפרופורציות ולהבין מתי מדובר בחמישה גולשים רעשניים חסרי כל השפעה אמיתית ומתי מדובר בטרנד מסוכן. מי שמשפיע על הרגלי הקניה בנושאים האלו זה דווקא הילדים! צריך לבדוק איך הם רואים את הפרסומת הזו. זו השאלה היחידה!!!
  • 2.
    אבסורד בפרסומת 24/11/2013 13:10
    הגב לתגובה זו
    הרי ההורים מתנגדים לדברים שאינם טובים לילדיהם. כאן הילד אומר - אל תחליטי בשבילי, כלומר: האם מסרבת לקנות לו שוש. בעיה קשה, מפתיע איך אין שום בקרה של החברה המפרסמת על המוצר הסופי. ככה זה כשהכסף נשפך בלי גבולות.
  • 1.
    קופי 24/11/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    הורים יקרים, יש דרך יעילה מאוד להימנע משטיפת מוחם של ילדיכם בפרסומות. סגרו את הפאקינג טלוויזיה. ילד שנחשף לברייק פרסומות בפריים טיים הוא ילד שגם נחשף לזמר בועל קטינות, תאונות ורציחות וסתם זבל תרבותי. במקום לדאוג לאובדן הסמכות ההורית תתחילו לדאוג לאובדן ההיגיון הישר.
  • אמ 24/11/2013 13:18
    הגב לתגובה זו
    קופי יקר, הפרסומות משובצת בשעות בהם צופים ילדים .
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

יונית לוי
צילום: אלי דסה עבור חדשות 12

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות

מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש. 



מהדורות חדשות נוספות 

המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים. 

במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים. 

בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים. 

במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.