הפרסומת החדשה של אורנג': "פשוט לא מתחבר - לא יותר מאשר שמאלץ דוחה"

ארנון ממן, מבקר הפרסומות של Bizportal במדור כרטיס ביקור(ת) יוצא הפעם נגד הפרסומת החדשה שעשו ב-Y&R לשמירת הזכרונות באורנג' ומזכיר, זה "כולה גיבוי נתונים"
ארנון ממן |

המדור השבועי של כרטיס ביקור(ת) מאת ארנון ממן בוחר השבוע בפרסומת של אורנג' (לגיבוי נתונים) ובמשפט אחד: "אורנג' פשוט לא מתחבר אלי".

תקציר הפרסומת: ילדות, נעורים, בגרות, נישואים וילדים בצל העץ הגדול. בסוף הדחפורים מביאים אותו לדשא המגודר של המשפחה. מסקנה: אורנג' שומרת על היקר לך.

הלקוח: אורנג'. משרד הפרסום: שלמור אבנון עמיחי

באנגלית זה נקרא Over kill. הקצנת יתר. במילים אחרות - ירי בתותח על זבוב. בדרך כלל זה עובד. בעיקר כשזה מצחיק. פרסומות שמביאות את הבעיה או את הפתרון עד לקצה מצליחות להבהיר את הפואנטה ולהפנות אליה את תשומת לב הצופה. ויש לכך אינספור דוגמאות, הנה תזכורות מהשבועות האחרונים: איך בנק מזרחי טפחות משכנע אותנו שצריך מומחה? בגרוטסקיות מוקצנת, עם סילוני מים לפרצוף ונפילה כואבת מסולם. איך אגיסטן אלוורה רוצה שנזדהה עם הסבל של פטריות הרגליים? עם סצינת גירוד כפות רגליים היסטרית של מנכ"ל בתפקיד נער גומי. ויש כאמור דוגמאות רבות נוספות.

עשוי מקצועי ומרגש אבל זה שמאלץ דוחה

תשדיר אורנג' המדובר עשוי ביד מקצועית ביותר. הבימוי רגיש ומרגש. הצילומים מרשימים, הנופים נוגעים ללב, הסצינות כאילו נלקחו מסרט נעורים קלאסי והשחקנים (הזרים) ממלאים את תפקידם כנדרש.

אבל למרות זאת, ובעצם בגלל כל זאת, הפרסומת היא לא יותר מאשר שמאלץ דוחה. מצג החיים המושלמים האופייני תמיד לסרטוני אורנג' הגדיש הפעם את הסאה. הבחור הצעיר, היפה, הרגיש וכמובן העשיר, עם הוילה הגדולה בחיק הטבע, עם האישה המושלמת והילדים הנפלאים, פשוט רצה לשמור על הדברים החשובים לו והביא את העץ הענק אל תוך החצר. וכך, רגע לפני שנבנה המלון החדש, העץ נעקר ונשתל בגינת הבית.

רבותיי, כולה גיבוי נתונים מאורנג'

וכל זה בנון שלנטיות מקסימה שכזאת, ממש מעשה של יום יום. הפתעה טריויאלית של בעל אוהב לאשתו הנערצת. וכאן בדיוק עושה הבומרנג סיבוב של 180 מעלות וחוזר לאורנג'. במקום חיבור קיבלנו ניכור. במקום אמת קיבלנו טלנובלה מופרכת. החיים המושלמים של האנשים המושלמים בעולם המושלם מעוררים גיחוך. אפילו במופע של טרומן היה יותר מגע עם המציאות. ובואו לא נשכח על מה מדובר כאן: כולה גיבוי נתונים מהאורנג'.

הפואנטה בדיוק בצד השני

וגם אם נתייחס בסלחנות לגודש הדבש והסוכר שבסיפור, גם הלוגיקה שגויה. כי מה בעצם למדנו? קיבלנו שעור שמדגים כמה צריך להתאמץ ולהשקיע כדי לשמור על מה שיקר לנו. ובעיני הפואנטה נמצאת בדיוק בצד השני: בואו ותראו כמה קל ופשוט לשמור על התמונות, הצילצולים והמספרים הצרובים באורנג' שלך. לא צריך להלחם בכרישי נדל"ן, לא מוכרחים שני בולדוזרים וגם ואין צורך לעקור סכומי עתק מחשבון הבנק.

* ארנון ממן הוא קופירייטר ויועץ תכנים שיווקיים, מנכ"ל משותף של מדיסון אבניו - המכללה ללימוד קופירייטינג ופרסום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".