אופנוע וולט WOLT
צילום: נתנאל אריאל

הצעת חוק: שליחי וולט יקבלו זכויות סוציאליות; לא בטוח זה טוב לשליחים

מה זאת עבודה גמישה, האם יש יחסי עובד מעביד בין וולט לשליחים שלה ומה מציעי החוק רוצים להשיג?
עוזי גרסטמן | (1)
נושאים בכתבה וולט שליח

הסדרת יחסי העבודה של שליחי וולט (וולטרים) – צעד לעבר הגנה על זכויות העובדים או שימור הגמישות? הצעת חוק חדשה מבקשת לעשות סדר בשיטת ההעסקה של השליחים בחברות כמו וולט, משלוחה ותן ביס, ובכלל במודל ההעסקה המבוסס על פלטפורמות. לפי הצעת החוק, שהוגשה על ידי חברי הכנסת ולדימיר בליאק, משה פסל ודני אילוז, המטרה היא לאפשר גמישות בהתקשרות בין חברות המספקות שירותי שליחויות לבין העצמאיים המועסקים בהן – אך תוך שמירה על מספר תנאים בסיסיים, כולל שכר מינימום וזכויות סוציאליות.

 

החוק שמבקש לקבוע תנאים לתעסוקה עצמאית

מטרת החוק היא לשמור על יתרונות המודל הכלכלי של הפלטפורמות הדיגיטליות, תוך יצירת רשת ביטחון שתבטיח זכויות עובדים בסיסיות. החוק מגדיר כי שליחים לא ייחשבו לעובדי החברה בתנאים מסוימים, כמו עצמאות בבחירת מועדי העבודה והאפשרות לעבוד עם מספר פלטפורמות שונות במקביל. החוק מחייב, בנוסף, את החברות לשלם שכר מינימום, להבטיח שליחים לא יפעלו מעבר ל-12 שעות ביום, לקבוע הודעה מוקדמת, ולאפשר שימוע לפני הפסקת התקשרות.

החוק המוצע מספק למעשה פתרון לשאלה משפטית מרכזית שהועלתה בדיונים הקודמים בבתי המשפט, במסגרת תביעה ייצוגית שהגיש אחד משליחי וולט. התביעה טענה שיש להכיר בשליחים כעובדי החברה ולא כעצמאיים. בעקבות פסיקה שהתקבלה השנה, הפנה בית הדין הארצי את הצדדים לגישור, תוך הדגשה על כך שיחסי העבודה בין הפלטפורמות לבין השליחים אינם ברורים משפטית, וכי דרוש פתרון חוקי.

 

יתרונות הכלכלה הגמישה – האם על חשבון העובדים?

בבסיס הצעת החוק עומד הרצון לשמור על מודל הגמישות, בו עובדים יכולים לקבוע את שעות העבודה ואת ההיקף שלהן, אך תוך חובת העסקה שקופה יותר. החוק מבקש להסדיר את זכויות העצמאים בפלטפורמות ולמנוע ניצול כלכלי, על ידי קביעת תנאים סוציאליים ברורים יותר. "המציאות הכלכלית המשתנה חייבה אותנו להתאים את מערכת החוקים המסורתית, שלא עוד מתאימה להיקף העבודה החדש שנוצר," נכתב בדברי ההסבר להצעה.

אך ישנה גם ביקורת מצד תומכי המודל הגמיש, שטוענים כי הכנסת כללים נוקשים עלולה לפגוע ביכולת העצמאיים להתנהל בחופשיות. טענה זו נשמעת בעיקר מצידה של וולט, שטוענת כי אחד היתרונות הבולטים של המודל הוא הגמישות התעסוקתית עבור העובדים. מנגד, נציגי העובדים טוענים כי ברגעים הקריטיים, הם מוצאים את עצמם ללא הגנה אמיתית מצד החברה.

 

מה מתרחש בעולם?

מודל הפלטפורמות יצר דילמה עולמית: האם יש לראות בעובדים המועסקים דרך פלטפורמות דיגיטליות כעצמאיים, או שמא יש להעניק להם זכויות כעובדים מן המניין? באירופה וארצות הברית התקבלו בשנים האחרונות מספר החלטות משפטיות שקבעו כי שליחים אכן זכאים להכרה כעובדים במקרים מסוימים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי 11/11/2024 22:10
    הגב לתגובה זו
    בדיוק נכנס לי דביל כזה מתחת לגלגלים אחרי שחצה צומת סואן באדום, כשהוא מסתיר את מספר הוולט שלו עם מדבקות שלא ידווחו עליו. בשביל מה הם צריכים זכויות סוציאליות עם איך שהם נוהגים / רוכבים?
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה

רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רווחים כלואים

החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%. 

אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה. 

המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)

רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.

"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

סמוטריץ’: “אין כוונה לפגוע בהטבות המס בקרנות ההשתלמות”

משרד האוצר מפריח "בלוני ניסוי" כדי לבדוק אם בשלה העת למסות את החסכון הפופולרי; אחרי שהכלכלן הראשי באוצר הציע לקצץ בהטבות המס, שר האוצר מבהיר שאין כוונה לפגוע באפיק החיסכון “לא נבטל הטבה שמחזיקה את מעמד הביניים אחרי שנה כלכלית קשה”

מנדי הניג |

אחרי הסערה הציבורית סביב האפשרות לפגיעה באחד מאפיקי החיסכון הפופולריים בישראל, קרנות ההשתלמות, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ כי אין בכוונת הממשלה לשנות את תנאי המס הנהוגים כיום. ההצהרה מגיעה ימים ספורים אחרי שהכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, פרסם דוח שבו הציע לצמצם את ההטבות, בטענה שהן מוטות לטובת העשירונים העליונים - האוצר חקר ומצא - קרנות השתלמות זה מוצר מנצח...לעשירים

הדוח של הכלכלן הראשי העלה לדיון מחודש את אחד מנושאי החיסכון המרכזיים במשק - קרנות ההשתלמות, שנחשבות זה שנים לאפיק היחיד שמאפשר חיסכון לטווח בינוני בלי תשלום מס רווח הון. לפי הנתונים שהוצגו, תשעה מתוך עשרה עובדים בעשירון העליון נהנים מקרן השתלמות, בעוד שבעשירון התחתון רק אחד מתוך עשרה. המשמעות, לטענת אברמזון, היא שההטבה שעלתה לקופת המדינה יותר משני מיליארד שקל בשנה מופנית בעיקר כלפי בעלי שכר גבוה, ולא אל השכבות שזקוקות לתמריץ חיסכון אמיתי.

בדוח הוצעו כמה צעדים לצמצום ההטבה, בהם הפחתת תקרת ההכנסה המזכה בהפקדה והגבלת הפטור ממס לשש שנות חיסכון בלבד. המשמעות הייתה שכל סכום שיופקד מעבר לכך ייחשף למס רווח הון עם המשיכה. ההצעה עוררה תגובות חריפות מצד ההסתדרות וחברי כנסת רבים - גם מהקואליציה - שהבהירו כי לא יסכימו לפגיעה באפיק שנחשב לקו הגנה חשוב לעובדים, בעיקר במעמד הביניים.

האוצר לוקח צעד אחורה - עד לפעם הבאה

בעקבות הלחץ הציבורי והפוליטי, סמוטריץ’ קטע את הדיון עוד לפני שהגיע לשולחן ועדת הכספים. “אין מקום לפגוע בהטבת המס הזאת, במיוחד עכשיו, אחרי שנה שבה הציבור נשא על כתפיו את עיקר הנטל הכלכלי של המלחמה”, אמר השר בדיון פנימי במשרדו. לדבריו, “לא נכון לבטל הטבה שחוסכת לעובדים כסף אמיתי ומעודדת חיסכון דווקא כשהם מנסים להתאושש”.

למעשה, מדובר בשחזור של תסריט שחוזר כמעט מדי שנה ניסיון מצד הדרג המקצועי באוצר לצמצם את עלות ההטבות, שמסתיים בהבהרה מצד הדרג הפוליטי שהנושא ירד מהפרק. קרנות ההשתלמות, שהחלו בשנות ה-50 כקרן השתלמות למורים ועובדי מדינה, הפכו עם השנים לכלי חיסכון רחב לשכירים ועצמאים, שמאפשר למשוך את הכסף אחרי שש שנים ללא מס.