מניות היתר: זרקור על חברות האופנה והטקסטיל
חברות האופנה והטקסטיל הישראליות הנסחרות במדדי היתר 50 ו-120 הן גולף, קסטרו, דלתא גליל, תפרון, בי.ג'י.אי (בגיר), בריל, על בד ושלא"ג. משקלן במדד יתר 50 הוא 7.5% ובמדד יתר 120 5.9%. אפשר לחלק את החברות במדדים הללו לחברות אופנה (גולף, קסטרו, בי.ג'י.אי, בריל) וחברות טקסטיל (תפרון, על-בד ושלא"ג).
לפי BDI, בתוצאות 2007 נרשמה מגמת חולשה בתעשיית הטקסטיל, ההנעלה וההלבשה – שמתבטאת בקיטון של כ-7% בהכנסות החברות המובילות. קיטון נוסף של 7% נרשם גם במספר המועסקים בענף וכן בייצוא הטקסטיל וההלבשה.
חברות האופנה מושפעות במידה רבה ממצב הכלכלה המקומית (גולף) וממצב הכלכלה העולמית – קסטרו, דלתא גליל ובי.ג'י.אי). תוצאות הרבעון הראשון אצל חברות האופנה הושפעו מעיתוי חג הפסח, ש"נפל" השנה על הרבעון השני, לעומת הרבעון הראשון בשנה הקודמת. עיתוי חג הפסח עיוות במידה מסוימת את השוואת תוצאות החברות בין הרבעונים.
גם קסטרו וגם גולף פתחו במהלך השנה האחרונה סניפים חדשים, שהביאו לגידול בשורת ההכנסות מול רבעון מקביל, אך גם הקשו על ההשוואה בין הרבעונים. שתי החברות הללו מסתכלות על תוצאות הרבעון השני שמורכב מהשפעתו החיובית של חודש אפריל וחג הפסח, שהביא לגידול משמעותי בהכנסות, ומצד השני – קוזז בירידה בהכנסות בחודש מאי, ירידה שממנה סבלו כמעט כל החברות הקמעונאיות בשוק הישראלי.
גם לקסטרו וגם לבי.ג'י.אי יש פעילות בחו"ל, שמהווה זרוע הכנסות נוסף לחברות. אצל קסטרו עיקר המכירות עדיין מבוצעות בישראל (כ-88%) וחו"ל מוגדרת כרגע כפוטנציאל צמיחה ולכן פחות משפיעה על פעילותה החברה, אצל בגיר לעומת זאת עיקר המכירות מתבצעות בחו"ל (מעל ל-70%), בעיקר לבריטניה ולגרמניה, ולפיכך היא מושפעת במידה רבה ממצב הכלכלות הללו, שינוי מט"ח ועלויות רכישת חו"ג בעיקר מסין.
נציין בנוסף גם את חברת בריל, שעוסקת בעיקר בתחום הנעליים – ייצור, ייבוא ושיווק והפעלת רשת החנויות גלי וסולוג. גם בריל הציגה צמיחה זעומה בשורת ההכנסות שהושפע מעיתוי הפסח והשפעת העונתיות, ואת דלתא גליל, שמתחילת לקצור את הפירות הראשונים של מהלך הארגון מחדש, והצליחה להציג ברבעון הראשון מעבר לרווח נקי לעומת הפסד משמעותי ברבעון המקביל.
בתחום הטקסטיל נמצאות 3 חברות בעלות מאפיינים שונים. חברת תפרון, שבשליטת קרן פימי ומבטח שמיר, עוסקת בייצור ושיווק מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ספורט. החברה סובלת זה תקופה ארוכה מתוצאות חלשות, ו-07' הייתה אחת השנים הגרועות בתולדותיה. לתפרון תלות בחברת נייקי, שהיוותה אבן ריחיים על החברה ב-2007 והביאה לגידול בהוצאותיה התפעוליות של תפרון. תפרון עוד רחוקה מהתאוששות, וגם ברבעון הראשון של 2008 הציגה הפסד נקי. הגידול בהכנסות ברבעון נבע בחלקו מהכנסות שנדחו מסוף 2007 והיחלשות הדולר הביאה לשחיקת הרווחיות הגולמית והתפעולית של החברה.
לעומת חברת תפרון, חברת על-בד ושלא"ג עוסקות בתחום דומה – ייצור בדים לא ארוגים, בטכנולוגיות שונות ולשימושים שונים. אצל על בד ייצור בדים לא ארוגים מיועד לייצור מטליות לחות, בעיקר לשימוש היגייני (מגבונים לתינוקות) ואצל שלא"ג מדובר בייצור בדים בטכנולוגיה שונה, לשימוש בחיתולים, תחבושות היגייניות ולשוק מוצרי הניקיון (מטליות יבשות).
שתי החברות הודיעו לאחרונה על חוזים חדשים, שחידשו את העניין במניותיהן. שלא"ג הודיעה בסוף 2007 על הסכם בהיקף של 8 מיליון דולר עם ג'ונסון&ג'ונסון לאספקת תחבושות היגייניות. שלא"ג הציגה בדוחות הרבעון הראשון גידול בהכנסות, אך שחיקה ברווחיות וגידול בהוצאות התפעוליות של החברה הביאו להצגת רווח נקי נמוך משמעותית מהרבעון המקביל.
על-בד הודיעה בתחילת השנה על זכייה במכרז לאספקת מגבונים לחים בהיקף של 10 מיליון שקל בארה"ב, ומכרז נוסף בהיקף של 13 מיליון שקל לרשת בצרפת. דוחות הרבעון הראשון היו דומים לאלו של הרבעון הקודם תוך והיחלשות הדולר והאירו מול השקל השפיעה לרעה על התוצאות וקיזזה את הצמיחה בשורה העליונה. על אף היחלשות הדולר, על-בד הציגה המשך צמיחה בפעילות החברה בארה"ב.
*הכותבת היא אנליסטית מניות יתר בבית ההשקעות IBI.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.