נשיא הפד בניו יורק: מכסי טראמפ צפויים להעלות את המחירים
הבנק הפדרלי צופה השפעה מהירה של המכסים על מחירי הצריכה אך נמנע בינתיים משינוי במדיניות הריבית
ג'ון ויליאמס, נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק, הצהיר כי המכסים החדשים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ נלקחים בחשבון בתחזית הכלכלית שלו, וכי צפויה עליית מחירים כתוצאה מכך בטווח הקרוב. בהופעתו בכנס Bloomberg Invest, אמר ויליאמס כי עד כה נמנע מלגבש דעה סופית עד שיוודא שטראמפ אכן יממש את הבטחתו להטיל מכסים. ביום שלישי, הנשיא החיל מכסים בשיעור של 25% על סחורות ממקסיקו וקנדה, ותוספת של 10% על מוצרים מסין.
"אני מביא בחשבון את ההשפעות של המכסים על האינפלציה ועל המחירים, מכיוון שאני סבור שנראה חלק מהשפעות אלה במהלך השנה הנוכחית, לא מיד, אלא אולי מאוחר יותר השנה," הסביר ויליאמס. לדבריו, מכסים על מוצרי צריכה משפיעים ישירות על מחירי היבוא, מה שמחלחל למחירים שהצרכנים משלמים - וזה קורה "במהירות יחסית". מנגד, מכסים על תשומות ביניים, כלומר המרכיבים שחברות משתמשות בהם לייצור מוצרים אחרים, נוטים להשפיע באופן הדרגתי יותר ועשויים להמשיך להשפיע לאורך זמן.
"בהתבסס על הניסיון ההיסטורי, מה שראינו הוא העברה גבוהה למדי של עלויות המכסים אל הצרכנים," ציין ויליאמס. הוא הוסיף כי הוא לוקח בחשבון גם את ההשפעה של המכסים על הפעילות הכלכלית דרך ההחלטות שחברות מקבלות בנוגע להשקעות, וכן על המוטיבציה של צרכנים להוציא כסף.
"זהו תחום שבו קיימת אי-ודאות גדולה נוספת," אמר, והוסיף כי בחודשים האחרונים כבר נרשמו תנודות בנתונים בציפייה למכסים. ויליאמס ציין שעדיין קשה לקרוא את "עלי התה" בהקשר זה, אך זהו גורם נוסף שהוא יעקוב אחריו בקפידה כדי להעריך את מידת ההשפעה על ביטחון הצרכנים והעסקים. למרות החששות מהשפעת המכסים על רמות האינפלציה, ויליאמס הביע אמון במדיניות המוניטרית הנוכחית. "המדיניות נמצאת במקום טוב מאוד," הוא אמר. "היא מגבילה במתינות ומסייעת לשמור על איזון טוב בכלכלה. איני רואה צורך לשנות אותה באופן מיידי."
- בפעם השלישית ברציפות: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבריו של ויליאמס מגיעים בתקופה רגישה לכלכלה האמריקאית, כאשר השווקים עוקבים בדריכות אחר כל סימן שעשוי להצביע על כיוון המדיניות העתידית של הפדרל ריזרב. המכסים החדשים מהווים גורם נוסף המוסיף מורכבות לתמונה הכלכלית.
בוול-סטריט מביעים חשש שהמכסים עלולים להוביל ללחץ אינפלציוני בדיוק בזמן שהפד מנסה להוריד את האינפלציה ליעד של 2%. עם זאת, ויליאמס נראה זהיר בהערכותיו ומעדיף לאסוף נתונים נוספים לפני שיגבש המלצות לשינויי מדיניות.
בחודשים האחרונים הפד השאיר את שיעורי הריבית ללא שינוי, לאחר סדרת העלאות בשנה שעברה. הצהרותיו של ויליאמס מרמזות כי הבנק המרכזי עשוי להמשיך במדיניות זו בטווח הקרוב, למרות האתגרים החדשים שמציבים המכסים. מעניין לציין שויליאמס לא התייחס ישירות להשלכות הפוליטיות של המכסים, אלא התמקד בהיבטים הכלכליים הטהורים שלהם. זוהי גישה האופיינית לפקידי הפדרל ריזרב, המנסים לשמור על עצמאות מפוליטיקה ולהתמקד במנדט הכפול שלהם: תעסוקה מלאה ויציבות מחירים.
- 1.אסף 05/03/2025 09:44הגב לתגובה זולא יכול להיות המכסים יעלו את המחירים מאיפה הוא הביא את זה תכלס הכי צפוי שרק יכול להיות.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
