אוניית קרניבל קרוז שייט הפלגה נופש
צילום: Istock
דוחות

מניית קרניבל צוללת ב-10% לאחר הדוחות, יתר מניות הקרוזים אחריה

חברת הקרוזים רשמה הפסד מתואם טוב מהמצופה שעמד על 0.32 דולר למניה על הכנסות של 4.91 מיליארד דולר, גם כן מעל המצופה, אך פגיעה בשולי הרווח שולחים את המניה למטה לאחר שעלתה בכ-85% מתחילת השנה
מתן קובי |

חברת הקרוזים קרניבל  CARNIVAL CORP פרסמה היום את תוצאותיה לרבעון שהסתיים בחודש מאי והציגה הפסד מתואם של 0.31 דולר למניה, זאת בעוד האנליסטים ציפו להפסד של 0.34 דולר למניה. הכנסות החברה עמדו על 4.91 מיליארד דולר - נתון שיא לרבעון השני של השנה, לעומת הצפי ל-4.78 מיליארד דולר, ברבעון המקביל הנתון עמד על 2.4 מיליארד דולר. החברה העלתה גם את תחזית ה-EBITDA שלה ב-175 מיליון דולר כשהיא מצפה כעת לבין 4.1 ל-4.25 מיליארד דולר לכל שנת 2023.

בנוסף לכל התוצאות המעודדות והתחזית להמשך, מנכ"ל החברה, ג'וש ווינשטיין, אמר כי "נפח ההזמנות היה עצום ואנחנו ממשיכים לצבור מומנטום עם מגמות תמחור טובות המשקפות שיפור בביצועי החברה". סך ההזמנות של הלקוחות עמדו נכון לסוף הרבעון על 7.2 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים לאחר שהשיא הקודם עמד על 6 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2019.

למרות הכל, מניית החברה צונחת היום בכ-10%, ככל הנראה לאור מצב שיעור הרווח התפעולי של החברה, אשר עמד על פחות מ-3% - ב-2019 הנתון עמד על כ-15%. שולי הרווח הגולמי ברבעון האחרון עמדו על 17%, זאת לעומת 23.5% ברבעון המקביל ב-2019.

בנוסף, מניית החברה זינקה מתחילת השנה וללא הירידה היום בכ-85%, מרבית העליה התרחשה לאחר סוף חודש אפריל האחרון. הזינוק במניה השנה השאיר מקום לתיקון משמעותי, אשר מוביל את המשקיעים למכור מניות קרוזים נוספות - נורביג'ן קרוז  NORWEGIAN CRUISE מאבדת למעלה מ-5% וגם רויאל קאריביין  ROYAL CARIBBEAN CRUISES מאבדת כ-3%.

תזרים המזומנים החופשי המתואם של קארניבל עמד ברבעון האחרון על 625 מיליון דולר, זאת בהשוואה לנתון שלילי של 487 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם של החרברה עמד על 681 מיליון דולר, מעל הצפי הקודם של החברה ל-650 מיליון דולר (אמצע טווח).

מתוך 25 אנליסטים שמדרגים את מניית החברה, 15 ממליצים על "קנייה" או "קנייה חזקה" עם מחיר יעד ממוצע של 13.2 דולר, 6% מתחת למחיר הנוכחי. שווי השוק של החברה עומד על 18.4 מיליארד דולר כשהאנליסטים צופים שבשנה כולה החברה תרשום הפסד של 0.27 דולר למניה על הכנסות של 20.95 מיליארד דולר, הצפי לשנה הבאה הוא לרווח של 0.84 דולר על הכנסות של 23.3 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.