בפסגות רואים בחברה לישראל דיסקאונט ביחס לכיל ובזן

זאת למרות שעדכון המשקלות במדדים לפי אחזקות ציבור יוביל לכך שלחברה לישראל יהיה משקל נמוך יותר ממשקלה כיום. עם זאת, אין בהמלצה זו לגרוע מהמלצות הקניה של פסגות על כיל - 54 ש' ובזן - 4.4 ש'
שי טופז |

בית ההשקעות, פסגות אופק, פירסם היום (ד') הודעה בה הוא מצהיר כי במניית החברה לישראל נפתח דיסקאונט סחיר משמעותי ביחס להשקעה ישירה בחברות הבנות שלה, כי"ל ובז"ן.

האנליסט, עמיחי בומבך, מציין, כי ב-31 באוקטובר פרסמו בפסגות עבודה לפיה אחזקה בחברות הבנות של החברה לישראל, כי"ל ובזן הינה עדיפה על אחזקה בחברה לישראל, לאור הדיסקאונט הנמוך שהיה קיים באותה עת. עם זאת, ממועד ההמלצה עלתה מניית כי"ל בכ-16% ומניית בז"ן עלתה בכ-14%. אולם, מניית החברה לישראל עלתה באותה תקופה ב-2% בלבד.

כמו כן, ב-16 בדצמבר פרסמו בפסגות המלצת קניה על החברה לישראל במחיר יעד של 5,253 שקל, כאשר מחיר היעד הסחיר עמד על 4,626 שקל, מה ששיקף דיסקאונט סחיר של 5%. נכון להיום, לאור עליית מחירי מניות החברות הבנות, ובעיקר כי"ל שהאחזקה בה מהווה קרוב ל-75% משוויה של החברה לישראל, נוצר דיסקאונט סחיר של 17.7%.

בומבך מדגיש, כי איננו רואה סיבה לכך שמניית החברה לישראל הניבה תשואת חסר במהלך תקופה זו לעומת מניות החברות הבנות. סיבה אפשרית לכך היא אולי העובדה שמניות חברות ספנות ירדו קצת בעולם בתקופה הזו, אך לא באופן כזה שישפיע לרעה על החברה לישראל ועל שווי האחזקה הפרטית המהותית שלה, צים.

בפסגות מוסיפים ,כי כפי שהם ציינו בעבודה, הם לא סבורים כי הנפקה של חברת צים הינה כדאית עבור החברה לישראל בתקופה הקרובה, בשל ההאטה בצמיחה בארה"ב ובשל העובדה שלפחות בשנת 2008 צים לא חייבת להגדיל את ההון העצמי שלה לצורך ביצוע ההשקעה הגדולה באוניות שהיא מתכננת בהיקף של 4 מיליארד דולר עד 2012. בעבודתם מה-16 לדצמבר הערכיו בפסגות את צים בכ-1.2 מיליארד דולר, ולהערכתם לא קרה דבר שמצדיק שינוי בהערכה זו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.