נשיא הפד בניו יורק: מכסי טראמפ צפויים להעלות את המחירים
הבנק הפדרלי צופה השפעה מהירה של המכסים על מחירי הצריכה אך נמנע בינתיים משינוי במדיניות הריבית
ג'ון ויליאמס, נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק, הצהיר כי המכסים החדשים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ נלקחים בחשבון בתחזית הכלכלית שלו, וכי צפויה עליית מחירים כתוצאה מכך בטווח הקרוב. בהופעתו בכנס Bloomberg Invest, אמר ויליאמס כי עד כה נמנע מלגבש דעה סופית עד שיוודא שטראמפ אכן יממש את הבטחתו להטיל מכסים. ביום שלישי, הנשיא החיל מכסים בשיעור של 25% על סחורות ממקסיקו וקנדה, ותוספת של 10% על מוצרים מסין.
"אני מביא בחשבון את ההשפעות של המכסים על האינפלציה ועל המחירים, מכיוון שאני סבור שנראה חלק מהשפעות אלה במהלך השנה הנוכחית, לא מיד, אלא אולי מאוחר יותר השנה," הסביר ויליאמס. לדבריו, מכסים על מוצרי צריכה משפיעים ישירות על מחירי היבוא, מה שמחלחל למחירים שהצרכנים משלמים - וזה קורה "במהירות יחסית". מנגד, מכסים על תשומות ביניים, כלומר המרכיבים שחברות משתמשות בהם לייצור מוצרים אחרים, נוטים להשפיע באופן הדרגתי יותר ועשויים להמשיך להשפיע לאורך זמן.
"בהתבסס על הניסיון ההיסטורי, מה שראינו הוא העברה גבוהה למדי של עלויות המכסים אל הצרכנים," ציין ויליאמס. הוא הוסיף כי הוא לוקח בחשבון גם את ההשפעה של המכסים על הפעילות הכלכלית דרך ההחלטות שחברות מקבלות בנוגע להשקעות, וכן על המוטיבציה של צרכנים להוציא כסף.
"זהו תחום שבו קיימת אי-ודאות גדולה נוספת," אמר, והוסיף כי בחודשים האחרונים כבר נרשמו תנודות בנתונים בציפייה למכסים. ויליאמס ציין שעדיין קשה לקרוא את "עלי התה" בהקשר זה, אך זהו גורם נוסף שהוא יעקוב אחריו בקפידה כדי להעריך את מידת ההשפעה על ביטחון הצרכנים והעסקים. למרות החששות מהשפעת המכסים על רמות האינפלציה, ויליאמס הביע אמון במדיניות המוניטרית הנוכחית. "המדיניות נמצאת במקום טוב מאוד," הוא אמר. "היא מגבילה במתינות ומסייעת לשמור על איזון טוב בכלכלה. איני רואה צורך לשנות אותה באופן מיידי."
- הפד מפוצל לקראת דצמבר: מחלוקת חריפה סביב האפשרות להוריד ריבית שוב
- ענקית הטקסטיל האמריקאית מגיעה לסוף דרכה והמניה שחוצה לראשונה 10,000 דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבריו של ויליאמס מגיעים בתקופה רגישה לכלכלה האמריקאית, כאשר השווקים עוקבים בדריכות אחר כל סימן שעשוי להצביע על כיוון המדיניות העתידית של הפדרל ריזרב. המכסים החדשים מהווים גורם נוסף המוסיף מורכבות לתמונה הכלכלית.
בוול-סטריט מביעים חשש שהמכסים עלולים להוביל ללחץ אינפלציוני בדיוק בזמן שהפד מנסה להוריד את האינפלציה ליעד של 2%. עם זאת, ויליאמס נראה זהיר בהערכותיו ומעדיף לאסוף נתונים נוספים לפני שיגבש המלצות לשינויי מדיניות.
בחודשים האחרונים הפד השאיר את שיעורי הריבית ללא שינוי, לאחר סדרת העלאות בשנה שעברה. הצהרותיו של ויליאמס מרמזות כי הבנק המרכזי עשוי להמשיך במדיניות זו בטווח הקרוב, למרות האתגרים החדשים שמציבים המכסים. מעניין לציין שויליאמס לא התייחס ישירות להשלכות הפוליטיות של המכסים, אלא התמקד בהיבטים הכלכליים הטהורים שלהם. זוהי גישה האופיינית לפקידי הפדרל ריזרב, המנסים לשמור על עצמאות מפוליטיקה ולהתמקד במנדט הכפול שלהם: תעסוקה מלאה ויציבות מחירים.
- 1.אסף 05/03/2025 09:44הגב לתגובה זולא יכול להיות המכסים יעלו את המחירים מאיפה הוא הביא את זה תכלס הכי צפוי שרק יכול להיות.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
