שילוט החוצות באיילון תקוע: "לא לפרסם באיילון זה כמו להגיד לטלוויזיה לא לפרסם בפריים-טיים"

כך אומר היום הבעלים של נור סטאר מדיה. האם יש קשר לתאונות הדרכים? המשטרה כבר התנצלה
משה בנימין |

חברות המדיה המרכיבות את פורום שילוט החוצות, נור-סטאר, אדרי ויוג' מבלות בתקופה האחרונה בוועדות, ישיבות ומאבקים משפטיים במקום לעסוק במכירות ועיצוב שלטי חוצות.

הדיונים בעניין ההיתרים לשילוט החוצות בנתיבי איילון מתארכים וכוללים בתוכם את ועדת הכלכלה ומשרד התחבורה אל מול חברות המדיה בתהליך שסופו הסקת מסקנות באם שילוט החוצות מהווה פגיעה מבחינה "ירוקה" וסביבתית והאם יש קשר בינו לבין תאונות הדרכים.

נצחון אחד קטן כבר השיגו חברות המדיה (המשטרה תרמה את חלקה) בכך שהוכיחו כי לא קיים קשר שכזה, וההיפך הוא הנכון. פורום השילוט סתר גם נתונים שגויים, של ירידה בתאונות הדרכים מאז שהוסרו השלטים, שהציגו נציגי המשטרה בפני ועדת הכלכלה. נציג המשטרה אף שלח מכתב התנצלות לכל המעורבים בעניין והודה בהצגת נתונים גולמיים בטרם בירר אותם באופן יסודי.

"70% ממדיית החוצות נמצאת באיילון - זו פגיעה של עשרות מיליוני שקלים"

משה נור, הבעלים של חברת "נור סטאר מדיה" המתמחה בעיצוב, ייצור ושיווק של מדיית חוצות בארץ ובחו"ל מוסר ל-Bizportal כי, "הפגיעה הכלכלית בחברות המדיה שבבעלותן שטחי פרסום באיילון היא מטורפת. חייבים להבין ש-70% מפיזור המדיה ממוקם לאורך איילון".

"בנוסף לזאת, ההגבלות על הפרסום מהוות בעיקר פגיעה חמורה בבתי דפוס שנותרים ללא עבודה, ובעשרות עובדי דפוס, קבלני התקנה ועוד, אשר מדיה זו היא מקור הפרנסה העיקרי שלהם. מדובר בתעשייה שלמה שנפגעת כלכלית בסכומים של עשרות מיליוני שקלים".

נור מוסיף ומציין, כי "לקוחות שמפרסמים באזור איילון מפזרים שילוט חוצות גם באזורים סמוכים. ההגבלות על איילון מובילות להורדת פרסום משטחי פרסום אחרים באזור ובכך מביאות להורדות מחירים דרסטיות. ישנן חברות מדיה שכבר מוכרות נכסים בבעלותן".

"להגביל פרסום בנתיבי איילון זה כמו להגיד לטלוויזיה לא לפרסם בפריים-טיים"

"קשה להבין מדוע בישראל היחס צריך להיות שונה לשילוט החוצות. בכל רחבי העולם הדרכים הבין-עירוניות האלו מהוות את שטח המחייה העיקרי של המדיה הזו - הן באירופה והן בארה"ב".

"לשם ההשוואה זה כמו שיגידו לערוצי טלוויזיה לא להעלות פרסומות בזמן הפריים-טיים. אף-אחד לא באמת חושב שזה הגיוני, אבל לקחת מנתיבי איילון - שהוא העורק הראשי, את שילוט החוצות זה בדיוק אותו הדבר".

מה עם תמיכה מגופים הקשורים בענף הפרסום וממשרדי הפרסום בעצמם?

"יש לציין לשבח את הירתמותו של איגוד השיווק למאבק - גוף הכולל בתוכו את כל החברות המפרסמות, הגדולות בישראל. תלמה בירו, מנכ"ל האיגוד מלווה אותנו בתהליך ואף שלחה מכתבים בנושא לבעלי עניין מרכזיים".

"לגבי משרדי הפרסום זה כבר סיפור אחר - איגוד חברות הפרסום הוא אדיש ולא מעשי. המשרדים לא נרתמים למאבק מאינטרסים אישיים וכלכליים שלהם. ישנם משרדים שבוחרים שלא לתמוך בנו ובשילוט החוצות מכיוון שבאמצעי מדיה אחרים (כמו טלוויזיה מ.ב) הם מקבלים הטבות מחירים ועלויות ומעדיפים לעבוד מולם בגלל שיטות תמחור שפועלות לטובתם".

לקחתם בחשבון אופצייה שלא יותרו שלטי החוצות באיילון או שתהיה סוג של פשרה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.08%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.