איפה להשקיע? תופתעו - על זה לא חשבתם

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי-טפחות, מסתכל דווקא על שוויץ
רונן מנחם |

שווייץ תפקדה היטב בחודשים האחרונים, לנוכח המהמורות בכלכלה ובשוקי ההון בעולם. היא נהנית מפתיחות, שוקי הון וכוח אדם מתקדמים ועודף גדול בחשבון השוטף. עם זאת, היא נתונה לגורמי סיכון, הכרוכים אף הם בפתיחותה היחסית. בתקופה הקרובה עלולה שווייץ להיקלע לתפנית שלילית. שיעור השינוי בתוצר עלול לרדת במחצית, ל-1.5% ב 2008 ו-2009.

הייצוא יוליך את התהליך, אך בהמשך תיחלש גם הצריכה הפרטית. בנוסף, בדומה למדינות רבות בעולם, גם שווייץ מתמודדת עם האצה אינפלציונית, אם כי במידה מעט פחותה יותר מאשר בארה"ב וגוש האירו. המדיניות הכלכלית הנוכחית – הרחבה מוניטארית והידוק פיסיקאלי, נראית נכונה בתקופה זו. אם הכלכלה העולמית תתאושש ותירשם תפנית חיובית, יש לשווייץ את היסודות והיכולת לצאת נשכרת מכך.

עיון בנתוני MSCI‏ מלמד, כי בשלושת החודשים האחרונים לא נהנתה שווייץ מהתיקון שפקד את מדדי המניות. בתקופה זו עלה מדד MSCI‏ שווייץ בפחות מאחוז אחד, בעוד מדד MSCI EURO עלה בקרוב ל-6%. גם כאשר בוחנים את ביצועי שני המדדים ב 12 החודשים האחרונים, מגלים כי בעוד מדד MSCI EURO‏ רשם ירידה בת מחצית האחוז לערך, מדד MSCI‏ שווייץ נחת בקרוב ל 7%. שווייץ היא אחת המדינות המסוקרות הנמצאות מחוץ לגוש האירו, בדומה לבריטניה.

ביצועי חסר אלה של שוקי המניות בשווייץ התרחשו למרות יסודותיה הכלכליים המשופרים של המדינה. ב-17 במרץ 2008 פרסמה קרן המטבע סקירה על כלכלת שווייץ ולפיה הכלכלה של שווייץ תפקדה באופן מרשים לנוכח המהמורות האחרונות בכלכלה העולמית. לדברי הקרן, למרות שיוקרתה הבינ"ל של שווייץ נשחקה במספר היבטים, ביצועיה במחזור האחרון היו חזקים. שווייץ הציגה תוצאות כלכליות טובות יותר מאשר גוש האירו בארבע השנים האחרונות.

לתעשיית החרושת שלה ערך מוסף גבוה והיא התחזקה. שיעורי הניצולת של אמצעי הייצור בתעשייה וצברי ההזמנות מצביעים על איתנות נמשכת ומדדי הלך הרוח נחלשים באופן הדרגתי בלבד, בהשוואה למקומות אחרים בעולם. השינוי בתוצר מקבל תמיכה מהעלייה בצריכה הפרטית (מדד המכירות הקמעוניות עלה ב 7.6% בחודש פברואר, קפיצה של ממש בהשוואה לחודש הקודם), בהינתן האיתנות בשוק העבודה. נוסף לאלה, הסביבה הפיסיקאלית נוחה. לממשלה עודף משמעותי של 2% תמ"ג, רובו הודות להכנסות גבוהות ויציבות הנגזרות מהצמיחה הכלכלית החזקה, אך גם הודות לרמת הוצאות נמוכה מזו המותרת לפי ה debt brake‏ – תכנית להשגת איזון תקציבי בטווח הבינוני. יחס החוב לתמ"ג ממשיך לרדת.

בצד זאת, מעמדה של שווייץ כמרכז עולמי חשוב לשוקי ההון התחזק, לדברי הקרן. שווייץ יכולה להסתמך לתקופה ארוכה קדימה על התשתית המתקדמת שלה, כוח האדם המשכיל והגמיש (שיעור האבטלה בחודש מרץ היה 2.5% בלבד), הפתיחות כלפי חוץ לתנועות סחר, הון וכוח אדם, שיעורי המס הנמוכים והממשלה הקטנה.

פתיחותה של שווייץ והדינאמיות של שוקי ההון שלה אמנם עלולה לחשוף אותה להתפתחויות שליליות מחו"ל (ואכן הכלכלה השווייצית נתונה לתנודתיות גבוהה יותר מאשר רוב הכלכלות המפותחות), אך הקרן מציינת את מאמציהן של הרשויות בשווייץ להגדיל את בולמי הזעזועים במערכת הפיננסית. כמו כן, היא סבורה כי התמהיל המוניטארי מרחיב – פיסיקאלי מצמצם הננקט כיום בשווייץ הולם את המצב. הקרן מתייחסת גם לעודף הגדול בחשבון השוטף של שווייץ (כ 15.5% תמ"ג ב 2008) ומסבירה כי הוא ברובו מבני, אך גם בניכוי גורמים מבניים ומחזוריים הוא גבוה ב 4% מהנחוץ למדינה.

