שוק המניות: שבוע בסימן החלטות ריבית

שבוע המסחר התנהל בתנודתיות ונחתם במגמה מעורבת. החלטות הריבית, בארץ ובארה"ב, לא הפתיעו
מיטב בית השקעות |

שבוע המסחר התנהל בתנודתיות ונחתם במגמה מעורבת. החלטות הריבית, בארץ ובארה"ב, לא הפתיעו. בארה"ב המשיך ברננקי במהלכיו האגרסיביים, וכעבור 8 ימים מאז הפחתת הריבית. הדרמטית, הודיע על הורדת ריבית נוספת בשיעור של 0.5%.

בישראל, התלבט נגיד בנק ישראל אם להעלות את הריבית המוניטארית או להותירה על כנה, אך לאחר הורדת הריבית החדה בארה"ב, שבוע קודם לכן, התבהרה התמונה, ובהתאם להערכות הכלכלנים, החליט להמתין עם שינוי מדיניות, והותירה על רמה של 4.25% .

למעט יום אחד של עליות שערים חדות, התעקשו המדדים להמשיך במסעם דרומה, כשהם מתעלמים מנתוני המאקרו הטובים הממשיכים להתפרסם, ומסקירות חיוביות על המשק הישראלי וליהמן ברדרס. דו"ח UBS שפורסמו על ידי בנקי ההשקעות הזרים ועדת וינוגרד, גם הוא לא עורר הדים בשוק ההון, והתקבל יחסית באדישות, כשתשומת ליבם של המשקיעים נתונה עדיין להתרחשויות בארה"ב, ולסכנת המיתון המרחפת מעליה.

עוד עמדה השבוע ברקע המסחר: התדרדרותו המתמשכת של השטר הירוק, כשהשבוע המשיך זה לצנוח בחדות, כך שמאז תחילת החודש סיכם היחלשות משמעותית של 5.7%.

בסיכום שבועי מדד ת"א 25 ירד ב-0.4% , מדד ת"א 100 איבד 0.2% מדד ת"א 75 רשם עלייה של 0.2% ויתר 120 הוסיף 3.7% . מדד ת"א נדל"ן 15 ירד ב- 3.4% ומדד תל טק 15 טיפס ב- 8.1% . מדד ת"א בנקים עלה ב-2.9%, כשלאומי עלתה ב-4.4% ופועלים הוסיפה 2.5%

טבע ירדה ב- 1.6% בסיכום שבועי. על פי פרסומים, החברה שוקלת להכפיל את כושר הייצור שלה בהונגריה, באמצעות השקעה של 100 מיליון דולר במפעלה, בעיר דברצן, בכדי להפכו למפעלהגדול באירופה לייצור טבליות.

עוד בלטו השבוע:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.