יואב זייף מנכל סטרטסיס
צילום: יחצ

סטרטסיס בשת"פ בלעדי עם ענקית המרוצים NASCAR

החברה תהיה ספקית הדפסת התלת-ממד הבלעדית של NASCAR בחמש השנים הקרובות
אביחי טדסה |

סטרטסיס  סטרטסיס הכריזה על שותפות ארוכת טווח עם ענקית המרוצים נאסקאר (NASCAR), במסגרתה תהפוך סטרטסיס באופן רשמי לשותפה הבלעדית של נאסקאר להדפסה בתלת מימד בחמש השנים הקרובות. נאסקאר, תשתמש באופן בלעדי בטכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד של סטרטסיס לטובת עיצוב וייצור של חלקים תומכי ייצור עבור מכוניות המרוץ שלה. הטכנולוגיה של סטרטסיס תחליף טכנולוגיות קודמות של נאסקאר לצד הפתרונות של סטרטסיס.

במסגרת השותפות, סטרטסיס תספק טכנולוגיות הדפסה תלת-ממדית למרכז המחקר והפיתוח של NASCAR בקונקורד, קרוליינה הצפונית. המתקן כולל מגוון מדפסות מתקדמות של סטרטסיס, כמו F370, Fortus 450mc, F900 ו-Neo800-, שישמשו למחקר, פיתוח, וייצור חלקים וכלים לסדרות התחרויות של NASCAR. השימוש בהדפסה תלת-ממדית יאפשר למהנדסי NASCAR לעצב ולייצר רכיבים מותאמים במהירות ובגמישות, תוך שיפור הביצועים והבטיחות.

"השותפות עם סטרטסיס אפשרה לנו להאיץ באופן דרמטי את ייצור החלקים והבדיקות, מה שהיה קריטי להצלחתנו", אמר מארק ברינגל, מנהל בכיר, שותפויות טכנולוגיות, Joe Gibbs Racing. "אנו נרגשים משיתוף הפעולה הזה וממה שנוכל להשיג יחד בחמש השנים הבאות. סטרטסיס הינה שותפה בעלת ערך רב במשך למעלה משני עשורים, ומספקת לנו פתרונות הדפסת תלת-ממד חדשניים המניעים את יתרון התחרותיות שלנו על המסלול. הארכת שיתוף הפעולה מבטיח שנמשיך לדחוף את גבולות החדשנות בספורט המוטורי".

במסגרת השותפות המורחבת, סטרטסיס תגדיל את יכולות טכנולוגיית הדפסת ה-FDM (שיטת הדפסה המבוססת פילאמנט ומבוססת סיבפולימרי) במרכז המחקר והפיתוח של נאסקאר, מה שיאפשר ייצור חלקים בקנה מידה גדול יותר. בנוסף לטכנולוגיית FDM, נאסקאר תשלב כעת גם את פתרונות הסטריאוליטוגרפיה (SLA) של סטרטסיס (שיטת הדפסה ליצירת מודלים וחלקים מדויקים מאוד באמצעות אור).

טכנולוגיות אלו יתמכו במגוון של יישומים, החל מבדיקות אווירודינמיות והכנת דגמים, ועד כלי עזר לייצור, מה שיחזק עוד יותר את הגמישות של העיצוב והייצור שמספקת ההדפסה התלת-ממדית לספורט. ריץ' גאריטי, מנהל היחידה העסקית בסטרטסיס: "השותפות עם נאסקאר מאפשרת לנו להציג את היתרונות הייחודיים של הדפסה בתלת מימד בעולם המרוצים. מייצור לפי דרישה של רכיבים מותאמים ועד להאצת מחזורי העיצוב – אנחנו מסייעים לנאסקאר עם זמני ייצור מהירים יותר וביצועים טובים יותר. העבודה שלנו בסביבה תחרותית ודינאמית כמו נאסקאר, מניעה חדשנות בייצור רכבים מסחריים, ומדגימה את ההשפעה הרחבה יותר של ייצור תוספים בתעשיית הרכב כולה".

הדוחות לרבעון השלישי

סטרטסיס דיווחה על הכנסות של 140 מיליון דולר, מעט מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 139.5 מיליון דולר, זאת לצד רווח Non-GAAP של 1 סנט למניה - האנליסטים צפו הפסד של 3 סנט למניה.

לצד זאת, אחרי הורדת התחזית ברבעון הקודם, החברה מעלה את התחזית לרווחיות כאשר לדבריה תכנית החיסכון והארגון מחדש מתקדמת מהר מהמתוכנן - הרווח הנקי צפוי להיות בין 3-7 סנט למניה לעומת תחזית קודמת של 1-5 סנט למניה, וה-EBITDA המתואם צפוי להיות בין 25-28 מיליון דולר לעומת תחזית קודמת של 24-27 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

סטרטסיס צופה רווחיות גולמית Non-GAAP של בין 49%-49.2% לעומת תחזית קודמת של 48.7%-49%. הרווחיות הגולמית Non-GAAP לשנה כולה צפויה להיות בין 48.7% עד 49%, הרווחיות התפעולית צפויה להיות בין 0.6%-1.3% לעומת תחזית קודמת של 0.5%-1%. ההכנסות לשנה כולה עדיין צפויות להסתכם בין 570-580 מיליון דולר.

