אנרגיה מתחדשת
צילום: PIXBABY BY PEXELS

היעד של 2030 הושג ב-2024 - איך מנצחים הסינים את העולם בתחום האנרגיה המתחדשת?

הפעם השיגו הסינים יעד מפתח בתחום האנרגיה המתחדשת כאשר מטרה שקבעו לעצמם להשיג עד 2030, הושגה כבר כעת. בעקבות כך הודיעו הסינים כי הם מצמצמים את הסובסידיות בתחום ועוברים לפעול בהתאם לכוחות השוק

רוי שיינמן | (2)


מהלך אסטרטגי חדש: פחות תמיכה ממשלתית, יותר תחרות בשוק האנרגיה

הסוכנות הכלכלית העליונה של סין הודיעה על צמצום הסובסידיות לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת, לאחר שהצליחה להשיג את היעדים שהציבה לעצמה לשנת 2030 כבר ב-2024. בשנת 2020 קבעה לעצמה סין יעד התקנה של לפחות 1,200 ג'יגהוואט באנרגיה סולארית ורוח עד 2030, ואילו כעת הודיעה כי הצליחה לעמוד ביעד מוקדם בהרבה מהצפוי עם עם עלייה חדה של 45% בהתקנות שהובילה את המדינה לכמעט 887 ג'יגהוואט קיבולת מותקנת. מדובר בקיבולת שגדולה ביותר מפי 6 מהקיבולת של ארה"ב. 

סין מהווה כיום את שוק ההשקעות הגדול בעולם באנרגיה ירוקה. ב-2024 משכה המדינה השקעות בהיקף 818 מיליארד דולר בתחום, יותר מההשקעות שמשכו ארה"ב, האיחוד האירופי ובריטניה ביחד. 


מעבר למדיניות מבוססת שוק

בעקבות העמידה המוקדמת ביעד, הודיעו הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה בשיתוף עם מינהל האנרגיה של סין על מעבר למדיניות "מבוססת שוק". משמעות המדיניות החדשה היא שפרויקטי אנרגיה שהושלמו לאחר יוני 2024 יתמודדו עם תעריפי חשמל על בסיס הצעות מחירים תחרותיות. זאת במטרה להבטיח תחרות הוגנת ולשמור על עלויות נמוכות ללא תלות בסובסידיות ממשלתיות.


השפעות על תעשיית האנרגיה המתחדשת

המהלך הנוכחי צפוי אומנם להגביר את יעילות השוק, אך הוא גם עלול ליצור לחצים על יצרני הפאנלים הסולאריים, במיוחד על הקטנים שבהם. עודף ההיצע לעומת הביקוש העולמי כבר גרם לירידה במחירי הפאנלים, וכעת החשש הוא שחברות קטנות יתקשו לשרוד.

למרות זאת, ה-NDRC ציינה כי לא צפויה להיות השפעה משמעותית על מחירי החשמל עבור משקי בית וחקלאות, וכי המחירים יישארו דומים גם עבור עסקים תעשייתיים ומסחריים.


שאלות ותשובות בנושא השינוי במדיניות האנרגיה של סין

למה סין מצמצמת את הסובסידיות לאנרגיה מתחדשת?

סין השיגה את יעדי האנרגיה המתחדשת שלה לשנת 2030 כבר ב-2024, ולכן היא מרגישה בטוחה לעבור למדיניות שמבוססת על כוחות השוק. המטרה היא להפחית תלות בסובסידיות ולחזק את היעילות הכלכלית של התעשייה.


כיצד תשפיע המדיניות החדשה על מחירי החשמל בסין?

לפי ה-NDRC, לא צפויה השפעה משמעותית על מחירי החשמל למשקי בית וחקלאות. עבור עסקים תעשייתיים ומסחריים, המחירים יישארו יציבים בזכות תחרות חופשית בשוק.

קיראו עוד ב"גלובל"


האם השינוי עלול לגרום לקריסת חברות בתחום האנרגיה המתחדשת?

יש חשש שחברות קטנות יתקשו להתחרות ללא סובסידיות, במיוחד לאור עודף הייצור בשוק. עם זאת, חברות גדולות ובעלות יתרון תחרותי צפויות להמשיך ולהתחזק.


מה ההשפעה של השינוי על שוק האנרגיה העולמי?

