חברות הדלק צופות פגיעה מהפחתת מרווח השיווק; "נפחית הנחות"

חברות הדלק עתרו כנגד ההחלטה להקטין את מרווח השיווק. בפז מסרו כי יקטינו הנחות ועלויות תפעוליות. בדלק ישראל רואים פגיעה בסך של כ-80 מיליון שקלים על דוחות 2010
אריאל אטיאס | (8)

בנסיון לעצור את הפגיעה הצפויה ברווחים כתוצאה מהחלטת שר האוצר, יובל שטייניץ, ושר התשתיות, עוזי לנדאו, להפחית את מרווח השיווק החל מהבוקר הגישו הבוקר חברות הדלק סונול, דלק ישראל, ודור אלון, עתירות לבג"ץ כנגד הצעד.

מחיר הדלק אומנם התייקר הלילה (ה') ב-5 אגורות ל-7.27 לליטר, אך מאחורי העלייה במחיר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת עומדות השפעות צולבות: עלייה של 20 אגורות במס הבלו וירידה של 19 אגורות במרווח השיווק אותו גובות חברות הדלק ממכירת דלק לצרכן. בנוסף נציין, כי הפגיעה בחברות הומתקה ע"י העלאת עמלת תדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק ל-20 אגורות לליטר.

חברות הדלק עתרו כנגד החלטת השרים וכנגד המפקחת על המחירים במשרד התשתיות הלאומיות בטענה כי יש לבטל את הצו המורה על הקטנת מרווח השיווק. בנוסף ביקשו החברות לתת צו ביניים שיקפיא את השינוי, שנכנס הלילה לתוקף, זה עד להכרעה סופית בעתירה.

חברת פז נפט הודיעה הבוקר כי היא מתנגדת לתוכנו של התיקון לצו ולתהליך אישורו ובוחנת את הצעדים העומדים לרשותה. החברה התריעה בהודעה לבורסה על פגיעה בתוצאותיה הכספיות כתוצאה מכניסתו של הצו לתוקף ומסרה שתפעל למזעור השפעת הפגיעה באמצעות הפחתת סל הוצאות השיווק בפועל וזאת, בין היתר, על ידי הפחתת הנחות, הורדת דמי שכירות והקטנת עלויות תפעוליות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מלחמה בנוכלים 02/09/2011 00:21
    הגב לתגובה זו
    ממילא הם קנו את כל נכסי הדלק במחירי שקשוקה. יש להפקיע את הניהול והבעלות מדיהם ולפצות אותם במחיר הקניה שלהם באג" ח ל30 עד 40 שנים.
  • 5.
    איך 10 שקל בקבוק קולה ? (ל"ת)
    להחרים את yellow 01/09/2011 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ש 01/09/2011 14:11
    הגב לתגובה זו
    תרוויחו קצת פחות,לא יקרה כלום.
  • 3.
    אלאל 01/09/2011 14:03
    הגב לתגובה זו
    לאחר ממצאי כלבוטק
  • כבר לא פריירים 01/09/2011 19:44
    הגב לתגובה זו
    המחירים למה שיש בעולם ואז קונים רק אצלה עד שיורידו האחרים מספיק להיות פריירים
  • 2.
    צרכן דלק 01/09/2011 12:21
    הגב לתגובה זו
    מחיר הדלק בעולם ירד מ115 דולר לחבית ל80 8ואצלנו קדחת המחיר רק עולה הבכי של חברות הדלק והאוצר ועוזי לנדאו זה רק הצגה . מחיר הדלק צריך להיות גג 6 שקלים - אם תחול התיקרות נוספת ל 115 דולר חבית מחיר הדלק יעלה לנו מעל 9 שקלים
  • אחד שיודע 01/09/2011 13:49
    הגב לתגובה זו
    כי הבלו מחושב כאחוז מהמחיר. לחברות הדלק מרווח השיווק המאושר נשאר קבוע באגורות בלי קשר למחיר הנפט בעולם.
  • 1.
    דודו 01/09/2011 12:18
    הגב לתגובה זו
    כל חודש
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".