בואינג
צילום: טוויטר

סין אוסרת על החברות לרכוש מטוסי בואינג - המניה יורדת בטרום

בואינג נקלעת למלחמת המכסים בין סין לארה"ב, כשהממשל הסיני עצר את הכניסה של מטוסי בואינג חדשים שהזמינו החברות המקומיות ואסר עליהן לבצע הזמנות נוספות; המניה יורדת 3% במסחר המוקדם

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה בואינג סין

סין מבצעת מהלך משמעותי נוסף במסגרת מלחמת הסחר מול ארה"ב, והפעם מול אחת החברות האמריקניות הגדולות והמזוהות ביותר עם ארה"ב - בואינג The Boeing Co -0.47%  . הממשל הסיני הורה לחברות התעופה לעצור הזמנות של מטוסים חדשים מהחברה, כשהוא גם עוצר את הכניסה של מטוסים שכבר הוזמנו למדינה. מניית בואינג מגיבה בירידה של 3% במסחר המוקדם בוול סטריט.


סין היא שוק משמעותי עבור יצרנית המטוסים שמנסה עדיין להתאושש אחרי התקריות הבטיחותיות מהשנה שעברה. לפי ההערכות ב-2024 בואינג מסרה כ-53 מטוסים לחברות סיניות, מספר המהווה כ-20% מסך המסירות של בואינג באותה שנה. בואינג גם ציינה בעבר שהיא צופה שסין תמשיך להוות כ-20% מסך המסירות בעשורים הקרובים.


המהלך מגיע אחרי שטראמפ העלה את המכסים על סין ל-145%, כשבתגובה סין העלתה את המכסים על ארה"ב ל-125%.


אתמול פורסמו נתוני מאזן הסחר של סין לרבעון הראשון, רגע לפני כניסתם של המכסים לתוקף, והם היוו דוגמא ללמה טראמפ פועל באגרסיביות שכזו מול סין. סין רשמה בחודש מרץ עודף מסחרי של 103 מיליארד דולר, בעוד ארה"ב רשמה בפברואר (הנתון האחרון שפורסם) גירעון של 122.7 מיליארד דולר. סין כבר מזמן השתלטה על הסחר העולמי והיא מרוויחה מזה, בעוד האמריקאים מנסים לסגור את הגירעון המסחרי. טראמפ בחודשים האחרונים מטלטל את השווקים במטרה לסגור את הפער הזה.


מניית בואינג איבדה 10% מתחילת השנה על רקע מלחמת הסחר והקשיים עימם מתמודדת החברה. תקריות הבטיחות שאירעו במטסויה בשנה שעברה הביאו לירידה בהזמנות ופגיעה באמינות החברה, עד כדי כך שהמנכ"ל התפטר ונפתחה חקירה פלילית נגד החברה. המנכ"ל החדש, קלי אורטברג, מנסה להחזיר את החברה למסלול כשהוא מתמקד בינתיים בהתייעלות ובצמצום החוב. לפני מספר שבועות דיווחה בואינג על מכירת יחידת הניווט במעל 8 מיליארד דולר, מה שסיפק לה דחיפה למאבק בחוב הגדול, שהסתכם נכון לסוף 2024 בכ-47 מיליארד דולר.


בנוסף, בשיחה עם משקיעים בחודש שעבר אמר סמנכ"ל הכספים, בריאן ווסט, שהמסירות ברבעון צפויות להיות גבוהות מהצפוי, זאת אחרי שבינואר ופברואר מסרה החברה בסך הכל כ-89 מטוסים, שיפור לעומת מסירות של 54 מטוסים בתקופה המקבילה ב-2024. ווסט גם ציין שקצב שריפת המזומנים צפוי להיות נמוך מהצפוי, זאת אחרי שב-2024 החברה שרפה כ-14 מיליארד דולר. בואינג ציינה בעבר שברבעון הראשון של 2025 היא צפויה לשרוף כ-4 מיליארד דולר, אך ווסט כאמור אומר שהסכום צפוי להיות נמוך יותר. ווסט גם ציין שהוא מודאג מהמכסים של טראמפ בכל הנוגע לאספקת חלקים, ושהוא אפילו צופה פגיעה חד פעמית ברווח של כ-150 מיליון דולר ברבעון הראשון כתוצאה מכך.

מניית בואינג בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טראמפ חושב שיש מולו שער ריק (ל"ת)
    אמיר 16/04/2025 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 16/04/2025 07:06
    הגב לתגובה זו
    מטוס סיני מתחרה שיכה בבואינג כמו שתעשיית הרכב הסינית זימברה את ארהב ואירופה...
  • 1.
    אנונימי 15/04/2025 22:11
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שאיירבוס לא יכולים לייצר יותר מהביקושהם מלאים עד שנים קדימה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.