מבחן בחינה חישוב
צילום: Green Chameleon on Unsplash

התגלו 9 מקרי ההעתקה בבחינות של סוכני ביטוח: מה העונש שקיבלו?

איתן גרסטנפלד |

רשות ניירות ערך איתרה לאחרונה אירועי העתקה ותרמית חמורים בבחינות הרישוי במסלול סוכני ביטוח.  הטילה עונשים מחמירים במיוחד על המפרים השוללים את זכאותם לגשת לבחינות לתקופות ארוכות, ובעקבות פנייתה למשטרת ישראל נפתחה חקירה בחשד לקבלת דבר במרמה וקשירת קשר

רשות ניירות ערך מקיימת בחינות רישוי למבקשים לקבל רשיונות מטעמה ומטעם רשות שוק ההון, במסגרתן נדרשים הנבחנים לקיים הוראות למניעת העתקה ופגיעה במשמעת. במסגרת בדיקות לאיתור הפרות משמעת שקיימה רשות ניירות ערך בבחינות הרישוי אותרו אירועי העתקה ותרמית חמורים, רבי משתתפים, אשר כללו שימוש באמצעים טכנולוגיים סמויים ובפלטפורמת הטלגרם.

בחינות הרישוי הן שער הכניסה לעולמם של בעלי רישיון השקעות ורישיון סוכני ביטוח האמונים על הטיפול בכספו של הציבור בישראל. לאור זאת, על כן החליטה הרשות לקבוע רף ענישה משמעתי מחמיר במיוחד ביחס למקרים אלו אשר יבהיר את חשיבות טוהר הבחינות וייצור הרתעה. בהתאם, ועדת פיקוח והסדרה של הרשות דנה עד כה בתשעה מקרי ההעתקה חמורים שאותרו, הן במהלך הבחינות והן לאחריהן, והחליטה לאור חומרת ההפרות להטיל ענישה מחמירה על המפרים, שהבחינות בהן ביצעו את ההפרות נפסלו וכן נאסר עליהם לגשת לבחינות הרישוי של הרשות לתקופות ארוכות של 3 עד 6 שנים.

במקביל, פנתה הרשות למשטרה לצורך פתיחת חקירה בגין חשד לקבלת דבר במרמה וקשירת קשר. החקירה נפתחה במפלג ההונאה של המשטרה (מחוז תל אביב), ואתמול עוכב לחקירה אחד המפרים, שעל פי החשד סייע לאחרים לפתור את מבחני רשות ניירות ערך באמצעות אפליקציית הטלגרם ואמצעים נוספים, תמורת תשלום כספי.

כמו כן, מאחר וכלל המפרים הינם נבחנים במסלול סוכני ביטוח הרשות תעביר את פרטי המפרים וההפרות שביצעו לרשות שוק ההון המפקחת על סוכני הביטוח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה

בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"



רן קידר |


פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.

המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.

"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור

בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".

הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".

אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".

טויוטה פריוס פלאג אין הייבריד
צילום: טוויטר

למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?

הירידה בגניבות מורגשת בנתונים, אך לא בכיס: השוק מצפה לירידת מחירים חדה יותר, אבל קרטל חברות הביטוח מונע תחרות אמיתית

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח רכב

בשנה האחרונה מסתמנת ירידה ברורה במספר גניבות הרכב בישראל. על פי נתוני המשטרה, בין ינואר לספטמבר 2025 חלה ירידה של 23% בגניבות מכוניות פרטיות ושל 16% בכלל גניבות כלי הרכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בשינוי כיוון משמעותי לעומת מגמת העלייה החדה שנרשמה בשנים האחרונות.

חברות האיתור המרכזיות, איתוראן ופוינטר, מדווחות אף הן על ירידות דומות. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה דיווחו החברות על ירידה של כ-16% בגניבות. בפוינטר אף מציינים ירידה חדה יותר של 25% ברבעון השלישי, כולל ירידה דרמטית של 55% בניסיונות גניבה של מכוניות חשמליות.

הנתונים החיוביים הללו יוצרים ציפייה טבעית אצל נהגים לירידה משמעותית במחירי ביטוח הרכב. אולם המציאות מורכבת יותר, והירידה במחירי הביטוח איטית ומתונה בהרבה ממה שהציבור מצפה. השוק נמצא בפרדוקס: פחות גניבות אמורות להוביל לפחות תביעות ולכן למחירי ביטוח נמוכים יותר, אך בפועל השינוי כמעט בלתי מורגש. הסיבה העיקרית היא הריכוזיות - חשפנו כאן את הנתונים של הממונה על הביטוח לפיהם הריכוזיות בענף הביטוח עלתה והתחרות ירדה בשנה שעברה. תחרות נמוכה יותר משמעה - לחץ קטן על המחירים ורווח עודף לחברות הביטוח - זה כשלעצמו מסביר באופן חלקי את הרווחים החריגים של חברות הביטוח גם בסוף השנה שעברה ובעיקר בשנה הנוכחית

ביטוח הרכב עלה ב-40% תוך שנתיים והרווחים עצומים, איפה התחרות?


הגורמים לירידה בגניבות: מהצבא ועד המשטרה

הירידה בפשיעה ובגניבת רכבים מיוחסת לפעילות צה"ל - סגרים והגבלות מעבר שהקשו על מבריחי רכבים אל שטחים פלסטיניים. המשטרה מצדה מבצעת שדרוגי טכנולוגיה נרחבים, ביניהם שימוש במצלמות אכיפה לאיתור חשודים פוטנציאליים עוד לפני ביצוע הגניבה. היחידה המרכזית לטיפול בגניבות רכב (אתג"ר) מגיבה במהירות לעלייה בגניבות של דגמים מסוימים ופועלת בשיתוף עם יבואני הרכב לפיתוח פתרונות מתקדמים.