מחיר הנפט נצמד ל-50 דולר ברקע לדו"ח ה-EIA בארה"ב

נמיר קיסר | (4)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט ממשיך היום את מגמת עלייה ברקע לפרסום דו"ח המלאים האמריקני. מלאי הנפט הגולמי ירד בשבוע האחרון בכ-3 מיליון חביות. דובר על ירידה זה השבוע החמישי ברציפות. מלאי הדלק רשם עלייה קלה. הנפט מטפס בשעות אלו כ-1.7% ונסחר סביב 49.52 דולר לחבית. בנוסף, מדינות אופ"ק סיפקו תחזית לפיה מחירי הנפט יתייצבו סביב 50-60 דולר לחבית.

גארי רוס, יו"ר חברת הייעוץ 'PIRA', מציין כי גם מדינות אופ"ק עצמן עלולות להיפגע ממהלך הקפאת התפוקה כך שאם המחירים ימשיכו לעלות הן יעודדו יצרניות נפט אחרות להגביר את התפוקה. בדבריו ל'רויטרס' ציין רוס כי "מחירי הנפט לא בהכרח יפתיעו אותנו. התזמון משחק כאן תפקיד, מדינות אופ"ק בחרו לצאת עם התכנית בתקופת החורף בה יצרניות אחרות נוטות לייצר פחות". עם זאת, בעקבות הירידה הצפויה בהיקף ההפקה מצד המדינות שלא חברות באופ"ק, רוס צופה שלמדינות בארגון יהיה חלון הזדמנויות בו המחיר יגיע ליעדן בעוד שהחזרת המחירים לרמתם הנוכחית תיקח למעלה מחצי שנה וזאת בעיקר בגלל עלויות הייצור ומחסור בפועלים (בעקבות הפיטורים בסקטור האנרגיה במהלך השנתיים האחרונות). רוס מוסיף כי העלויות המשתנות של אופ"ק נמוכות יותר מאשר היצרניות האחרות ובכך הן יוכלו לנצל יותר את עליית המחירים ביחס למדינות האחרות. 

רוס מציין כי שרי האנרגיה במדינות אופ"ק נמצאים תחת לחצים מצד הבנקים המרכזיים לייצב את מחירי הנפט הנמוכים שפוגעים בהכנסות. הוא מוסיף שמדינות רבות כבר קיצצו תקציבים וזאת על מנת להתאים את הכלכלה שלהן למחירי הנפט הנמוכים - עלייה של מחירי הנפט ב-4 דולר שווה יותר מ-100 מיליון דולר ביום למדינות אופ"ק.

"לא מדובר כאן בשינוי דרמטי"

למרות שהמדינות חברות אופ"ק הגיעו להסכמה על הקפאה, וזה כשלעצמו הישג משמעותי, צריך להכניס את המספרים לפרופורציות. אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בפסגות: "מכסת הייצור של חברות אופ"ק צפויה לרדת באופן מתון מ-33 מיליון חביות ביום ל-32.5 עד 33 מיליון. אמנם לא מדובר על קיצוץ משמעותי לכאורה, אך הוא הגיע בהפתעה ובכל זאת, מדובר על הקיצוץ הראשון מאז המשבר הפיננסי העולמי".

"כמובן שלא מדובר כאן בשינוי דרמטי, במיוחד לאור העובדה שחברות הקרטל תמיד בוחנות את הגבול ולעיתים מייצרות מעבר למה שמותר להן, אך החשיבות כאן היא בעצם ההסכמה על קיצוץ אשר צפוי להאיץ את תהליך האיזון בין הביקוש וההיצע העולמיים. אגב, העסקה נולדה עקב הסכמתה של סעודיה להחרגתה של איראן מההסכם. בתגובה להודעה, מחיר הנפט עלה בחדות בימי המסחר האחרונים מ-44.7 דולר לחבית, ב-27 בספטמבר, ל-49.2 דולר נכון לבוקר זה - עליה של כ-10%".

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קובי 10/10/2016 00:24
    הגב לתגובה זו
    פרוטרום מימוש מחר תעלה לקנות .לא לגעת בכיל ולא חברה לישראל
  • 3.
    טעות !!! דיווח מלאי הנפט בשעה 17:30 ולא 18:30 (ל"ת)
    הצלף 05/10/2016 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ממש לא מזיז 05/10/2016 15:02
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בת"א מנוהלת ע"י מהמרים כבדים
  • 1.
    הנפט 05/10/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    היום נגד כל הסיכויים הבורסה תעלה 0.38
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.