לנוכח האמור לעיל, ניתן לחשוב על תרחיש בו מדדי המניות יבטאו, בשלב מסוים, את הביצועים והתשתית הכלכלית האיכותית של שווייץ. אנו ממליצים לעקוב אחר השוק השווייצי, אך לנקוט זהירות רבה, שכן בראייה לתקופה הקרובה, קרן המטבע חוששת כי ההתרחבות הכלכלית השווייצית תיקלע להאטה משמעותית. לדבריה, התוצר, שגדל אשתקד בכ 3%, יגדל ב 2008 ב-1.5% או מעט פחות. ב-2009 לא תירשם התאוששות בשיעור השינוי.

תחילה תירשם האטה בייצוא הסחורות והשירותים, לנוכח התמתנות בביקושים מארה"ב וגוש האירו. אמנם הפרנק השווייצי אינו חזק דיו כדי לחבל בייצוא, בניגוד לאירו לדוגמא, אך אם ימשיך להתחזק, תוכל להיות לדבר השפעה משמעותית, במיוחד כאשר היא משולבת עם האטה נוספת בכלכלה העולמית. ההאטה בייצוא, ההשלכות האינפלציוניות של העליות במחירי הנפט ובמיוחד – הלחצים הפיננסיים הגלובאליים – עלולים להוליך לשחיקה באמון הצרכנים ולהביא לכך שההוצאות תיחלשנה בשלהי השנה

סקר הסנטימנט הכלכלי של מכון המחקר המצוטט ZEW ‏ בחודש אפריל המשיך להיות שלילי ועמד על -71.4. ברביע האחרון אשתקד, שיעור השינוי השנתי בהזמנות ממפעלים ירד מ-15.7% ל 9.3%. מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני ירד, בחודש מרץ, מ-60.5 ל 55.3% והיה נמוך במידה ניכרת מההערכות. המדד אמנם ממשיך להצביע על התרחבות, אך במידה פוחתת במהירות. נתונים אלו מציבים אתגרים של ממש בפני הסקטור היצרני בשווייץ.

בהקשר זה, נציין כי לפי המדד המשולב של האינדיקאטורים המובילים, המחושב מדי חודש על ידי ה OECD‏, רושמת שווייץ תוצאות די חלשות בהשוואה למדינות אחרות. המדד ירד בכ 6% ב 12 החודשים האחרונים וניתן לציין כי דרגת הירידה גדלה והולכת ב 12 החודשים האחרונים. ניתן להצביע על קפיצה בדרגת הירידה בחודשים אוגוסט ואוקטובר, תקופות בהן החל המשבר ואחר כך החריף. לשם השוואה, בגוש האירו (ששווייץ לא נמנית עליו) ירד המדד, בתקופה זו, בפחות מ 3%. מדד זה מקובל כאינדיקציה להתפתחויות הקרובות בתוצר העסקי.

שווייץ אינה חומקת מהתופעה הגלובאלית של עלייה בסביבת המחירים. העליות הגבוהות במחירי הנפט והמזון הביאו לזינוק במדד המחירים לצרכן, ב 12 החודשים האחרונים עלה מדד זה ב 2.6% והוא נמצא בסימן עלייה. עם זאת, ההערכות ל 2008 עומדות על 2.0% ואילו ב 2009 יעלה המדד ב 1.9%. מדובר בשיעורים נמוכים יותר מאשר בארה"ב ובגוש האירו, אך הסיכון כלפי מעלה ממשיך להיות גבוה והוא משתלב עם ההרעה בתשקיף הכלכלי.

בנסיבות אלו, ניתן לומר כי שווייץ עלולה להציג ביצועי חסר, לרבות בשוקי המניות שלה, אם הסביבה הגלובאלית תיקלע לחולשה של ממש, אך ניתן יהיה למצוא בשווקים אלו ערך רב אם הכלכלה הגלובאלית תגלה סימני התאוששות ופתיחותו הרבה של המשק תבוא לידי ביטוי. גם סביבת האינפלציה בשווייץ מאתגרת פחות מאשר במשקים אחרים ושיעורי השינוי במדדי הפעילות היצרנית, אף כי הם נמצאים בסימן ירידה, ממשיכים להיות גבוהים יותר מאשר במשקים מפותחים אחרים.

המדיניות המוניטארית בשווייץ שקולה (הבנק הלאומי של שווייץ שומר על ריבית היעד שלו בשוק (2.75%) דרך התאמות מזדמנות של ריבית ה repo‏, דבר המקנה יציבות מסוימת בתקופה לחוצה זו), הסביבה התקציבית נוחה והפוטנציאל התשתיתי גבוהה. מבט ל 5 השנים האחרונות מראה כי שיעורי השינוי במדדי MSCI EURO‏ ו MSCI‏ שווייץ עלו בשיעורים דומים, שנעו בין 17% ל 19%, כך שבצד הסיכוי האמור, ניתן להיווכח כי לאורך זמן סיכון המדינה נמוך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".