פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

לך לך: "תג מחיר" - טענות לאומיות לא יכולות לפגוע בזכות לרכוש

מה עמד ביסוד הסכסוך הממוני בין רועי לוט ורועי אברהם, ומה ניתן ללמוד מכך לגבי יחס התורה למצבעי "תג מחיר" הטוענים שהמאבק הלאומי מצדיק פגיעה ברכושם של נוכרים
גיא טל | (1)

הסיפור של עם ישראל  מתחיל בפרשתנו עם הציווי ההיסטורי – “לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". הפרידה של אברהם ממשפחתו היא הצעד הראשון בדרך יצירת העם הנבחר שהפיץ את האמונה המונותאיסטית בעולם.

המטרה היא אמנם מטרה רוחנית, אבל "אם אין קמח אין תורה", ולכן לאורך כל סיפורי האבות מודגש פעם אחר פעם עושרם והצלחתם החומרית. כך ביחס לאברהם: "ואברהם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב", ביחס ליצחק: "ויגדל האיש וילך הלוך וגדל עד כי גדל מאד, ויהי לו צאן ומקנה בקר ועבודה רבה", וגם ביחס ליעקב: "ויפרץ האיש מאד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים".

למרות ההדגשות החוזרות ונשנות, העושר הוא משני למטרה העיקרית שהיא ההתעלות המוסרית וקיום רצון ה', ולכן נדחה מפני דברים חשובים יותר. כך, כאשר בפרשתנו אברהם מציל את לוט ומנצח את ארבעת המלכים מציע לו מלך סדום "תן לי הנפש והרכוש קח לך", אך אברהם מסרב בכל תוקף: "הרימתי ידי אל ה' אל עליון קונה שמים וארץ, אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך". סדום מסמלת את האכזריות שנובעת מתאוות הממון, את עשיית העושר ולא במשפט, ואת ניצול השפע החומרי של הארץ, שהייתה אז "כגן ה' כארץ מצרים" כדברי הפסוק, לצורך הנאות חומריות בלבד. ברכוש כזה אברהם לא רוצה לגעת, אפילו לא בשרוך הנעל. אברהם מכנה את ה' בפסוק בין השאר "קונה שמים וארץ" כדי להדגיש שהעושר והממון מגיעים מה', שהוא "קונה שמים וארץ" והכל שלו, ולכן אין לו צרוך בממון מן הסוג שיש לסדום להציע.

אולם כשהוא יוצא למלא את שליחותו של ה' – "לך לך מארצך", מדגישה התורה שאת הרכוש שהוא השיג כדין הוא לוקח איתו: "ויקח אברהם את שרי אשתו ואת לוט בן אחיו ואת כל רכושם אשר רכשו...". כלומר, חשוב לתורה לומר שאברהם אינו משאיר מאחריו את הרכוש בדרכו למלא את ייעודו האלוקי, אלא לוקח אותו עימו. באופן דומה נקרא בהמשך הספר ביחס ליעקב, שכשחזר לארץ כנען מארם נהריים, לאחר שהעביר את משפחתו את נהר הירדן, הוא נשאר לבדו מהעבר השני של הנהר, "ויותר יעקב לבדו". מדוע נותר יעקב לבדו? אומרת הגמרא: "שנשתייר על פכין קטנים". יעקב שכח כמה חפצים קטנים וחזר לקחתם. מדוע ליעקב העשיר היה חשוב כל כך לחזור בשביל כמה חפצים קטנים עד שסיכן עצמו לחזור בלילה לבדו לעבר השני של הנהר? ממשיכה הגמרא: "מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם, וכל כך למה? לפי שאין פושטין ידיהן בגזל". ממונם של צדיקים חביב עליהם. להבדיל מדתות אחרות ביהדות אין שנאת עשירים, ואין התייחסות לחומר כדבר שלילי שיש להתרחק ממנו. ממון שהושג כדין ולא בעושק וגזל הוא רצוי ואף חביב על הצדיקים.

 

יחד עם אברהם הולך לארץ כנען גם אחיינו לוט, וגם הוא הופך ברבות הימים לעשיר: "וגם ללוט ההולך את אברם היה צאן ובקר ואהלים", אך לאחר זמן מה של נדודים משותפים, מתגלה מריבה בין אנשי אברהם לאנשי לוט. זהו לא הסכסוך הראשון המופיע בספר בראשית, נתקלנו כבר במריבה בין קין להבל ובכעס של נוח על בנו חם ונכדו כנען ועוד, אך זהו הסכסוך הראשון שנראה שנוצר על רקע כספי:

"ולא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו כי היה רכושם רב ולא יכלו לשבת יחדיו. ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט והכנעני והפרזי אז יושב בארץ".

קריאת הפסוקים הללו מעלה כמה שאלות: מדוע לא יכלה הארץ לשאת את שניהם? עד כדי כך היה רכושם רב? על מה בדיוק רבו הרועים? ומה החשיבות של ציון סוף הפסוק – "והכנעני והפרזי אז יושב בארץ" ואיך הוא קשור לריב של רועי אברהם ורועי לוט?

רש"י מפרש את מריבתם בצורה הבאה: "לפי שהיו רועיו של לוט רשעים ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברהם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים נתנה הארץ לאברם, ולו אין יורש, ולוט בן אחיו יורשו, ואין זה גזל. והכתוב אומר: והכנעני אז בארץ ולא זכה בה עדיין אברהם".

