זוהר לוי קוצר: סאמיט גייסה 80 מיליון ש'
חברת הנדל"ן המניב סאמיט הנמצאת בשליטתו של זוהר לוי, השלימה אתמול בהצלחה הנפקת אג"חים ואופציות בהיקף כספי כולל של כ-80 מיליון שקל. אתמול התקיים שלב המכרז הציבורי של ההנפקה, במסגרתו גוייס סכום של כ-16 מיליון שקל, וזאת לאחר שבשלב המוסדי של ההנפקה התחייבו משקיעים מוסדיים לרכוש אג"חים ואופציות של החברה בסכום של כ-64 מיליון שקל.
במכרז הציבורי שהתקיים אתמול נרשמו ביקושים של 45 מיליון שקל, המייצגים חיתום יתר של פי 3 לעומת כמות ניירות הערך שהוצעה לציבור. שיעור ההקצאה בהנפקה לציבור יעמוד על כ-37% במחיר המקסימום. ההנפקה נסגרה במחיר המקסימום, כך שהחברה תשלם את הריבית המינימלית על האג"חים. את הנפקת סאמיט הוביל קונסורציום חתמים הכולל את כלל חיתום, רוסאריו קפיטל ואלטשולר שחם.
במסגרת ההנפקה הציעה סאמיט לציבור המשקיעים שני סוגים של איגרות חוב ושני סוגים של אופציות. הסדרה הראשונה המוצעת למשקיעים היא הרחבה של סדרה ב' של איגרות החוב של סאמיט שכבר נסחרות בבורסה. אג"חים אלה מבוטחות על ידי פוליסת ביטוח של כלל ביטוח (האחרונה הינה בעלת כ-16.4% ממניות סאמיט). האג"חים מסדרה ב' ניתנות להמרה למניות סאמיט לפי יחס המרה של 1 ל-4 והן צמודות למדד ונושאות ריבית שנתית של 5%. אג"חים אלה עומדות לפדיון במרץ 2009.
הסדרה השניה של האג"חים היא סדרה חדשה (סדרה ד'), הכוללת אג"ח סטרייט. אג"חים אלה יהיו צמודות למדד המחירים לצרכן ויישאו ריבית של 5.5%. אג"חים אלה יעמדו לפדיון ב-12 תשלומים בין השנים 2008 ל-2019.
במקביל, הציעה סאמיט למשקיעים שני סוגים של אופציות. כתבי האופציה מסדרה 4 יהיו ניתנות למימוש למניות סאמיט במהלך השנתיים הקרובות לפי מחיר מימוש של 3.5 שקל למניה (המניה נסחרת כיום במחיר של 2.3 שקל). הסדרה השניה תהיה אופציה מסדרה 5, שתהיה ניתנת למימוש לאג,ח מסדרה ד' במשך 6 חודשים מיום ההנפקה.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
