סין אוסרת על החברות לרכוש מטוסי בואינג - המניה יורדת בטרום
בואינג נקלעת למלחמת המכסים בין סין לארה"ב, כשהממשל הסיני עצר את הכניסה של מטוסי בואינג חדשים שהזמינו החברות המקומיות ואסר עליהן לבצע הזמנות נוספות; המניה יורדת 3% במסחר המוקדם
סין מבצעת מהלך משמעותי נוסף במסגרת מלחמת הסחר מול ארה"ב, והפעם מול אחת החברות האמריקניות הגדולות והמזוהות ביותר עם ארה"ב - בואינג The Boeing Co 0.6% . הממשל הסיני הורה לחברות התעופה לעצור הזמנות של מטוסים חדשים מהחברה, כשהוא גם עוצר את הכניסה של מטוסים שכבר הוזמנו למדינה. מניית בואינג מגיבה בירידה של 3% במסחר המוקדם בוול סטריט.
סין היא שוק משמעותי עבור יצרנית המטוסים שמנסה עדיין להתאושש אחרי התקריות הבטיחותיות מהשנה שעברה. לפי ההערכות ב-2024 בואינג מסרה כ-53 מטוסים לחברות סיניות, מספר המהווה כ-20% מסך המסירות של בואינג באותה שנה. בואינג גם ציינה בעבר שהיא צופה שסין תמשיך להוות כ-20% מסך המסירות בעשורים הקרובים.
המהלך מגיע אחרי שטראמפ העלה את המכסים על סין ל-145%, כשבתגובה סין העלתה את המכסים על ארה"ב ל-125%.
אתמול פורסמו נתוני מאזן הסחר של סין לרבעון הראשון, רגע לפני כניסתם של המכסים לתוקף, והם היוו דוגמא ללמה טראמפ פועל באגרסיביות שכזו מול סין. סין רשמה בחודש מרץ עודף מסחרי של 103 מיליארד דולר, בעוד ארה"ב רשמה בפברואר (הנתון האחרון שפורסם) גירעון של 122.7 מיליארד דולר. סין כבר מזמן השתלטה על הסחר העולמי והיא מרוויחה מזה, בעוד האמריקאים מנסים לסגור את הגירעון המסחרי. טראמפ בחודשים האחרונים מטלטל את השווקים במטרה לסגור את הפער הזה.
מניית בואינג איבדה 10% מתחילת השנה על רקע מלחמת הסחר והקשיים עימם מתמודדת החברה. תקריות הבטיחות שאירעו במטסויה בשנה שעברה הביאו לירידה בהזמנות ופגיעה באמינות החברה, עד כדי כך שהמנכ"ל התפטר ונפתחה חקירה פלילית נגד החברה. המנכ"ל החדש, קלי אורטברג, מנסה להחזיר את החברה למסלול כשהוא מתמקד בינתיים בהתייעלות ובצמצום החוב. לפני מספר שבועות דיווחה בואינג על מכירת יחידת הניווט במעל 8 מיליארד דולר, מה שסיפק לה דחיפה למאבק בחוב הגדול, שהסתכם נכון לסוף 2024 בכ-47 מיליארד דולר.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, בשיחה עם משקיעים בחודש שעבר אמר סמנכ"ל הכספים, בריאן ווסט, שהמסירות ברבעון צפויות להיות גבוהות מהצפוי, זאת אחרי שבינואר ופברואר מסרה החברה בסך הכל כ-89 מטוסים, שיפור לעומת מסירות של 54 מטוסים בתקופה המקבילה ב-2024. ווסט גם ציין שקצב שריפת המזומנים צפוי להיות נמוך מהצפוי, זאת אחרי שב-2024 החברה שרפה כ-14 מיליארד דולר. בואינג ציינה בעבר שברבעון הראשון של 2025 היא צפויה לשרוף כ-4 מיליארד דולר, אך ווסט כאמור אומר שהסכום צפוי להיות נמוך יותר. ווסט גם ציין שהוא מודאג מהמכסים של טראמפ בכל הנוגע לאספקת חלקים, ושהוא אפילו צופה פגיעה חד פעמית ברווח של כ-150 מיליון דולר ברבעון הראשון כתוצאה מכך.