ברבעון הקודם כזכור סטרטסיס הכריזה על תכנית התייעלות וחיסכון. כחלק מהפעולות החברה ציינה כי עד סוף השנה, החברה תצמצם את כוח העבודה שלה בכ-15%. לפי החברה, צעדים אלה צפויים להניב חיסכון שנתי בעלויות של כ-40 מיליון דולר החל מהרבעון הראשון של 2025, לצד שולי EBITDA של 8% בחישוב שנתי לפי רמות ההכנסה הנוכחיות.

שווי השוק של סטרטסיס עומד על 706.7 מיליון דולר. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-30%, ו-17% במהלך 12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה

הנפקה אפשרית ב־2026 לפי שווי חסר תקדים, חזון מאדים שממשיך להניע את מאסק, ושאלות פתוחות לגבי פיזור הכוח בין אימפריית החברות שבשליטתו

שלמה גרינברג |

בהודעה של חברת SpaceX, שנחשפה על ידי בלומברג ביום שישי, מסרה SpaceX כי היא מתכוננת להנפקה אפשרית לציבור בשנת 2026 שתשמש למימון "קצב טיסה מטורף" עבור טילי ה-Starship שהיא מפתחת, מרכזי נתונים של בינה מלאכותית בחלל ובסיס על הירח. מאסק, כמנהגו, עושה זאת שוב, SpaceX, החברה שהקים ב-2001 במטרה להסיע אנשים להתיישבות במאדים (הרבה לפני טסלה ושאר ששת החברות המופלאות שהוביל מאז), שמייצרת רקטות ולווייני תקשורת, תונפק במהלך 2026, בשווי של כ-800 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בכל הזמנים. מאסק אגב, כאשר ייסד את החברה, אמר שמטרתו בחיים ליישב אנשים על מאדים ולדעתי כל מה שעשה מאז 2001 זה צעדים בכיוון, כולל טסלה.

כל מה שאני יכול לומר כרגע הוא שחבל שנותק בזמנו ההסכם בינו לבין מובילאיי שהיה קושר אותו יותר מכפי שהוא קשור כיום לישראל. 800 מיליארד לחברה בת 24? והרי ברור לכל ברוקר בוול סטריט ומחוצה לה שאם השוק ימשיך בעוצמתו יחצה ערך החברה טריליון דולרים כבר ביום המסחר הראשון. מחיר המניה הצפוי יהיה בהנפקה 421 דולר. כמעט פי 2 ממחירה ביולי האחרון (אז 212 דולר) כשגייס בפרטי. מאסק עצמו, לפי בלומברג, חוזה שהחברה תיסחר לפי ערך של 1.5 טריליון. תחשבו לרגע שזה ערך שני בגודלו לחברת ארמקו הסעודית בעת הנפקתה וכמה כסף עושה החברה הסעודית בהשוואה לספייסX.


המקנאים כמובן כועסים/מלגלגים, שאיפת חייו של מאסק, כדבריהם, שהייתה ועדיין יישוב המאדים בבני אדם, "עלולה לפגועה ברווחיות החברה" לטענתם, אבל ממגיבי רדיט על ההנפקה הבנתי שדורות ה- X Y Z, במיוחד שני האחרונים, מעוניינים במאדים הרבה יותר מאשר בכני השילוח של הטילים או בסטרלינג (אינטרנט מהחלל), שמהווה ההכנסה הגדולה של החברה, כך שהביקוש הקמעונאי, אם המצב בשוק יהיה כמו היום, ירקיע שחקים. "ההנפקה הזו", אמר ויל וויטהורן, יו"ר חברת Seraphim Space Investment והאיש שהוביל את Virgin Galactic של ריצ'רד ברנסון, "אינה פחות מאירוע ססמי", תקשיבו לאיש ותבינו אילו אפשרויות נפתחות לתעשיית החלל כולה.


לתמונה נכנסת כמובן גם טסלה. אחרי הכול, מאסק שכנע את מועצת המנהלים של טסלה להעניק לו, על בסיס הצלחה במהלך העשור הבא, מניות TSLA בשווי טריליון דולרים. הסיבה העקרית, לצד האמונה הגדולה ביכולותיו של האיש, הייתה שזה יחייב את מאסק להתמקד בטסלה בעשור הבא אבל מאסק הוא היו"ר, המנכ"ל וגם המנהל הטכנולוגי של ספייסX אז איך זה מסתדר? ומה עם החברות האחרות שבבעלותו כמו חברת הבינה המלאכותית xAI, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת ממשק המוח-מחשב Neuralink וחברת בניית המנהרות The Boring Company, שכל אחת מהן יהלום בפני עצמו?