הימים של 1997 והיום - להכניס דברים לפרופורציה
בהמשך לטור שכתבתי בשבוע שעבר, ולאור התגובות שקיבלתי והתגובות שנכתבו ביחס לכתבה באתר, הרגשתי צורך לכתוב את הטור הנוכחי.
כמו כן, אנשים בתקופות ירידה בבורסה נוטים להיגרר לגישה שלילית קיצונית ושוללים או מזלזלים בכל תסריט מעט אופטימי, כמו שבתקופות השיא בבורסה הנטייה להיגרר לתסריטים אופטימיים קיצוניים ולשלול כל מבט פסימי מפוכח על הנעשה. בעצם טיבם של משקיעים להעצים מגמות שאותם הם רואים לנגד עיניהם.
משקיע ממוצע הבא לבחון את מה שנעשה עכשיו בבורסה, אין לו את הרצון או הכלים להתבונן למרחק ארוך יותר, מרבעון או שניים. כתוצאה מכך בתקופות של ירידות חדות אנו נתקלים בגישה פטאלית בה כמעט כל המניות הן מניות של חברות "קיקיוניות".
בשבוע שעבר כתבתי על חברות כגון פלסאון, פלרם, גן שמואל ועל בד, אומנם ניתן להגדיר חברות רבות כקיקיוניות אבל לדעתי הצנועה חברות אלו אינן נכנסות להגדרה זו.
פלרם הינה חברה שמחזור הכנסותיה מעל מיליארד שקל ,לפלסאון מחזור הכנסות של כ 900 מיליון שקל , לגן שמואל מחזור הכנסות של מעל למיליארד שקל והיא אחת מיצואניות המזון הגדולות בישראל. ואילו על בד הינה אחת מיצרניות הבד הלא ארוג (מגבונים ) הגדולות בעולם.
דבר נוסף שעל משקיע בשוק המניות לבחון הינו טווח ההשקעה הרלוונטי והתשואה אותה הוא צופה לקבל מהשקעתו. מרבית התגובות לכתבה הקודמת התייחסו לטווח הקצר – בישראל זה חודש חודשיים. משקיע בשוק המניות שנכנס לפוזיציה בשוק (במיוחד בתקופות ירידה כמו בתקופה הנוכחית) כאשר טווח ההשקעה שלו הינו מקסימום רבעון קדימה הינו ספקולנט גרידא ובאותה מידה הוא יכול להתייחס להשקעתו בחברה ציבורית כאל הימור, אין ספק שלמשקיע כזה שוק המט"ח הסחורות ושווקים אקזוטיים מתאימים יותר.
ברצוני לצרף טבלה הממחישה את כוונתי:
ברצוני להבטיח לכם כי מרבית המשקיעים שנתקלו בהמלצה על המניות בטבלה הנ"ל בשנים 1996 ותחילת 1997 פסלו את המניות הללו בטענות שונות ומשונות כמו חברות לא סחירות, קיקיוניות, ובטווח הקצר של רבעון או שנים ואפילו שנה הם צדקו. אבל תסכימו איתי כי בתקופה של שנתיים וקצת תשואות של מעל 100% הן מצוינות.
כאן אני רוצה להדגיש כי במקרה הפרטי של חברת דלק רכב, או בשמה הקודם גל שבשנת 1994 הייתה חברה קיקיונית וקטנה ואפילו ב-1997 הייתה חברה בעלת הון עצמי זניח, נסחרת כיום בשער 5900 גבוהה פי 10 מהשער ביולי 99.
שימו לב כי מלבד דלק רכב, מרבית החברות בטבלה היום, נסחרות במחירים הקרובים למחירן הנומינלי ב-1999, ללמדכם כמה חזק ירדו מחירי המניות הנ"ל בחודשים האחרונים. זו בדיוק הסיבה שאני מוצא חברות כגון אלו ואחרות כמעניינות להשקעה לטווח של למספר שנים קדימה. אז חברים, להרים את הראש למעלה, להתבונן מעט קדימה מעבר לקצה האף, לפעמים כאשר הכול נראה שחור זה בדיוק רגע לפני שהשחר מפציע.
מאת: מיכה צ'רניאק, מנכ"ל בית ההשקעות להבה.
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין
החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון.
מה קרה באירוע האחרון?
היום שיגרו
החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג.
מדוע לא
הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.
במה שונה כטב"ם מטיל
או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך, ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.
- גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה פעמים
הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.