- 3.טראמפ חושב שיש מולו שער ריק (ל"ת)אמיר 16/04/2025 14:15הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 16/04/2025 07:06הגב לתגובה זומטוס סיני מתחרה שיכה בבואינג כמו שתעשיית הרכב הסינית זימברה את ארהב ואירופה...
- 1.אנונימי 15/04/2025 22:11הגב לתגובה זוהבעיה שאיירבוס לא יכולים לייצר יותר מהביקושהם מלאים עד שנים קדימה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
כרטיס לוטו אמריקאי, פאוורבול. קרדיט: רשתות חברתיות1.8 מיליארד דולר: כשהלוטו וחג המולד נפגשים
הגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד הסתיימה בסיפור אמריקאי לחג: כרטיס יחיד שנרכש במדינת ארקנסו גרף פרס של כ־1.8 מיליארד דולר, אחד מסכומי הזכייה הגבוהים ביותר שנרשמו אי־פעם בלוטו האמריקאי
הגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד הסתיימה בזכייה חריגה במיוחד: כרטיס יחיד שנרכש במדינת ארקנסו גרף פרס של כ־1.8 מיליארד דולר, אחד מסכומי הזכייה הגבוהים ביותר שנרשמו אי־פעם בלוטו האמריקאי. מדובר בזכייה השנייה בגודלה בתולדות הלוטו בארה"ב, והפעם השנייה בלבד
שכרטיס שנמכר במדינת ארקנסו זוכה בג'קפוט הפאוורבול. המספרים שעלו בהגרלה היו 4, 25, 31, 52 ו־59, ולצדם מספר הפאוורבול 19. הסיכוי לפגוע בכל ששת המספרים עמד על אחד ל־292.2 מיליון.
בתזמון מושלם, כאילו היה אגדה של חג המולד, הפרס תפח לאחר רצף ארוך של
הגרלות ללא זוכה, מה שהוביל לעלייה חדה ברכישת כרטיסים בימים שקדמו לחג. הזוכה המאושר שילם שני דולרים בלבד עבור הכרטיס, ויעמוד בפני דילמה, האם לבחור בין קבלת הפרס בפריסה של 29 תשלומים שנתיים, או לקבל תשלום חד-פעמי של כ-835 מיליון דולר לפני מסים. ניכויי המס הפדרליים
והמדינתיים צפויים להפחית סכום משמעותי מהזכייה בפועל.
שוק הלוטו האמריקאי ממשיך לשבור שיאים
זכיות בהיקפים של יותר ממיליארד דולר הפכו בשנים האחרונות לתופעה שכיחה יותר בלוטו האמריקאי, בין היתר בשל שינויי מבנה המשחק והעלאת הסיכויים לג'קפוטים
מצטברים. השיא ההיסטורי נרשם בשנת 2022, אז זכה כרטיס בקליפורניה בפרס של יותר מ־2 מיליארד דולר.
מעבר להשפעה הדרמטית על חייו של הזוכה עצמו, זכיות בסדרי גודל כאלה יוצרות אפקט כלכלי רחב היקף. הצטברות ג'קפוטים גבוהים לאורך זמן מובילה לגלי רכישה מוגברים של כרטיסי הגרלה, במיוחד בימים הסמוכים למועד ההגרלה, ומזניקה את היקפי ההכנסות של מפעילי הלוטו ברחבי ארה"ב. ההכנסות הללו מוזרמות לקרנות הלוטו המדינתיות, המשמשות מקור מימון משמעותי למערכות חינוך, לפיתוח תשתיות ולפרויקטים ציבוריים שונים, ולעיתים אף לתקצוב מלגות ותוכניות רווחה.
- 1.8 מיליארד דולר לשני זוכים - פרס הלוטו השני בגודלו בהיסטוריה
- צ'אנס: משחק המזל הפופולארי - כל מה שצריך לדעת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במובן הזה, סכומי עתק חריגים אינם רק אירוע צרכני או תרבותי, אלא גם מנגנון שמגדיל זמנית את הכנסות המדינות ומשפיע בפועל על התקציבים הציבוריים שלהן.
.jpg)