שילוט החוצות באיילון תקוע: "לא לפרסם באיילון זה כמו להגיד לטלוויזיה לא לפרסם בפריים-טיים"
חברות המדיה המרכיבות את פורום שילוט החוצות, נור-סטאר, אדרי ויוג' מבלות בתקופה האחרונה בוועדות, ישיבות ומאבקים משפטיים במקום לעסוק במכירות ועיצוב שלטי חוצות.
הדיונים בעניין ההיתרים לשילוט החוצות בנתיבי איילון מתארכים וכוללים בתוכם את ועדת הכלכלה ומשרד התחבורה אל מול חברות המדיה בתהליך שסופו הסקת מסקנות באם שילוט החוצות מהווה פגיעה מבחינה "ירוקה" וסביבתית והאם יש קשר בינו לבין תאונות הדרכים.
נצחון אחד קטן כבר השיגו חברות המדיה (המשטרה תרמה את חלקה) בכך שהוכיחו כי לא קיים קשר שכזה, וההיפך הוא הנכון. פורום השילוט סתר גם נתונים שגויים, של ירידה בתאונות הדרכים מאז שהוסרו השלטים, שהציגו נציגי המשטרה בפני ועדת הכלכלה. נציג המשטרה אף שלח מכתב התנצלות לכל המעורבים בעניין והודה בהצגת נתונים גולמיים בטרם בירר אותם באופן יסודי.
"70% ממדיית החוצות נמצאת באיילון - זו פגיעה של עשרות מיליוני שקלים"
משה נור, הבעלים של חברת "נור סטאר מדיה" המתמחה בעיצוב, ייצור ושיווק של מדיית חוצות בארץ ובחו"ל מוסר ל-Bizportal כי, "הפגיעה הכלכלית בחברות המדיה שבבעלותן שטחי פרסום באיילון היא מטורפת. חייבים להבין ש-70% מפיזור המדיה ממוקם לאורך איילון".
"בנוסף לזאת, ההגבלות על הפרסום מהוות בעיקר פגיעה חמורה בבתי דפוס שנותרים ללא עבודה, ובעשרות עובדי דפוס, קבלני התקנה ועוד, אשר מדיה זו היא מקור הפרנסה העיקרי שלהם. מדובר בתעשייה שלמה שנפגעת כלכלית בסכומים של עשרות מיליוני שקלים".
נור מוסיף ומציין, כי "לקוחות שמפרסמים באזור איילון מפזרים שילוט חוצות גם באזורים סמוכים. ההגבלות על איילון מובילות להורדת פרסום משטחי פרסום אחרים באזור ובכך מביאות להורדות מחירים דרסטיות. ישנן חברות מדיה שכבר מוכרות נכסים בבעלותן".
"להגביל פרסום בנתיבי איילון זה כמו להגיד לטלוויזיה לא לפרסם בפריים-טיים"
"קשה להבין מדוע בישראל היחס צריך להיות שונה לשילוט החוצות. בכל רחבי העולם הדרכים הבין-עירוניות האלו מהוות את שטח המחייה העיקרי של המדיה הזו - הן באירופה והן בארה"ב".
"לשם ההשוואה זה כמו שיגידו לערוצי טלוויזיה לא להעלות פרסומות בזמן הפריים-טיים. אף-אחד לא באמת חושב שזה הגיוני, אבל לקחת מנתיבי איילון - שהוא העורק הראשי, את שילוט החוצות זה בדיוק אותו הדבר".
מה עם תמיכה מגופים הקשורים בענף הפרסום וממשרדי הפרסום בעצמם?
"יש לציין לשבח את הירתמותו של איגוד השיווק למאבק - גוף הכולל בתוכו את כל החברות המפרסמות, הגדולות בישראל. תלמה בירו, מנכ"ל האיגוד מלווה אותנו בתהליך ואף שלחה מכתבים בנושא לבעלי עניין מרכזיים".
"לגבי משרדי הפרסום זה כבר סיפור אחר - איגוד חברות הפרסום הוא אדיש ולא מעשי. המשרדים לא נרתמים למאבק מאינטרסים אישיים וכלכליים שלהם. ישנם משרדים שבוחרים שלא לתמוך בנו ובשילוט החוצות מכיוון שבאמצעי מדיה אחרים (כמו טלוויזיה מ.ב) הם מקבלים הטבות מחירים ועלויות ומעדיפים לעבוד מולם בגלל שיטות תמחור שפועלות לטובתם".
לקחתם בחשבון אופצייה שלא יותרו שלטי החוצות באיילון או שתהיה סוג של פשרה?
"לא חשבנו בכלל על מקרה שכזה. ב-23 לחודש עומדת להתקיים ישיבה נוספת של ועדת הכלכלה בה הובטח לנו חד-משמעית ע"י ח"כ גלעד ארדן (יו"ר הוועדה) שתיערך הצבעה בנושא. אנו סומכים על החלטה חיובית ולאחר מכן, מקווים להמשיך לקריאה שנייה ושלישית לפני הפגרה. אם זה לא יקרה הנושא ימשיך להיגרר ולהתעכב ולפעול לרעתנו".