לאחר צניחה של 82% ב-12 חודשים: בנק אוף אמריקה רכש את Countrywide

50 אלף עובדים ו-9 מיליון לווים מצאו בית אחר. מניות Countrywide מגיבות בירידה של 15% בטרום מסחר
יוסי פינק |

חברת בנק אוף אמריקה (סימול: BAC), קבוצת הבנקאות הגדולה בארה"ב (לפי שווי שוק), אישרה היום את השמועות של הימים האחרונים ודיווחה כי רכשה את חברת המשכנתאות הכושלת Countrywide (סימול: CFC) בעבור סכום של 4 מיליארד דולר, כולו במניות.

סגירת העסקה נעשתה לפי שער של 7.16 דולר למניית Countrywide, שזה 7.6% מתחת לשער הסגירה של המניה אמש. נציין, כי מנית Countrywide זינקה אמש בשיעור של 51% על רקע שמועות כי העסקה הנ"ל עומדת בפני סגירה. מניית החברה רושמת כעת ירידה של 15% בטרום מסחר.

Countrywide, זוהי חברת המשכנתאות העצמאית הגדולה ביותר בארה"ב והיא למעשה מעבירה לבנק אוף אמריקה מספר של 9 מיליון לווים. ב-12 החודשים האחרונים נפל מחיר מניית Countrywide בשיעור מדהים של 82%, כאשר ברקע, המשבר בשוק המשכנתאות אשר הביא את החברה לדווח השנה על הפסד רבעוני וזאת לראשונה ב-25 השנים האחרונות. בשבוע האחרון צנח שווי החברה אל מתחת ל-3 מיליארד דולר וזאת לראשונה מזה עשור. הסיבה הספציפית לצניחה השבועית הייתה פרסומים כי החברה נכנסת לתהליך של פשיטת רגל, פרסום שהוכחש ע"י החברה.

בכדי להבין את סדר הגודל של החברה הנרכשת נציין מספר עובדות. Countrywide, אשר נוסדה ב-1969, מעסיקה כיום יותר מ-50 אלף עובדים וזאת לאחר גל של פיטורים, שכן בחודש יולי האחרון עמד מספר העובדים של החברה על יותר מ-61 אלף עובדים.ההיקף הכספי החודשי של ההלוואות שהעניקה החברה רשם שיא בחודש יולי 2005, עת עמד על 53 מיליארד דולר. ב-2007 צנח ההיקף ל-416 מיליארד לשנה כולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.