מנתחים פרסומת: החלומות הרטובים של קברניטי ארקיע טסים לשומקום

מבקר הבית ארנון ממן במדור כרטיס ביקור(ת) ממשיך לסבול מפרסומות רעות. מנכ"ל ארקיע ניסה להיות קופירייטר, אבל: "מצוקתו של הקופירייטר בתשדיר זה זועקת לשמים"
ארנון ממן |

ארנון ממן, מבקר הפרסומות של Bizportal לא רווה נחת בשבועות האחרונים מהביצועים הקריאטיביים של פרסומאי ישראל בזמן האחרון ולצערו נתקל בפרסומות לא יצירתיות, בלשון המעטה. ובכן, מי שגרם לו הפעם לפרץ של שיפוטיות לא רחמנית היא הפרסומת האחרונה של ארקיע.

תקציר הפרסומת: 3 חטובות בביקיני ואחת בלעדיו שואלות בחיוך מסתורי ובאנגלית: "אתה יודע איפה אני?". המסקנה: לא משנה איפה. ארקיע תגשים את החופשה שלך.

הלקוח: ארקיע. משרד הפרסום: הקופירייטר הוא מנכ"ל חברת ארקיע

לא כל כך בקלות תתפסו אותי מוקיע פרסומות סקסיסטיות. אם יש סקסיזם בחיים הוא יופיע גם בפרסומות, ובצדק. שינוי קונבנציות וקעקוע סטריאוטיפים מעולם לא היו חלק מהאג'נדה של עולם הפרסום. המסרים הפרסומיים לא נועדו לחנך את הדור הבא, פשוט משום שלפרסומאים אין מספיק אומץ, ולמפרסמים אין מספיק כסף כדי ליצור נורמות התנהגות חדשות.

פרסומות חייבות להסתפק בעשיית גלים באמצע הקונצנזוס, או מקסימום בשוליו, אבל לא מחוצה לו. גברים במטבח ונשים במטווח הופיעו על המסך רק אחרי שפגשנו אותם שם בחיים האמיתיים.

את כל ההקדמה הזאת אני פורס כאן כדי להקדים ולומר שפרסומות סקסיסטיות יכולות לעבוד מצויין, ולחולל גם הנאה וגם הנעה. רוצים דוגמא? בבקשה: חמוקיה עוצרי הנשימה של בר רפאלי רלבנטיים מאוד בתשדיר המפרסם תחתונים וחזיות, ולמרות ששורת המחץ משוללת כל תקינות פוליטית ("יש רק דרך אחת להגיד לו שדפקת את האוטו") - הפרסומת טובה, אטרקטיבית ועובדת, ולעזאזל הפוליטיקלי קורקטיות.

את זה אי אפשר בשום אופן להגיד על תשדיר ארקיע הנדון, אשר בשיפוט סלחני יקרא מטופש, ובשיפוט מחמיר אומלל. יש בו נשים חטובות, ציצים שופעים, אגנים מתנדנדים ושפתיים חושניות. אבל, מה להם ולכם, קברניטי ארקיע? לא התבלבלתם? למה אתם חושבים שאטוס איתכם? כי הראיתם לי ארבע חתיכות שלא יודעות איפה הן? לא נראה לכם שקל יותר למצוא אותן בפרישמן, או מקסימום באילת?

אני מבין שחשוב לכם להדגיש את העובדה שארקיע משווקת לא רק טיסות, אלא גם חופשות. אבל לפי איזה בריף עבדתם? אני מנסה לנחש. אה. אוקיי. אתם בטח מארגנים קבוצת גברים-רווקים-חרמנים לחופשה בארץ החתיכות הרטובות שאף אחד לא יודע איפה היא. לא? אז אולי להיפך, זוהי פרסומת לנשים? אולי ההבטחה הפרסומית היא לעלות על ארקיע בטיסה ישירה אל לא-חשוב-לאן ולהפוך בין רגע לחתיכה מהממת שמרוב עינוגים שוכחת לאן הגיעה? או אולי התכוונתם לחופשה משפחתית עם הילדים? הגבר יבלה עם הסקסיות המקומיות בבריכה ובחדר הספא, הילדים יתחברו לפלייסטיישן והאישה תבשל ותעשה כביסה.

מה לא? התשדיר הזה מזכיר לי מודעה בלוח מודעות במעונות הסטודנטים עם כותרת ענקית סקס ומתחתיה המילים למכירה סובארו במצב טוב.

מצוקתו של הקופירייטר בתשדיר זה זועקת לשמים. כל כך יבש מעיינו עד שנצרך למחסן החירום הנצחי הקרוי ציצים ושלף ממנו 4 זוגות במצב סביר לשימוש מיידי. בא לי לרחם על הקופירייטר הסובל, אבל מצד שני בטח בצילומים היה כיף.

* ארנון ממן הוא קופירייטר ויועץ תכנים שיווקיים, מנכ"ל משותף של מדיסון אבניו - המכללה ללימוד קופירייטינג ופרסום.

** לבקשות לניתוח פרסומות, אתם מוזמנים להגיב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה