מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

שדה תעופה בינ"ל נוסף יוקם סמוך לנבטים תוך 7 שנים

למרות שמשרד הביטחון ביקש לקבל זכות וטו על ההחלטה, ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתביא להקמה של שדה תעופה בינלאומי נוסף בנבטים

רוי שיינמן | (14)
נושאים בכתבה שדה תעופה נבטים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית שתי הצעות חוק לפיהן שדה התעופה הבינ"ל הבא שיקום יהיה בנבטים, בסמוך לשדה התעופה הצבאי. לפי ההצעה שאושרה, תוך 7 שנים תושלם הקמתו של שדה התעופה בנבטים, כאשר תוך שנה ו-4 חודשים מפרסום החוק תגיש המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאישור הממשלה תכנית מפורטת לשדה. בנוסף נקבע כי סמוך להשלמת הקמת השדה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תקבע בצו את השטח של השדה כשדה תעופה וכי הוא ישמש לטיסות בינ"ל וארציות.


בפתח הישיבה היום אמר היו"ר ביטן כי משרד התחבורה ביקש לתת זכות וטו למשרד הביטחון, והדבר לא מקובל על הוועדה. הוא הוסיף כי יש פה הצהרה של הכנסת ששדה התעופה יהיה בנבטים, וזה אפשרי במועדים שנקבעו. לדבריו, כשהצבא רצה להזיז בסיסים מאזור המרכז וקיבל תקציב הוא עשה את זה. ח"כ וליד אלהואשלה ביקש לוודא שהבדואים שיש להם קרקעות סביב השדה בנבטים לא יפגעו. ח"כ שלום דנינו אמר כי השדה יביא 50 אלף מקומות תעסוקה לנגב ויסייע בעיקר לאוכלוסייה הבדואית. ח"כ נעמה לזימי הוסיפה כי התפיסה היא של שיפור המצב בנגב.


נציגת מנהל התכנון, רונית מזר, ציינה כי התכנית מקודמת משנת 2017, וכרגע יש חשש שהמועצה הארצית לא תעמוד בלוחות הזמנים ותהייה מפרת חוק כי יש דברים שלא תלוים בה. "יש כאן עוד שחקנים, צריך תסקיר השפעה על הסביבה וכדי להכין תסקיר צריך לקבל ממשרד הביטחון נתונים. עד היום משרד הביטחון לא מעביר נתונים, לכן חברת נתיבי ישראל לא יכולה לסיים את התסקיר ואי אפשר לקיים דיון במועצה הארצית", אמרה. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי כל אחד צריך לעשות את העבודה שלו, והציע להוסיף סעיף שיחייב את צה"ל ומשרדי הממשלה להעביר למנהל התכנון כל מידע ומסמך הנדרשים לו לשם השלמת התכנון.


