מי פנוי למיתון? "נהג מונית ממוצע מרוויח היום 19 שקל לשעה"
ההאטה במשק והמיתון מגיעים לכל נקודה ויוצרים שרשרת של נפגעים. קטגוריה אחת של בעלי מקצוע שנתקלת בכל סוגי האוכלוסיות בישראל ולפיכך לא יכולה להישאר חסינה בפניו - אלו הן תחנות המוניות ונהגי המוניות שבימים כסדרם עובדים (בעיקר בגוש דן) מול החברות הגדולות במשק ומול לקוחות פרטיים מזדמנים ברחוב.
"במגזר הפרטי אנחנו רואים ירידה של כ-50% ובמגזר העסקי, בקרב החברות הנוסעות באשראי (נסיעות ב"פתק") ירידה של כ-30% לפחות. עד החודש שעבר הייתה אצלנו בעיקר תחושה של ירידה בעבודה, אבל עכשיו זו כבר עובדה - בחודש האחרון הרגשנו צניחה של 30% בהיקף העבודה", כך אומר אודי לוי מבעלי מוניות פלטין.
עוד אומר לוי, כי "החברות הפיננסיות הגדולות חתכו בבשר החי, ברמה של 'מכונות קפה' אפילו. העבודה מולם הצטמצמה כי פשוט אין להם לאן לנסוע. כולם ברחו משוק ההון ואם הם כבר נוסעים אז זה לא לפגישות עסקים אלא לשכנע לקוחות להישאר בפירמה".
יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר-אור מרחיב את היריעה ואומר, כי "נכון להיום המצב גרוע יותר ממה שניתן לדמיין. הירידה מורגשת בלקוחות ברחוב ובכל השאר. כל יום קורה שחברות שעובדות באשראי מבקשות הנחות של עד 10% מהמחיר הכללי וגם כך אנחנו עובדים על רווח נמוך מאוד".
בר-אור מספר שנהג מונית ממוצע "עובד כ-12 שעות ובזמן זה מכניס בין 400 ל-500 שקלים, מזה נשאר לו נטו ביד 200-220 שקלים. יוצא שהנהג מרוויח פחות מ-19 שקל לשעה".
(ש) האם זה משפיע על המחירים שדורשים נהגי המוניות?
"לצערנו, היום כל לקוח שעולה למונית לנסיעה בין עירונית יכול להתווכח על המחיר ויש סיכוי שגם יזכה בוויכוח. ירידת המחירים היא גבוהה ומורגשת, לפעמים של 25% ויותר מהמחיר המקורי".
(ש) מה יקרה הלאה, בשנה הקרובה ומתי להערכתך נראה שינוי?
"קודם כל, אני צופה שנהגי מוניות רבים שאינם ותיקים ואינם יציבים ייפלטו החוצה ויאלצו לפרוש מהענף. כבר היום יש כאלף מספרי מוניות מחכים להשכרה במחיר מצחיק של 1,000 שקל לחודש ואין עליהם קופצים. לדעתי רק ב-2010 נראה שיפור ושינוי לטובה".
"חברות ההפקה בקושי עובדות - חוץ מ-1 נגד 100 אף אחד לא נוסע איתנו במוניות"
עזרא אשכנזי ממוניות עזריאלי מוסיף על שני עמיתיו למקצוע ואומר: "כרגע זה סוג של הישרדות. כבר עברנו גלים של האטה ותקופות משבר, אינתיפאדה מלחמות וכו' אבל מיתון כמו שיש היום טרם ראינו".
בנוסף לירידה בהיקפי העבודה אשכנזי אף מספר שהוא מנפגעי 'פריים גן אורנים': "קיבלנו מכה רצינית עם סגירת גן אורנים. נותר להם חוב של 50,000 שקל אצלנו".
השפעה נוספת של המיתון על תחנות המוניות מגיעות מכיוון הטלוויזיה. לדבריו של אשכנזי, "בעבר היינו עובדים הרבה עם חברות ההפקה. כיום, כל היקף הנסיעות שלהן ירד. כל ענף הטלוויזיה והקולנוע נחתך בנסיעות בכ-80% לפחות. כל חברות ההפקה בקושי עובדות, חוץ מ-'1 נגד 100' שעובדים על הפקה חדשה".
- 1.אחד שיודע 13/03/2012 00:25הגב לתגובה זויש תחנה חדשה בתל אביב tlv taxi היום הזמנתי מונית מהם דרך האפליקציה שלהם יש להם שרות מעולה נהגים אדיבים ולא לוקחים קריאה טלפונית שזה חוסך לי על כל מונית שאני מזמין שיהיה להם בהצלחה