קיראו עוד ב"בארץ"

לפי פירוש רש"י המבוסס על המדרש, הצאן הרב של לוט ואברהם חייב אותם לנדוד כל העת אל עבר שטחי מרעה חדשים. ההכרח הזה הביא את רועי לוט לחפש את הפתרון הקל – שדות מעובדים של הפלאחים המקומיים. בתקופה העתיקה התקיים המתח (שגם בא לידי ביטוי במריבה של קין והבל) בין אנשי האדמה הקבועים למקומם לבין אנשי המרעה הנודדים ממקום למקום, ובין השאר גם בתחום גזל השדות. רועי אברהם לא אהבו את הפתרון הזה, ועל רקע כך פרצה המריבה.

אך אנשי לוט מחפשים גם צידוק מוסרי – דתי למעשה הגזילה שלהם. אלוקים הבטיח את האדמה הזו לאברהם וליורשיו. כיון שאברהם כבר זקן ובלי יורשים אחרים לוט הוא היורש, ולו מגיעה הארץ, ואין זה נחשב כגזל. התורה לא מסכימה עם הניתוח של רועי לוט ומסכימה עם רועי אברהם. היא טוענת "והכנעני והפרזי אז יושב בארץ". אברהם אמנם יזכה בעתיד בארץ ישראל לו ולצאצאיו, אך כעת היא אינה רכושו אלא רכוש הכנענים, לכן כניסה לשדותיהם נחשבת כגזל.

ישנה פה גם אבחנה חשובה בין הלאומי ולפרטי. העובדה שהארץ שייכת לעם מסוים לא מתירה להפקיע רכוש פרטי של יחידים מעמים אחרים. את העיקרון הזה ניתן להחיל גם בימינו. הטענה של העם היהודי לארץ ישראל היא טענה לאומית, ואינה נוגעת לזכויות הפרט של היחידים שאינם יהודים הגרים בארץ, במידה והם אכן הבעלים החוקיים של אדמתם.

כך כתב הרב אברהם יצחק הכהן קוק בנוגע ליחס לאינם יהודים הגרים בארץ בספרו עין איה: "וזה יהיה גם כן כעין הרגל והדרכה לשלום הכללי הגדול, שירחש ישראל על-פי תורת ד' אשר דרכיה דרכי נעם ושלום לכל העמים. 'גר ותושב וחי עימך' אמרה תורה, גם ליחס בני נכר הגרים אתנו בארצנו, אנו רק מקפידים על הסרתו מדרך רעה ומזיקה, להיותו איש ישר כחובת בני נח. אומנם אם יש לו לבן הנכר אומה וארץ אבות יכול להיות לו עליהם געגועים וחיבה ובזה יהיה 'גר', אך בכל זאת תכירהו גם ל'תושב' לעניין קירוב הדעת וחופש וזכויות הראויות לאדם, ואל ייקחך ליבך להכחיד ממנו את רגשותיו הטבעיות לעמו ולארצו עד שיהיה רק תושב, כי אם 'גר ותושב וחי עמך".\

בנו של הרב קוק, הרב צבי יהודה הכהן קוק היה בין מייסדי ההתנחלויות ביהודה שומרון וחבל עזה וממנהיגי תנועת גוש אמונים שחתרה לחזרת היהודים להתיישב בכל שטחי ארץ ישראל השלמה. למרות זאת, הוא הדגיש מאד את ההבדל בין הלאומי לבין הפרטי והקפיד מאד שלא לפגוע באף אדם חף מפשע ודאג שלא יגזלו את אדמתם או רכושם. הוא נהג לומר "אין לנו עניין עם אחמד או מוסטפא", כלומר עם האדם הפרטי היושב על אדמתו ולא מזיק לנו.

תלמידו של הרב צבי יהודה, הרב פילבר, כתב שגם ביחס למפעל ההתנחלויות אותו הוביל הרב צבי יהודה קוק הוא הקפיד על ההבחנה הזו בין הפרטי לבין הלאומי: "בהיותו על שטח ההתנחלות - היה שואל, פעמים אין מספר, כל גורם חדש שהגיע האם הקרקע היא פרטית או ציבורית. ורק משנאמר לו כי הקרקע היא אדמת מדינה, נחה דעתו.... אין לנו בדברי רבותינו ז"ל כל רמז של היתר לקפח את זכויות הפרט של האוכלוסייה הנוכרית בארץ ישראל".

כשם שממונם של צדיקים חביב עליהם, ואף יותר מכך, הם מקפידים שלא לפגוע בממונם של אחרים. גם המאבק הלאומי על ארץ ישראל אסור לו שיפגע בערכים המוסריים המלווים את העם היהודי לאורך כל הדורות. מקרים של השחתת רכוש או גזלת קרקעות פרטיות במידה וקיימים כאלו בשולי השוליים של המחנה, ראויים לכל גינוי ונוגדים את ערכי התורה כפי שהם באים לידי ביטוי בדברי הרבנים ובסיפורי התורה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל שבוע מחכים ומלמד (ל"ת)
    תודה רבה 04/11/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״

בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס

ליאור דנקנר |

ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.

אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-40 מיליארד שקל מעבר ליעד.

הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה. 

הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%


נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות

לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.68%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.