נציג משרד התחבורה, עופר אליישר, אמר כי 7 שנים זה זמן קצר מידי והוסיף: "אנחנו צריכים את עזרת משרד הביטחון וחיל האוויר ולא נוכל לעשות זאת בלי זה". ח"כ אלמוג כהן התפרץ לדברים ואמר כי כנראה שלא נפל האסימון ושדה התעופה יקום בנבטים. "חלאס עם המשחקים. כל משרד שיעז לשים רגליים נפרק לו את העצמות", אמר ח"כ כהן אולם מאוחר יותר התנצל על האמירה הקשה, אך הבהיר כי כוונתו טהורה ללכת עם החוק עד הסוף. ח"כ בן ברק אמר כי הוא רוצה שמשרד התחבורה לא ירכין ראש בפני משרד הביטחון.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הרצל 24/03/2025 09:06
    הגב לתגובה זו
    ואם לא אפשר להפוך אותו לשדה בינלאומי ולפנות את הרצליה ורעננה לנגב .
  • 7.
    חומר למבקר המדינה 24/03/2025 09:02
    הגב לתגובה זו
    למה הפך לפיל לבן והדרכים להפוך אותו לפיל חי שרי התחבורה הגאונים התרגלו להתייחס למיליארדים כמו לנייר למחזור .
  • 6.
    כן.. העומס העצום על שדה רמון מחייב עיד שדה חדש.. (ל"ת)
    Eran 23/03/2025 17:14
    הגב לתגובה זו
  • שרת התחבורה 24/03/2025 09:08
    הגב לתגובה זו
    זה שייך לפשלות של הורדוס שדפק את מצב התחבורה בארץ בכלל .
  • 5.
    רפאל 23/03/2025 16:57
    הגב לתגובה זו
    שדה התעופה הזה לא יהיה משמעותי. ראה שדה תעופה רמון.הכי דרומה שמתאים למדינה זה איזור קרית גת.השקעת מיליארדים לטובת קבלנים המקורבים לשלטון.
  • 4.
    לא מפחיד בכלל שכולם בדווים (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הומלס 23/03/2025 16:33
    הגב לתגובה זו
    נמל תעופה שני בנגב על שום מה אפשר לחשוב ששדה התעופה רמון הוא הצלחה מסחררת שדה ברמה בין לאומית עבור 4 טיסות פנים ביום. ואת מי ישרת שדה תעופה בנגב בטח לא את תושבי הצפון.
  • בצפון צריך ואפשר להרחיב את שדה התעופה בחיפה רק עניין של החלטה (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 17:17
    הגב לתגובה זו
  • בעולם יש שדות על הים . 24/03/2025 09:50
    אחלה רעיון .כמו j f k בניו יורק .
  • אורי 23/03/2025 18:31
    בחיפה שתי בעיות ההר והנמל.
  • 2.
    דן 23/03/2025 15:16
    הגב לתגובה זו
    החלטה בן גוריונית ממדרגה ראשונה !!!
  • 1.
    dw 23/03/2025 14:05
    הגב לתגובה זו
    2 מיליון צפוניים מחכים לשדה בצפון המדינה. השדה הצפוני יהיה שימושי כבר מהיום הראשון. השדה הדרומי ממוקם באמצע שומקום ולא יעזור לאף אחד מ 2 מיליון אזרחי המדינה שאין להם שדה בינל בסביבה. בדרום כבר הוקם רמון הגיע הזמן לשדה בצפון.עמדת המומחים היתה קודם שדה בצפון.
  • ירוחם 23/03/2025 14:41
    הגב לתגובה זו
    נמל תעופה בנבטים יכול לפעול בתוך שנה. המסלולים קיימים. הכול תלוי בעיכובים והתקציבים שיגדרו להפעלתו. מה שנותר הוא לסלול 10 קמ במיקטע האחרון של כביש 6 ואז נוסעים מרחוב קקל בתא לנבטים 90 דקות. ללא רמזורים. עוד תועלת רבתי תהיה הקמת מסוף רכבת בערוער. משם נסיעה מהירה לתא סבידור 65 דקות.
  • dw 24/03/2025 01:29
    גושדן וים מסודרים.מאידך 2 מיליון ישראלים תושבי הצפון צריכים לנסוע חצי מדינה כדי לטוס לחול. זה לא הגיוני.לאותם 2 מיליון השדה הצפוני יהיה יותר קרוב לבית הוא יספק מישרות טובות שזה טיעון שקול לטיעון בדרום והשימוש של אלה בשדה הצפוני יפנה מקום בנתבג המלא לטובת הגידול הצפוי באוכלוסיה במרכז.בגלל זה העמדה המקצועית מצדדת בחלופה הצפונית.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

משפחה ישראלית מטיילת בנור סולטאן קרדיט: chat gptמשפחה ישראלית מטיילת בנור סולטאן קרדיט: chat gpt

הסכמי אברהם שמו את קזחסטן על המפה - היעד הבא של הישראלים

אחרי ההכרזה על הצטרפות הסכמי אברהם, קזחסטאן צפויה להפוך ליעד חם עבור התיירים הישראליים, אז מה יש לראות במדינה המרכז אסייתית?