סין היא שחקן מרכזי בתחום האנרגיה המתחדשת. ירידה בסובסידיות עלולה להוביל לירידת מחירים עולמית ולהשפיע על יצרנים במדינות אחרות. מצד שני, זה עשוי לזרז חדשנות טכנולוגית ולהגביר את היעילות הכלכלית.


איך סין הצליחה להשיג את יעדי 2030 מוקדם כל כך?

סין השקיעה באופן אגרסיבי באנרגיה סולארית ורוח בשנים האחרונות, תוך שילוב טכנולוגיות מתקדמות, חקיקה תומכת והשקעות ממשלתיות מסיביות. העלייה המהירה בהתקנות תרמה להשגת היעדים מוקדם מהצפוי.



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שימו לב אם קוריאם הפוך מקבלים טראמפ לתת לכוח השוק לקבוע ולקצץ סובסדיות אז הם הודיעו שהגיעו ליעד (ל"ת)
    ספקן 10/02/2025 08:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 09/02/2025 23:15
    הגב לתגובה זו
    התחלתי ונשברתי
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אורקל
צילום: טוויטר

אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה

היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI

אדיר בן עמי |

אורקל Oracle Corp -6.58%  מסתמנת בחודשים האחרונים כאחד המדדים המרכזיים להבנת הסיכונים הפיננסיים סביב שיגעון הבינה המלאכותית. לא בגלל שהחברה נמצאת על סף משבר, אלא בגלל שהיקף ההשקעות שהיא לוקחת על עצמה, בעיקר במימון חוב, הפך אותה לכלי שהמשקיעים משתמשים בו כדי לבחון עד כמה הסיפור של AI יציב באמת. בזמן שחברות הטכנולוגיה הגדולות מציגות מודלים של צמיחה כמעט בלתי מוגבלת, אורקל בחרה במסלול ישיר: לגייס עשרות מיליארדי דולרים ולשפוך אותם לתשתיות מאסיביות של מרכזי נתונים. המהלך הזה הפך את חוזי ביטוח-החוב של החברה (CDS) למוקד פעילות חריגה בשוק האשראי.


המחיר לביטוח מפני חדלות פירעון של החוב של אורקל לחמש שנים כמעט שילש את עצמו בחודשים האחרונים. מבחינת שוק האג"ח, זה אות ברור שמשקיעים חוששים מהסיכונים הנלווים להשקעות הענק, גם אם הסבירות לאירוע חדלות פירעון נחשבת נמוכה מאוד.


היקף המסחר בנגזרים של החברה זינק למעל 5 מיליארד דולר בשבעה שבועות, פי עשרים מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. סוחרים בשוק מסבירים שהגידול הזה נובע בעיקר מהמקום שאורקל תפסה בנרטיב: מי שלא בטוח שההשקעות ב-AI יחזירו את עצמן בזמן, מוצא ב־CDS על אורקל כלי נוח לגידור. במקביל, מניית אורקל רשמה צניחה של כשליש מאז תחילת ספטמבר. המשקיעים לא איבדו אמון בחברה, אך הם מאותתים שהקפיצה המהירה לתחום תשתיות ה־AI מגיעה עם מחיר תזרימי, תפעולי ואולי גם אסטרטגי.

חוב של עשרות מיליארדים

אורקל הפכה לאחד השחקנים הגדולים ביותר בתשתיות AI, לצד גופים כמו OpenAI וסופטבנק. אחד הפרויקטים הגדולים שהיא שותפה להם, Stargate, שואף להשקיע חצי טריליון דולר בבניית תשתיות מחשוב בקנה מידה שלא נראה בעבר. כחלק מהמהלך הזה, אורקל צפויה לקחת על עצמה חוב של עשרות מיליארדי דולרים נוספים. רק בספטמבר היא הנפיקה אג"ח בהיקף של 18 מיליארד דולר, אחת ההנפקות הגדולות של השנה בארה״ב.


במבט קדימה, אנליסטים במורגן סטנלי מעריכים שהחוב המתואם של אורקל יכפיל את עצמו בתוך כמה שנים ויגיע לכ־290 מיליארד דולר.  החברה בעצם מעבירה את מרכז הכובד שלה מעולם תוכנה רווחי ויציב לעולם יקר ומורכב בהרבה.