
עסקת ענק: בריטניה תספק לנורבגיה ספינות מלחמה ב-10 מיליארד פאונד
אחרי מו"מ מול צרפת, גרמניה וארצות הברית העסקה הגדולה בתולדות נורבגיה יוצאת לדרך; במסגרת העסקה תספק בריטניה פריגטות מסוג Type-26 החל מ-2030; המהלך יחזק את האגף הצפוני של נאט"ו וייצור אלפי משרות במספנות בריטניה
נורבגיה הודיעה כי תצטייד בפריגטות מתקדמות מדגם Type-26 מתוצרת בריטניה, במהלך שנחשב לעסקת ההגנה הגדולה ביותר בתולדותיה. העסקה, בהיקף מוערך של כ-10 מיליארד פאונד (13.5 מיליארד דולר), תבוצע בשיתוף עם BAE Systems ותכלול אספקת ספינות חדשות לצי הנורבגי החל
משנת 2030.
ההחלטה התקבלה אחרי תהליך בחירה ארוך, במסגרתו בחנה אוסלו הצעות גם מצרפת, גרמניה וארצות הברית. בין האלטרנטיבות שנשקלו היו פריגטות FDI של הצרפתים (Naval Group), פריגטות F-126 של הגרמנים (ThyssenKrupp Marine Systems) וכן דגמים אמריקאיים.
בסופו של דבר נבחרה בריטניה, הן בזכות היכולות הטכנולוגיות של ה-Type-26 והן בשל שותפות אסטרטגית עמוקה שהולכת ומתהדקת בין שתי המדינות.
דור חדש של ספינות מלחמה נגד צוללות
ספינות מלחמה או בשמן המקובל יותר פריגטות ה-Type-26, הידועות
גם בשם City-class, פותחו להחליף את דגמי ה-Type-23 המיושנים. הן מיועדות במיוחד ללוחמה בצוללות, תחום בעל חשיבות מכרעת בזירה הצפונית מול רוסיה. לצד מערכות סונאר מתקדמות, הפריגטות מצוידות במערכות נשק רב-שכבתיות הכוללות טילי Sea Ceptor להגנה אווירית, תותחים ימיים,
מערכות נגד טורפדו וסיפון רחב המתאים להפעלת מסוקים מסוג Merlin או Wildcat ואף מל"טים.
ראש ממשלת נורבגיה, יונאס גאר סטורה, ציין כי "נורבגיה ובריטניה חולקות אינטרסים ביטחוניים ואתגרים בצפון ובים הצפוני. בזמן שהעולם משתנה, הגיאוגרפיה נשארת עובדה קבועה.
שיתוף הפעולה בין המדינות הוא טבעי ונמשך לאורך דורות".
- נמלי התעופה של קופנהגן ואוסלו הושבתו בשל רחפנים
- למרות המגמה באירופה: למה נורבגיה ממשיכה להעדיף את טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה צפויה לייצר צי משותף של לפחות 13 פריגטות שמונה בריטיות וחמש נורבגיות שיפעלו במשותף להגנת האגף הצפוני של נאט"ו. מעבר לממד הביטחוני, הפרויקט צפוי לתמוך בכ-4,000 מקומות עבודה בבריטניה, מתוכם
יותר ממחצית במספנות BAE בגלזגו, ולשלב גם תעשיות נורבגיות בתהליך.
למה נורבגיה הלכה עם בריטניה?
מעבר ליכולות המתקדמות של פריגטות ה-Type-26 של הבריטים, הבחירה בבריטניה נובעת גם מהשיקול הגיאופוליטי. נורבגיה רואה בבריטניה שותפה אסטרטגית טבעית,
כזו שמבינה היטב את הזירה הארקטית ואת חשיבות ההרתעה מול רוסיה. שתי המדינות פועלות שנים רבות בשיתוף פעולה הדוק במים הצפוניים, והקשרים הביטחוניים, הכלכליים והתרבותיים ביניהן העניקו לבריטניה יתרון על פני המתחרים מצרפת, גרמניה וארצות הברית. ראש הממשלה יונאס גאר
סטורה אף הדגיש כי "הגיאוגרפיה אינה נתונה לבחירה", ומכאן שהשותפות האסטרטגית עם בריטניה היא כמעט מחויבת המציאות עבור נורבגיה.
מבחינת נורבגיה, האיום התת-ימי שמגיע מהצי הרוסי הוא המוקד המרכזי. מוסקבה מגבירה בשנים האחרונות את פעילותה בים הצפוני ובמעברים
הארקטיים, והחשש הנורבגי הוא מצוללות מתקדמות שיכולות לערער את ביטחון נתיבי הסחר והאנרגיה באזור. ה-Type-26 פותחה בדיוק לשם כך לוחמה נגד צוללות בשטחי ים קרים ומאתגרים, תוך שימוש בשילוב של סונארים מתקדמים, מערכות הנעה שקטות ויכולת לשלב מסוקים ייעודיים לציד תת-ימי.
המשמעות היא שנורבגיה לא רק מצטיידת בכלי נשק מודרניים, אלא מתאימה את עצמה במדויק לאיומים המיוחדים שמולם היא מתמודדת.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
גם ברמה התעשייתית יש יתרון לבחירה במדינת האי. העסקה עם בריטניה כוללת לא רק ייצור והספקה, אלא גם שיתוף פעולה עם תעשיות מקומיות בנורבגיה.
עבור אוסלו, מדובר בהזדמנות לשלב את החברות הביטחוניות שלה בפרויקט רחב-היקף ולחזק את הכלכלה המקומית, תוך קבלת גישה לטכנולוגיה בריטית מתקדמת. עבור לונדון, זו הוכחה ליכולת של BAE Systems להתחרות ביצרניות אירופיות ואמריקאיות על עסקאות ענק, ולחזק את מעמדה של בריטניה
ככוח מרכזי בשוק ההגנה העולמי. במובן הזה, הבחירה הבריטית היא לא רק מהלך ביטחוני, אלא גם אמירה כלכלית ותעשייתית שמציבה את נורבגיה ושותפתה במרכז המפה הגאו-אסטרטגית של הצפון.
- 2.גוליון 31/08/2025 18:02הגב לתגובה זונהדר שלא האמריקקים ןהנשיא הדביל שלהם זכו במכרז !
- 1.לרון 31/08/2025 17:12הגב לתגובה זומשהומישהו שיוציא אותך מהבוץ.כאן זו הדדיות הבריטים הם מעצמה ימית היסטורית שנקלעה זה שנים לבעיות כלכליות.הנורבגים מעצמת נפט בהיתהוות ומחצבים ארקטיים בהמשך .יד בריטית רוחצת יד נורבגית כנגד יד רוסית.מעניין
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
