המועד הקובע להתיישנות השגה - ביום קבלת ההודעה על ידי הנישום
תקציר ו"ע 1354/08 1. יוסף אליהו; 2. מונפילאר אינבסטמנט הולדינגס לימיטד נ' מנהל מיסוי מקרקעין מרכז
תקציר ו"ע 1354/08
1. יוסף אליהו;
2. מונפילאר אינבסטמנט הולדינגס לימיטד
נ' מנהל מיסוי מקרקעין מרכז
ועדת הערר קיבלה את טענת העוררים בדבר התיישנות ההשגה, מכיוון שההודעה המפרטת את נימוקי מנהל מיסוי מקרקעין (המשיב) לדחיית ההשגה - אמנם נשלחה לעוררים בתוך שנה לאחר הגשת ההשגה, אך התקבלה אצל העוררים רק לאחר שנה ממועד הגשת ההשגה.
השאלה המשפטית והרקע העובדתי
העוררים מכרו בניין משרדים וחויבו במס מכירה. המגרש שעליו נבנה הבניין נרכש בשנת 1993. עבודות הבנייה החלו בשנת 1999 והמשיכו עד אחרי 7.11.2001. עלות המגרש בסך של כ-3.4 מיליון ש"ח, עלויות הבנייה שהושקעו עד 7.11.2001 - בסך של כ-16.8 מיליון ש"ח, ועלויות הבנייה שהושקעו לאחר 7.11.2001 - בסך של כ-21.3 מיליון ש"ח. הבניין נמכר ב-22.2.2005 תמורת 43 מיליון ש"ח. העסקה הסתכמה בהפסד. בד בבד העוררים חויבו במס מכירה על מלוא תמורת המכירה.
העוררים הגישו השגה על שומת מס המכירה, וההשגה התקבלה אצל המשיב ביום 4.1.2006. המשיב חתם על ההחלטה לדחות את ההשגה ביום 2.1.2007 והודיע על כך לבא כוח העוררים בטלפון, אך ההודעה בכתב הגיעה לבא כוח העוררים ביום 7.1.2007.
בדיון עומדות שתי טענות: טענה מקדמית - התיישנות ההשגה משום שההודעה על דחיית ההשגה התקבלה אצל העוררים לאחר תום שנה מאז הגשת ההשגה; וטענה לגופו של עניין - לשיטת העוררים יש לחשב את מס המכירה רק על בסיס הסכומים שהושקעו בבנייה עד יום 7.11.2001 (יום ביטול מס המכירה), ולא על מלוא תמורת המכירה כפי שקבע המשיב.
לטענת העוררים ההשגה התיישנה משום שההודעה בכתב נמסרה ארבעה ימים לאחר תום שנה מאז הגשת ההשגה, ואין לקבל את טענת המשיב כי מששלח את ההודעה לפני תום שנה מאז הגשת ההשגה עמד בדרישת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"). העוררים נסמכים על הלכת איקאפוד ומשה סמי (ע"א 1857/05 וע"א 5954/05), שם נקבע לעניין סעיף 152 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), כי היום הקובע הוא מועד קבלת ההודעה אצל הנישום ולא מועד הזנת השומה למחשב.
לגופו של עניין טוענים העוררים כי משבוטל מס המכירה ב-7.11.2001, יש לחייב במס מכירה רק בגין עלויות שהושקעו בבנייה עד אותו התאריך.
המשיב טוען כי שלח את ההודעה על דחיית ההשגה לא מאוחר מיום 4.1.2006, משום שההודעה התקבלה אצל העוררים ביום 7.1.2006, דהיינו בתוך שנה מאז הגשת ההשגה, דבר שעונה על דרישת החוק.
לגופו של עניין טוען המשיב כי מס המכירה חל על מקרקעין שמועד רכישתם קדם ל-7.11.2001. העוררים לא רכשו זכויות נוספות לאחר יום 7.11.2001, ולכן יש לחייב את מלוא התמורה במס המכירה.
דיון
לעניין טענת ההתיישנות, סעיף 87 לחוק דן בהגשת השגה ודרכי הפעולה של מנהל מיסוי מקרקעין. להלן נוסח הסעיף כנוסחו לפני תיקון 70:
"87. (א) הרואה עצמו מקופח בהודעת שומה רשאי, תוך שלושים יום מיום שנמסרה לו ההודעה, להשיג עליה לפני המנהל בכתב שבו יפרט את פרטי השומה עליהם הוא חולק ויתן טעם להשגתו; המנהל ישיב למשיג את החלטתו המנומקת בכתב תוך שנה מיום שקיבל את הודעת ההשגה או תוך שלושים יום מיום שאישר כי המשיג המציא את כל המסמכים והפרטים שנדרש להמציאם, לפי המאוחר. לא השיב המנהל למשיג במהלך תקופה זו, יראו את ההשגה כאילו התקבלה."
סעיף 109 לחוק קובע לעניין דרך מסירת הודעה כדלקמן:
"מותר למסור הודעה וכל מסמך אחר לפי חוק זה לאדם, בין לידו ובין בדואר הרשום לפי מען בית מגוריו או בית עסקו, הידוע לאחרונה, בכפוף להוראות בדבר סדרי דין בבתי המשפט."
בעניין איקאפוד וסמי ציין בית המשפט העליון לעניין סעיף 152 לפקודה כי כל עוד לא קיבל הנישום את החלטת פקיד השומה - הוא מצוי באי ודאות משפטית, ולפיכך יש לכלול במגבלת הזמן שניתנת לפקיד שומה גם תקופה עד לקבלת ההודעה אצל הנישום, כדלקמן:
"במהלך התקופה בה טרם נענתה השגתו של הנישום, ועוד יותר מכך בתקופה בה נקבע כבר המס בצו אולם הצו טרם הגיע לידיעת הנישום, הנישום נמצא במצב של אי ודאות. אין זה ראוי להשאיר בעינו מצב זה של אי ודאות, ובפרט לתקופה בלתי ידועה בזמן.
המחוקק קבע כי משך הזמן שיועמד לרשות המנהל על מנת שיקבל בו החלטה אינו בלתי-מוגבל, ואף נקבע פרק זמן שכזה. איני רואה כל שיקול התומך בכך שמשכו של פרק זמן זה לא יהיה גלוי וידוע לנישום. רק כאשר משך זה מוגדר ותחום מראש יכול אדם לתכנן את צעדיו ולדעת, לפחות, החל מאיזה יום תהיה לו שוב האפשרות לכלכל את צעדיו בשים לב להחלטה... לא ניתן אפוא להגשים את תכליתה של מגבלת הזמן אשר קצב המחוקק לפקיד השומה מבלי שמגבלה זו תהיה ידועה גם לנישום עצמו. כאשר קובע פקיד השומה את המס בצו שבכתב ומניח את הצו ב'מגירתו' או במחשבו, אין הוא מגשים את התכלית המונחת בבסיס ההגבלה בזמן."
ועדת הערר פסקה בדעת רוב כי אין די ב"קביעה" של המנהל, אלא המנהל נדרש "להשיב למשיג את החלטתו בכתב". לפיכך נקבע כי כל עוד לא קיבל נישום את החלטתו של המנהל בכתב - לא יראו את המנהל כמי "שהשיב למשיג".
תוצאה
הערר התקבל בדעת רוב על יסוד טענת התיישנות ומבלי לדון לגופו של עניין.
בבית המשפט המחוזי בתל אביב
לפני כב' השופט (בדימוס) דוד בר אופיר והחברים דן מרגליות ומיכה לזר
ניתן ב-25.2.2013
הכותב - מומחה "חשבים" בתחום המסים

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
