רכישת סמייל ע"י בן דב: "חברת בזק היא המרוויחה הגדולה מהמהלך"
רכישת חברת סמייל 012 מתקבלת בשוק ההון באופן חיובי. האנליסטים המסקרים את חברת פרטנר, אשר בשליטתו של אילן בן דב, רואים בסמייל 012 תוספת חיובית, אם לא אפילו הכרחית לפרטנר, לאחר שהאחרונה לא צלחה במאמצי החדירה לשוק הטלפוניה הקווית.
אתמול החליטה חברת פרטנר לרכוש את חברת סמייל 012 מידיו של יוסי מימן (באמצעות אמפל אמריקן ) בתמורה לכמעט 1.5 מיליארד שקל. נזכיר כי מימן רכש את החברה רק לפני שנה בתמורה ל-1.2 מיליארד שקל משאול אלוביץ', כך שבמכירת החברה רושם מימן רווח נאה של 300 מיליון שקל.
"עבור פרטנר העסקה היא הכרחית על מנת שזו לא תמצא עצמה בנחיתות במבט של שנתיים שלוש קדימה", כך אומרת האנליסטית ליאת גלזר מאקסלנס-נשואה בתגובה לעסקה. "מבחינת המחיר", מוסיפה גלזר, "מדובר במחיר דומה למחיר אותו היא הציעה לפני שנה אשר מתמחר את הסינרגיות השונות והחשיבות האסטרטגית שסמייל תהיה בידה ולא בידי מתחרים". גלזר מציינת שפרטנר ניצבת עם מטלות רבות לשנה הקרובה אשר יכולות להקשות על מיזוג מיטבי ומקסום הפוטנציאל בטווח הקצר.
"עסקת הרכשה מבחינת פרטנר הינה אסטרטגית וחיונית להישרדותה בטווח הארוך", מסבירה גלזר. פרטנר ניסתה להיכנס באופן עצמאו לתחום אספקת האינטרנט והטפלוניה הקווית, תוך שהיא נסמכת חוזק המותג שלה, אך בפועל החברה מצאה עצמה נגררת לתחרות מחירים וקצב הצמיחה של מגזר הפעילות לא היה מספק, מציינת האנליסטית. כך, שרכישת 012 סמייל משמעותה עבור פרטנר היא כניסה לתחום אספקת האינטרנט ושוק השיחות הבינלאומיות. "המיזוג של השתיים מייתר, באופן טבעי, את הכניסה שלהן לפעילויות חופפות ובכך פוגע בכוונת משרד התקשורת להגדיל את מספר השחקנים בשוק", מציינת גלזר.
"סמייל 012 הגיעה לצומת הכרעה האם היא הולכת להשקעה בתחום הסלולר ואם לאו, וזאת כשברקע מסתמן המתווה לקיומו של שוק סיטונאי בתחום הקווי", מסביר האנליסט אמיר אדר ממגדל שוקי הון.
אדר מעריך שהמהלך יוביל להגברת התחרות בשוק הסלולר במחיר הקטנת התחרות בשוק הקווי. לדבריו, עסקת סמייל 012 ממחישה את ההכרה של חברות הסלולר, ובראשן פרטנר, כי אין מנוס מפתיחת שוק הסלולר לתחרות.
המרוויחות העיקריות מהעסקה, סוקר אדר, הן בראש ובראשונה קבוצת ירוקום ובזק. "קבוצת ירוקום עיכבה במשך שנה את פרטנר בתחום הקווי והאינטרנט וכעת תהנה שוב לאור ההשלכות החיוביות על קבוצת בזק", מציין. אדר ממשיך להמליץ על השקעה בבזק גם לאור עסקה זו.
לדבריו, הפחתת התחרות בשוק הקווי צפויה להיטיב בראש ובראשונה עם השחקנית הראשית בו. מלבד זאת, לדבריו יתכן שבזק אף תרוויח מההקלות הרגולטוריות שיאשרו לבסוף את הרכישה - דבר שיוביל להקלות עתידיות לבזק עצמה בהמשך: "כגודל יכולת מיצוי הסינרגיה בפרטנר כך היקף ההקלות לבזק". אדר מכוון להקלות משמעותיות בהפרדה המבנית של חברות התקשורת, כאלה שיוכלו להביא לאיחוד פעילות בזק בינלאומי עם חברת האם, "מהלך הטומן בחובו פוטנציאל כפול להגדלת הכנסות מחד וצמצום עלויות".

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.