בואינג
צילום: טוויטר

סין אוסרת על החברות לרכוש מטוסי בואינג - המניה יורדת בטרום

בואינג נקלעת למלחמת המכסים בין סין לארה"ב, כשהממשל הסיני עצר את הכניסה של מטוסי בואינג חדשים שהזמינו החברות המקומיות ואסר עליהן לבצע הזמנות נוספות; המניה יורדת 3% במסחר המוקדם

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה בואינג סין

סין מבצעת מהלך משמעותי נוסף במסגרת מלחמת הסחר מול ארה"ב, והפעם מול אחת החברות האמריקניות הגדולות והמזוהות ביותר עם ארה"ב - בואינג The Boeing Co 0.59%  . הממשל הסיני הורה לחברות התעופה לעצור הזמנות של מטוסים חדשים מהחברה, כשהוא גם עוצר את הכניסה של מטוסים שכבר הוזמנו למדינה. מניית בואינג מגיבה בירידה של 3% במסחר המוקדם בוול סטריט.


סין היא שוק משמעותי עבור יצרנית המטוסים שמנסה עדיין להתאושש אחרי התקריות הבטיחותיות מהשנה שעברה. לפי ההערכות ב-2024 בואינג מסרה כ-53 מטוסים לחברות סיניות, מספר המהווה כ-20% מסך המסירות של בואינג באותה שנה. בואינג גם ציינה בעבר שהיא צופה שסין תמשיך להוות כ-20% מסך המסירות בעשורים הקרובים.


המהלך מגיע אחרי שטראמפ העלה את המכסים על סין ל-145%, כשבתגובה סין העלתה את המכסים על ארה"ב ל-125%.


אתמול פורסמו נתוני מאזן הסחר של סין לרבעון הראשון, רגע לפני כניסתם של המכסים לתוקף, והם היוו דוגמא ללמה טראמפ פועל באגרסיביות שכזו מול סין. סין רשמה בחודש מרץ עודף מסחרי של 103 מיליארד דולר, בעוד ארה"ב רשמה בפברואר (הנתון האחרון שפורסם) גירעון של 122.7 מיליארד דולר. סין כבר מזמן השתלטה על הסחר העולמי והיא מרוויחה מזה, בעוד האמריקאים מנסים לסגור את הגירעון המסחרי. טראמפ בחודשים האחרונים מטלטל את השווקים במטרה לסגור את הפער הזה.


מניית בואינג איבדה 10% מתחילת השנה על רקע מלחמת הסחר והקשיים עימם מתמודדת החברה. תקריות הבטיחות שאירעו במטסויה בשנה שעברה הביאו לירידה בהזמנות ופגיעה באמינות החברה, עד כדי כך שהמנכ"ל התפטר ונפתחה חקירה פלילית נגד החברה. המנכ"ל החדש, קלי אורטברג, מנסה להחזיר את החברה למסלול כשהוא מתמקד בינתיים בהתייעלות ובצמצום החוב. לפני מספר שבועות דיווחה בואינג על מכירת יחידת הניווט במעל 8 מיליארד דולר, מה שסיפק לה דחיפה למאבק בחוב הגדול, שהסתכם נכון לסוף 2024 בכ-47 מיליארד דולר.


בנוסף, בשיחה עם משקיעים בחודש שעבר אמר סמנכ"ל הכספים, בריאן ווסט, שהמסירות ברבעון צפויות להיות גבוהות מהצפוי, זאת אחרי שבינואר ופברואר מסרה החברה בסך הכל כ-89 מטוסים, שיפור לעומת מסירות של 54 מטוסים בתקופה המקבילה ב-2024. ווסט גם ציין שקצב שריפת המזומנים צפוי להיות נמוך מהצפוי, זאת אחרי שב-2024 החברה שרפה כ-14 מיליארד דולר. בואינג ציינה בעבר שברבעון הראשון של 2025 היא צפויה לשרוף כ-4 מיליארד דולר, אך ווסט כאמור אומר שהסכום צפוי להיות נמוך יותר. ווסט גם ציין שהוא מודאג מהמכסים של טראמפ בכל הנוגע לאספקת חלקים, ושהוא אפילו צופה פגיעה חד פעמית ברווח של כ-150 מיליון דולר ברבעון הראשון כתוצאה מכך.

מניית בואינג בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    טראמפ חושב שיש מולו שער ריק (ל"ת)
    אמיר 16/04/2025 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 16/04/2025 07:06
    הגב לתגובה זו
    מטוס סיני מתחרה שיכה בבואינג כמו שתעשיית הרכב הסינית זימברה את ארהב ואירופה...
  • 1.
    אנונימי 15/04/2025 22:11
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שאיירבוס לא יכולים לייצר יותר מהביקושהם מלאים עד שנים קדימה
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.

אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.