משרד הבריאות נכשל בהסברה על הפוליו: ההורים איבדו אמון
3 נושאים יציתו אש בכל שיח אמהות מנומנם ועייף ככל שיהיה: הנקה, ברית מילה ו...חיסונים. גם בימים שבשגרה חיסונים הם נושא לוהט בשיח, יש 2 מחנות ואף אחד לא לוקח שבויים. הוא ילווה בהמון אמוציות, דוגמאות, ציטוטים והרבה האשמות.
השיח מתמקד לרוב מהריוניות טרום לידת ילד ראשון ועד גיל שנתיים אז מתבצעים רוב החיסונים, בתוך כל זה סביר להניח שמחפשי המידע יהיו הורים לילד ראשון והמסבירים הורים ותיקים יותר, רובם אגב פיתחו סביב זה אידיאולוגיה במקרה הטוב, ותיאוריות קונספירציה כלל עולמיות במקרי הקיצון.
התפרצות הפוליו וההחלטה לחיסון מקיף הציתה את הנושא הרבה מעבר לקהל ה"רגיל" שלו וחשפה את אחת מ-2 נקודות התורפה של מערכת הבריאות. הראשונה היא שאין לה מערכת הסברה, וכנגזרת מכך יש לקהילת ההורים בעיות אמון קשות במערכת.
איך שלא תסכלו על זה, למערכת הבריאות הישראלית יש יחסים די חלקיים עם ההורים. אנחנו נתקלים בהם בצמתים נקודתיים וכל עוד הכול בסדר לא ממש איכפת לרובנו מ"המערכת". אם תשאלו הורים מיהו מנכ"ל המשרד סביר להניח שהם לא ידעו לספר לכם בלי גוגל.
ההסברה בכלל וההסברה למה שקרוי "רפואה מונעת" בפרט היא אחת מנקודות החולשה של המשרד. בכל נושאי החיסונים לדגומא, אין הסברה כלל אלא אם אתם קוראים לעלון שקיבלתי עם כל לידה הסברה. עלון שמפרט בקצרה כל חיסון, למה הוא טוב ו..די. מעתה ואליך ההורים תלויים בטיב מערכת היחסים שלהם עם רופא הילדים, ואחות טיפת חלב. בשניהם אגב ברוב המקרים מוקצים לכם כשבע דקות לפגישה. וגם אז תלוי לאיזו אסכולה משתייך הרופא, עד כמה אחות טיפת חלב יכולה לנהל דיון, ומה רמת היכולת שלהם לענות על שאלות שהן קצת יותר עמוקות מ"מה הן תופעות הלוואי", וכל זה עוד לפני משברים.
משבר הפוליו הוא לא המשבר הראשון בו מערכת הבריאות עומדת חסרת אונים אל מול המתרחש ברשת. עם פרוץ היסטריית שפעת החזירים גם אז ממש כמו היום, ההסברה נחלה כישלון חרוץ בכל מה שקשור במדיה הדיגיטלית בכלל, וברשתות החברתיות בפרט. התהליך המואץ של התפשטות המידע, היכולת של כל אחד להגיע לשלל מידעים מצד אחד אך המחוסר בגורם מסביר ומפשט ואמין מצד שני חשף את המערכת במערומיה, והשאיר את הזירה למחנה המתנגד. גם אז אלפי הורים ונשים הריוניות חיפשו שקיפות, מידע ודרכים להבין מודע דורשים מהם להתחסן וגם אז משרד הבריאות לא השכיל להבין שאנחנו כבר לא בשנות החמישים, ואנחנו לא עומדים דום לכל דרישה והנחיה, אלא יש כאן עניין של שקיפות, אמון והצגת מידע.
חלפו 3 שנים והרשתות החברתיות צברו תאוצה, יחד עם התפשטות המידע, ומשרד הבריאות? הוא לא התעדכן כבר יובלות. אין הורה היום לילדים שיכול להתעלם ממה שקורה, אם זה באופן יזום בניסיון להבין ולקבל קצת מידע על מה מדברים בחדשות, או אם זה שיח ההורים ברשת, הדבר כולל גם הורים לילדים בוגרים יותר שאינם הקהל הטבעי. סביר להניח שמרבית החשיפה היא לשלל פרסומים של מתנגדי החיסונים שיודעים לנהל את המלחמה שלהם היטב, מבלוגים לא ברורים שצצו פתאום עם ציטוטים, עמודי פייסבוק, עדויות של הורים שחיסנו בעבר, קישורים שמראים את הבעיתיות בחיסונים ועוד. הרשת מוצפת ומשרד הבריאות - מתעלם.
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
עשרות הורים בישראל איבדו את האמון - חלקם מפתח אדישות וחלקם מקבל החלטות על סמך מידע שלא ברור לגמרי מה המקור שלו. מה שברור לגמרי שגם כאן כמו בנושאים נוספים שקשורים להורות (זכויות היולדת, עידוד הנקה וכו') משרד הבריאות עוד לא התעדכן והפנים שההורים של היום לא אומרים כן על כל דבר. הגיע הזמן שמישהו במשרד הבריאות יבין, כי במלחמת ההסברה הזו הוא מפסיד, ובענק.
הכותבת היא 'אמא דיגיטלית', מומחית לרשתות חברתיות, ולג'ינגול תמידי עם 3 ילדים וכלבה.
- 5.אייל 19/08/2013 13:56הגב לתגובה זוהכותבת מסקרת תופעה אותנטית שמתרחשת עכשיו בכל הארץ. הורים לא מאמינים ולא מחסנים. משרד הבריאות מספק מידע הסברתי בסגנון שנות החמישים ואפשר לראות את חוסר האונים (והעונים) של משרד הבריאות בפייסבוק https://www.facebook.com/Health.gov.il
- גשש בלש 19/08/2013 15:56הגב לתגובה זווגם שלח את צבא ההגנה של יהיר לפיד להגן על שרת הבריאות
- 4.יועז 18/08/2013 17:40הגב לתגובה זומה את מבלבלת את המוח ? מי שמך ? מה את יודעת בכלל ? המשיכי לעסוק בזוטות באמא הדיגיאלית שלך ותני למנהלים לעשות את שלהם. בושה
- 3.לא הסברת מה המשרד עושה לא בסדר (ל"ת)אין שום הוכחה לטענות 18/08/2013 15:32הגב לתגובה זו
- 2.מכירה אותה 15/08/2013 23:31הגב לתגובה זובאסה להם
- 1.13/08/2013 18:59הגב לתגובה זוכל בכל פוסט שלה יש שני לייקים במקרה הטוב- עלוב

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.