המאניה סביב המטבעות הווירטואליים בדרך לחזור? הגורמים משתנים
שוק המטבעות הווירטואליים יחזור בקרוב למרכז הבמה? ייתכן מאוד כי לאחר שלאחר הקריסה הגדולה בחודשים האחרונים אנחנו בדרך לראלי, כאשר ברקע מתרחשים תהליכים מרתקים בשוק המט"ח והאג"ח העולמיים. צעדי הפד' הקרובים עשויים לעורר בקרוב אינפלציה גבוהה בשווקים המתעוררים, וכתוצאה מכך ריצה אל עבר המטבעות הווירטואליים.
אמש זינק הביטקוין בשעות הצהרים ללא סיבה מוצהרת בכ-11% תוך כדי מחזור גדול. המגמה החיובית בשוק ממשיכה גם הבוקר כאשר הביטקוין נסחר כעת מעל לרמה 8,100 דולר. שאר המטבעות הווירטואליים מצטרפים למגמה ונסחרים בעליות של עד 30%.
הערכות בשוק מדברות על כך כי הסיבה לזינוק החד במחיר הביטקוין אמש הגיע בעקבות כך שמספר אנשי עסקים רוסיים העבירו את הונם ברקע לצניחה החדה במטבע הרובל בשבועות האחרונים.
הזינוק אמש במחיר הביטקוין וההמשך הבוקר:
הזינוק אמש מעורר שאלות מעניינות. בשבוע שעבר פרסמנו כאן באתר כי הסיטואציה בשוקי המט"ח בנק' רתיחה, כאשר השווקים הפגיעים ביותר הם השווקים המתעוררים שמינפו את עצמם לדעת (לכתבה המלאה).
- מכונית, מחשב ואפילו המבורגר - מה עוד אפשר לקנות עם ביטקוין?
- שוק מטבעות הקריפטו איבד 600 מיליארד דולר מאז ינואר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדולר אינדקס (סימול:DXY) אמנם לא פרץ (עדיין), אך המטבעות של השווקים המתעוררים קרסו בשבוע בשבוע האחרון: הרובל הרוסי נפל בכ-10%, הלירה הטורקית המשיכה את הצלילה של השנה האחרונה, הריאל האירני צנח בכ-30%. את הצניחה ב-3 המטבעות הנ"ל ניתן ליחס למתיחות ביטחונית עם ארה"ב, אבל הנפילה של הריאל הברזילאי בכ-4% לשפל של קרוב לשנתיים צריכה לעורר עניין.
המטבע הברזילאי: שפל של שנתיים
צמצום מאזן הפד' שצפוי לצבור תאוצה החל מהימים הקרובים צפוי להפעיל לחץ נוסף על אותן מדינות, ולערר עוד יותר את האמון במטבעות שלהן. בצעד מפתיע, דווקא צמצום המוניטארי של הפד' עשוי בתקופה הקרובה ליצור אינפלציה אדירה ברוב הכלכלות בעולם. אחד מהלקחים מהמדינות שחווה היפר אינפלציה בשנתיים האחרונות הוא שהאנשים נוטים לבטוח במטבעות הווירטואליים במקרה שהמטבע המקומי קורס, וייתכן מאוד כי ונראה תהליך דומה מתרחש גם הפעם. זה משנה את כלל חוקי המשחק במטבעות הווירטואליים.
מטבע הביטקוין בשנה האחרונה: שינוי מגמה ?
בשיא האופוריה בדצמבר האחרון טענו כי בועת המטבעות הווירטואליים מוכנה להתפוצץ, כאשר הדלק שהניע את הבועה נעלם (לכתבה המלאה). לאחר צניחה של כ-70% ברוב המטבעות הווירטואליים נראה כי יש שוב גורמים תומכים לזינוק במחירי המטבעות הווירטואליים.
- 4.שט 13/04/2018 20:31הגב לתגובה זוהמטבעות הקריפטוגרפיים הפ תרמית. אין שום משמעות לעליה ולירידה שלהם מכיוון שכל השינוייים הללו מפוברקים על ידי הפושעים שמפיצים את המטבעות הקריפטוגרפיים. הצטרה של השינויים המפוברקים בשערי המטבעות הקריפטוגרפיים היא לפתות אנשים תמימים לקנות מטבעות קריפטוגרפיים ביוקר ואחר כך לאלץ אותפ (באמצעות פניקה) למכור אותם בזול. תרמית פשוטה.
- אחד שיודע 13/04/2018 20:46הגב לתגובה זותלמד קודם את העולם של המטבעות הוירטואלים ואת הרעיון המרכזי שעומד מאחוריהם ואחכ תכתוב שטויות
- שט 16/04/2018 10:54תרמית טובה היא תרמית שבה המרומה חושב שהוא מצא מציאה. בכל החוכמולוגיה שהלעיטו אותך לא סיפרו לך שאפשר לפברק שערים כלפי מטה וכלפי מעלה על ידי מכירה סיבובית בין מספר ארנקים. במכירה סיבובית כל המשתצתפים בפיברוק לא משלמים מכיסם כלום אבל מכיוון שהם מתאמים קניה ומכירה הם יכולים להעלות את השער או להורידו. במקרה של מניות קוראים לזה הרצת מניות ורגולציה אמורה לתפוס את העבריינים, מכיוון שאין רגולציהל תרמית המטבעות הווירטואלים ההרצה באמצעות קניה סיבובית יכולה להשתולל באין מפריע. תמשיך לקרו את ממבו ג'מבו שמלעיתים אותך הוכלים, המשך להעמין שעשית עיסקה טובה עד שיום אחד תגלה שרוקנו לך את הכסף.
- 3.צוקרב רג מודיע שטעה למה גורביץ לא? (ל"ת)מיכאל 13/04/2018 12:36הגב לתגובה זו
- 2.גורביץ: טעית בגדול בתחזיות ביטקויון ובורסות מובילות. (ל"ת)מיכאל 13/04/2018 12:09הגב לתגובה זו
- 1.גורביץ: טעית בגדול תהייה כמו צוקרברג : תגיד שטעית. (ל"ת)מיכאל 13/04/2018 12:07הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
