אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

האם המשקיעים שסייעו לאילון מאסק לרכוש את טוויטר נמצאים ברווח?

כ-19 משקיעים בכירים השקיעו מיליארדי דולרים ברכש החדש של מנכ"ל טסלה; השותפים הללו מחזיקים בקצת פחות מרבע מהחברה, האם השתלם להם לעשות עסקים עם אילון מאסק? הנה המספרים
דור עצמון | (1)

אילון מאסק כמעט שרף בשנה שעברה את התדמית שלו כאיש העסקים והיזם המצליח ביותר בעולם כשהחליט לרכוש את טוויטר בעסקה שהייתה רוויית תלאות ומכשולים, זאת בזמן שהמניה של טסלה TESLA INC שנחשבת כ"בייבי" שלו נחשקת בעשרות אחוזים. מנכ"ל טסלה גייס מספר כוכבי-על טכנולוגיים ממארק אנדריסן לצ'אנגפנג ג'או כדי שאלו יסייעו לו ברכישת רשת החברתית, במה שהיה נראה כנבחרת היוקרתית ביותר שנאספה אי פעם עבור השקעה אחת.

בסך הכל, מאסק גייס 7.1 מיליארד דולר ממחיר הרכישה שעמד על 44 מיליארד דולר מ-19 משקיעים בכירים. הוא גם לווה 13 מיליארד דולר מקבוצת בנקים כולל מורגן סטנלי ומיצובישי, כך שחלק ההון העצמי הכולל של העסקה הגיע ליותר מ-30 מיליארד דולר, כאשר מאסק עצמו סיפק לפחות 24 מיליארד דולר. לפיכך, השותפים מחזיקים בקצת פחות מרבע מהחברה. 17 משקיעים סיפקו מזומנים, בעוד שניים, פידליטי ו-Kingdom Holding, שבשליטת הנסיך אל-ואליד בן טלאל מסעודיה, נתנו ממניותיהם למאסק עבור מניות ברכש הפרטי החדש.

טוויטר היא כעת חברה פרטית, כך שהנתונים הכספיים שלה אינם זמינים עוד לבדיקה. למשקיעים הייתה תחושה כבר זמן מה שאולי הדברים לא הולכים נהדר בפרויקט החדש של מאסק. אבל עכשיו אנחנו מקבלים מושג עד כמה הם לא נהדרים באמת - למרות שהקרן מחזיקה רק בשבריר קטנטן של מניות טוויטר, היא כלי פתוח שבו משקיעים יכולים לקנות ולמכור מניות והמספרים הם לא פחות מאיומים:

בנובמבר, ה-Contrafund הורידה את מניות טוויטר שלה ב-56%, ל-23.5 מיליון דולר. במרץ הגיע פגיעה נוספת של 7.5% ל-19.5 מיליון דולר, וב-28 במאי, ה-Contrafund חשפה כי עד סוף אפריל, היא הורידה 3.5% נוספים מהערכת השווי ההתחלתית והקטינה את השווי המוערך של טוויטר בספריה ל-17.65 מיליון דולר - צניחה היסטרית של לא פחות מ-67% בשבעה חודשים. לפיכך, פידליטי מסמנת כעת את טוויטר בשליש ממחיר הרכישה של 44 מיליארד דולר, כ-14.5 מיליארד דולר. זה מחצית משווי השוק שלה כאשר מאסק חשף באפריל האחרון שהוא התחיל לקנות מניות.

אפשר ליישם את אותה מתמטיקה על ההשקעה המקורית של 7.1 מיליארד דולר של 19 שותפי ההון. לפי המדד של פידליטי, היא שווה כעת שליש מהסך הכולל הזה, כ-2.34 מיליארד דולר, כלומר, נכון לעכשיו, הקבוצה ספגה הפסד של כמעט 5 מיליארד דולר. לא משנה איך נסובב את האירוע הזה, אילון מאסק אמנם נחשב לאיש עסקים ממולח ולאחד מהאנשים העשירים בעולם, בינתיים נראה כי השותפים שלו בוחנים מחדש את החברות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מישהו 05/06/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
    מכיוון שהחברה פרטית לכאורה פחות משנה השווי שוק לעומת הרווחים שטוויטר עשתה מאז הרכישה בכל הנוגע להכנסות ורווחים אין אף מילה בגוף הכתבה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.