מנתחים פרסומת: החלומות הרטובים של קברניטי ארקיע טסים לשומקום
ארנון ממן, מבקר הפרסומות של Bizportal לא רווה נחת בשבועות האחרונים מהביצועים הקריאטיביים של פרסומאי ישראל בזמן האחרון ולצערו נתקל בפרסומות לא יצירתיות, בלשון המעטה. ובכן, מי שגרם לו הפעם לפרץ של שיפוטיות לא רחמנית היא הפרסומת האחרונה של ארקיע.
תקציר הפרסומת: 3 חטובות בביקיני ואחת בלעדיו שואלות בחיוך מסתורי ובאנגלית: "אתה יודע איפה אני?". המסקנה: לא משנה איפה. ארקיע תגשים את החופשה שלך.
הלקוח: ארקיע. משרד הפרסום: הקופירייטר הוא מנכ"ל חברת ארקיע
לא כל כך בקלות תתפסו אותי מוקיע פרסומות סקסיסטיות. אם יש סקסיזם בחיים הוא יופיע גם בפרסומות, ובצדק. שינוי קונבנציות וקעקוע סטריאוטיפים מעולם לא היו חלק מהאג'נדה של עולם הפרסום. המסרים הפרסומיים לא נועדו לחנך את הדור הבא, פשוט משום שלפרסומאים אין מספיק אומץ, ולמפרסמים אין מספיק כסף כדי ליצור נורמות התנהגות חדשות.
פרסומות חייבות להסתפק בעשיית גלים באמצע הקונצנזוס, או מקסימום בשוליו, אבל לא מחוצה לו. גברים במטבח ונשים במטווח הופיעו על המסך רק אחרי שפגשנו אותם שם בחיים האמיתיים.
את כל ההקדמה הזאת אני פורס כאן כדי להקדים ולומר שפרסומות סקסיסטיות יכולות לעבוד מצויין, ולחולל גם הנאה וגם הנעה. רוצים דוגמא? בבקשה: חמוקיה עוצרי הנשימה של בר רפאלי רלבנטיים מאוד בתשדיר המפרסם תחתונים וחזיות, ולמרות ששורת המחץ משוללת כל תקינות פוליטית ("יש רק דרך אחת להגיד לו שדפקת את האוטו") - הפרסומת טובה, אטרקטיבית ועובדת, ולעזאזל הפוליטיקלי קורקטיות.
את זה אי אפשר בשום אופן להגיד על תשדיר ארקיע הנדון, אשר בשיפוט סלחני יקרא מטופש, ובשיפוט מחמיר אומלל. יש בו נשים חטובות, ציצים שופעים, אגנים מתנדנדים ושפתיים חושניות. אבל, מה להם ולכם, קברניטי ארקיע? לא התבלבלתם? למה אתם חושבים שאטוס איתכם? כי הראיתם לי ארבע חתיכות שלא יודעות איפה הן? לא נראה לכם שקל יותר למצוא אותן בפרישמן, או מקסימום באילת?
אני מבין שחשוב לכם להדגיש את העובדה שארקיע משווקת לא רק טיסות, אלא גם חופשות. אבל לפי איזה בריף עבדתם? אני מנסה לנחש. אה. אוקיי. אתם בטח מארגנים קבוצת גברים-רווקים-חרמנים לחופשה בארץ החתיכות הרטובות שאף אחד לא יודע איפה היא. לא? אז אולי להיפך, זוהי פרסומת לנשים? אולי ההבטחה הפרסומית היא לעלות על ארקיע בטיסה ישירה אל לא-חשוב-לאן ולהפוך בין רגע לחתיכה מהממת שמרוב עינוגים שוכחת לאן הגיעה? או אולי התכוונתם לחופשה משפחתית עם הילדים? הגבר יבלה עם הסקסיות המקומיות בבריכה ובחדר הספא, הילדים יתחברו לפלייסטיישן והאישה תבשל ותעשה כביסה.
מה לא? התשדיר הזה מזכיר לי מודעה בלוח מודעות במעונות הסטודנטים עם כותרת ענקית סקס ומתחתיה המילים למכירה סובארו במצב טוב.
מצוקתו של הקופירייטר בתשדיר זה זועקת לשמים. כל כך יבש מעיינו עד שנצרך למחסן החירום הנצחי הקרוי ציצים ושלף ממנו 4 זוגות במצב סביר לשימוש מיידי. בא לי לרחם על הקופירייטר הסובל, אבל מצד שני בטח בצילומים היה כיף.
* ארנון ממן הוא קופירייטר ויועץ תכנים שיווקיים, מנכ"ל משותף של מדיסון אבניו - המכללה ללימוד קופירייטינג ופרסום.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".