חשבונית דיגיטלית
צילום: FREEPIK

הלבין הון והפיץ חשבוניות כוזבות בחצי מיליארד שקל - מה פסק בית המשפט?

השיטה: כנגד החשבונית הכוזבת הוציאו החברות המקזזות המחאה, הנאשם חתם באמצעות חותמת מזויפת וההמחאה הוחזרה לידי החברות המקזזות שנהגו לפרוע אותה אצל נותני שירותי מטבע ולקחו מזומן. בכמה כסף מדובר? 523 מיליון שקל. מה פסקה השופטת?
איציק יצחקי | (8)

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, עינת אבמן-מולר, גזרה את דינו של אמיר האפרתי - שהורשע בעבירות מס, הלבנת הון ומרמה. היא הטילה עליו עונש מאסר בפועל למשך 9 שנים ובנוסף הופעל מאסר על תנאי בן 7 חודשים, כך שמחציתו ירוצה בחופף ומחציתו במצטבר. בסך הכל, הוטל על הנאשם עונש מאסר בפועל לתקופה של 9 שנים ו-3.5 חודשי מאסר. בנוסף הוטלו על הנאשם עונשי מאסר על תנאי וקנס בסך 2 מיליון שקל או 8 חודשי מאסר תמורתו.

הנאשם הורשע בכך שבין השנים 2016 עד 2020 היה חבר ברשת עבריינית שהפיקה והפיצה אלפי חשבוניות כוזבות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. חלק ניכר מפעילותה של הרשת העבריינית היתה עם חברות בתחום הדלק והסולר, ולעתים שימשו החשבוניות הכוזבות גם כדי להסוות וליצור כסות חשבונאית עבור מכירת סולר או דלק מהול.

בכתב האישום פורטו שלוש שיטות פעולה עיקריות בהן פעלו אנשי הרשת, ובכללם הנאשם: האחת, שיטת "חותמות ההסבה" - כנגד החשבונית הכוזבת הוציאו החברות המקזזות המחאה. הנאשם חתם בגב ההמחאה בחותמת מזויפת. ההמחאה המוסבת הוחזרה לידי החברות המקזזות ואלה נהגו לפרוע אותה אצל נותני שירותי מטבע ולהשתמש במזומנים לצרכיהם.

 השניה, שיטת "שימוש בחברות הגנובות" - הנאשם "גנב את זהותן" של חברות קיימות על ידי הגשת מסמכים מזויפים לרשם החברות, והשתמש בפרטי החברות הגנובות להנפקת חשבוניות כוזבות ולביצוע פעולות פיננסיות שונות; השלישית, שיטת "חברת הקש" - הנאשם, ביחד עם אחרים, הקים את חברת אלול ועשה בה שימוש להוצאת חשבוניות כוזבות ולהלבנת כספי עסקה עבור הרשת.

בסך הכל הנפיק הנאשם במסגרת הרשת העבריינית 3,289 חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 523,617,206 שקל. כחלק מ"השירותים הפיננסיים" שהעניק על בסיס חשבוניות אלו, העביר הנאשם כספי עסקה וכספי עמלה בגובה 9,215,631 שקל בכרטסות הפיקטיביות ובחשבונות הבנק הפיקטיביים של החברות הגנובות, וכן כספי עסקה ועמלה בגובה של 62,234,981 שקל בכרטסות ובחשבון הבנק של חברת אלול.

בית המשפט עמד על חומרתן המיוחדת של עבירות המס נוכח פגיעתן הישירה בקופה הציבורית ופגיעתן העקיפה בכיסו של כל אזרח, וכן לאור חתירתן תחת ערך השוויון בנשיאת נטל המס.

הודגש כי אופיין של עבירות המס מחייב נקיטת יד קשה כלפי מבצעיהן במטרה לשמש אמצעי הרתעתי מפני ביצוע עבירות אלה בעתיד וכן לבטא את הגמול ההולם על הנזק הרב שהן גורמות לקופה הציבורית ולכלכלת המדינה. בית המשפט הוסיף והתייחס לחומרה הרבה הנודעת גם לעבירות הלבנת הון, נוכח פוטנציאל ההרס עצום שיש לעבירות אלה מבחינה כלכלית וחברתית. עוד ציין בית המשפט כי במקרה זה קיימת חומרה מיוחדת כאשר לעבירות המס מצטרפות גם עבירות זיוף ומרמה רחבות היקף, שנועדו לחזק את מצגי השווא ולהסוות את הפעילות העבריינית.

קיראו עוד ב"בארץ"

בית המשפט נתן דעתו להיקפן הרחב של העבירות, לתחכום הרב שנלווה להן ולנזק הכלכלי הכבד שהן גרמו לקופת המדינה. בית המשפט קבע כי חלקו של הנאשם בביצוע העבירות היה משמעותי. הנאשם הפעיל, עם אחרים, מנגנון רמייה משוכלל ומתוחכם, נטל חלק פעיל בפעילות העבריינית ואף היה מרכיב יוזם של חלק לא מבוטל מהפעילות.

בקביעת העונש הביא בית המשפט בחשבון את עברו הפלילי המכביד של הנאשם, הכולל הרשעות רבות בעבירות מס, מרמה וזיוף, וכן את הצורך בענישה שיהיה בה כדי להרתיע את הנאשם ואת הרבים מפני ביצוע עבירות מהסוג הנדון. כן ניתן משקל לכך שסכומי המס שנגזלו מקופת המדינה בפרשה זו לא הושבו והנאשם לא עשה דבר לתיקון, ולו במעט, של הנזק שגרם לקופת המדינה. לזכותו של הנאשם נזקף, בעיקר, שיתוף הפעולה המלא שלו עם רשויות אכיפת החוק, דבר שסייע בחשיפת הפרשה החמורה, וכן הודאתו בהליך השיפוטי, באופן שהביא לחסכון ניכר בזמן שיפוטי, במיוחד נוכח היקפו הרב של חומר הראיות. כן הובאו בחשבון גילו של הנאשם (68) ומצבו הבריאותי.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שפוטים 18/01/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
    או שזה לא נכתב נכון
  • 6.
    יחזקאל 15/01/2024 15:06
    הגב לתגובה זו
    תלחמו במוסלמים שהורגים אותנו מבפנים זה יותר חשוב
  • 5.
    שי 14/01/2024 17:03
    הגב לתגובה זו
    בטוח יבינו אותו ויזכו אותו
  • אלעד 15/01/2024 09:58
    הגב לתגובה זו
    תגובה עניינית מאוד כמו כל הטיעונים הביביסטים של הממשלה הכל כך מוצלחת הזו והשיגיה הרבים
  • 4.
    רק ענישה מחמירה תמגר את הפשיעה (ל"ת)
    סוף סוף עונש מרתיע 14/01/2024 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קובי 14/01/2024 14:30
    הגב לתגובה זו
    עונש של בדיחה של חמש שנים נטו בכלא וזה בכלל לא מרתיע למשל בארצות הברית היה מקבל שלושים שנים נטו לפחות כלומר עד שימות וזה כן מרתיע
  • 2.
    אורי 14/01/2024 13:29
    הגב לתגובה זו
    פעם עצמאי היה לוקח 300 שקל על התנה הולך הביתה היום הוא לוקח 1000 ואומר לך בפנים במזומן אם לא תוסיף מעמ וגם ישחיל אותך
  • 1.
    מרדכי רחובות 14/01/2024 13:29
    הגב לתגובה זו
    תקציב של מדינה זה מה זההה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?