הדס ברטל |

הצטרפותה של קזחסטן להסכמי אברהם, מסמנת התפתחות דיפלומטית משמעותית. ישראל וקזחסטן אומנם בקשרים שוטפים, אבל החותמת הדיפלומטית והתיווך האמריקאי מעלים את היחסים לשלב גבוה יותר. זה עשוי להוביל גם לעלייה משמעותית בהיקף הסחר והעסקאות בין המדינות, כשלישראלי "הממוצע" זה יתבטא בעיקר בעוד אזור שניתן לטייל ולנפוש בו. כן, יעד תיירותי נוסף. כבר כעת ניתן לבקר ולטייל במדינה הגדולה, אבל על רקע ההסכם, זה ירחיב את האפשרויות, יוביל לטיסות ישירות, וישים את קזחסטן על המפה של התייר הישראלי.  

ביום חמישי האחרון, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שוחח טלפונית עם נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב וראש הממשלה בנימין נתניהו, והודיע כי קזחסטן היא "המדינה הראשונה בכהונתי השנייה" שמצטרפת למסגרת, שהוקמה ב-2020 לנרמול יחסים בין ישראל למדינות מוסלמיות. טוקאייב, שהגיע לוושינגטון עם מנהיגי אוזבקיסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן וקירגיזסטן, תיאר את הצעד כ"המשך טבעי" למדיניות קזחסטן של דיאלוג ויציבות אזורית. טקס חתימה רשמי צפוי להתקיים בקרוב בבית הלבן, עם כוונה להרחיב את המעגל למדינות נוספות, כולל סעודיה שמתוכננת לביקור וושינגטון ב-18 בנובמבר, אם כי לא צפויה הכרזה על הסכם וגם לא על נורמליזציה, אם כי יכול להיות שהטון מהמפגש יהיה חיובי.   

החשיבות של המהלך עולה על ההיבט הסמלי: קזחסטן, שמקיימת יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל מאז 1992, מצטרפת כמדינה מוסלמית מרכז-אסייתית ראשונה, מה שמרחיב את ההסכמים מעבר למזרח התיכון ומחזק את ישראל בעיני העולם לאחר ביקורת על מלחמת עזה. מבחינה גיאופוליטית, זהו צעד אמריקאי לחיזוק ציר נגד השפעת סין, רוסיה ואיראן, קזחסטן, שגובלת ברוסיה ובסין ומחזיקה במאגרי אורניום (כ-40% מייצור העולם) ונפט, משמשת כגשר אסטרטגי. במקביל להכרזה נחתמו עסקאות בשווי 16 מיליארד דולר, כולל רכישת מטוסי בואינג ופרויקט כריית טונגסטן ב-1.1 מיליארד דולר בתמיכת בנק EXIM האמריקאי, שמטרתם להבטיח גישה מערבית למשאבים קריטיים. עבור ישראל, זה פותח דלתות לשיתופי פעולה בטכנולוגיה, חקלאות וסייבר, עם פוטנציאל להסכמי סחר חופשי דרך האיחוד האירואסייתי.

עבור הישראלי הממוצע, ההשפעה המיידית של ההסכמים תהיה תיירותית: פתיחת שמיים פוטנציאלית תהפוך את קזחסטן שנתפסה כיעד מרוחק ומסתורי, לנגיש כמו גיאורגיה או אזרבייג'ן. חברות תעופה ישראליות בוחנות קווים ישירים לאלמטי ולנור-סולטן (לשעבר אסטנה), שיקצרו את הטיסה ל-5 שעות בלבד, בהשוואה ל-7-9 שעות כיום דרך איסטנבול או דובאי. כניסה ללא ויזה ל-30 יום מאז 2017, יחד עם עלויות נמוכות שירדו עוד יותר, הופכים את המדינה לאופציה משתלמת למשפחות ולמטיילים עצמאיים. בחצי השנה הראשונה של 2025 ביקרו במדינה 7.5 מיליון תיירים, עלייה של 25%, והממשלה שואפת ל-12 מיליון ב-2026.

נור-סולטן, הבירה הצעירה שנוסדה ב-1997 ותוכננה על ידי אדריכלים כמו נורמן פוסטר, משלבת עתידנות עם שורשים נוודיים ומציעה ביקור של יומיים-שלושה כחלק מטיול רחב יותר. העיר אירחה השנה מעל 500 אירועים בינלאומיים, כולל הופעה של ג'ניפר לופז וכנס קומיק-קון בהובלת אנדי סירקיס, מה שהוביל לעלייה של 13% בתיירות.