ניתוח טכני: נייס - הסיכון גובר מהותית על הסיכוי
השקעה בניירות ערך אינה רק לרכוש מניות. בסופו של דבר, שוק המניות אינו סופרמרקט והמניות בו אינן מוצרי צריכה. השקעה בניירות ערך היא תהליך שדורש אסטרטגיה ברורה שנבנית טרם רכישת המניה. פירושו של דבר שעליך לדעת בדיוק מה אתה מחפש : איזו התנהגות אמורה לאפיין את המניה, מה טווח הזמן להשקעה שהמניה מאפשרת לבצע, מה פוטנציאל הרווח ולא פחות חשוב, מתי לחסל את העסקה. וכל זאת יש לתכנן היטב מראש. שאם לא כן, עלולות ההחלטות להיות אקראיות ונשלפות מהבטן. וכאשר מביטים על מניית נייס שהניבה למשקיעיה מעל ומעבר, הולך ומתקבל הרושם שהסיכון גובר על הסיכוי וכי נגזר גורלה של המניה לבצע גל ירידות.
המגמה המשנית
מבט על הגרף השבועי ילמד שהמגמה המשנית החלה במחיר של 103.20 שקלים למניה בספטמבר 2006. ממחיר זה החלה מגמת עלייה ובמרכזה היו נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה עולה, התיקונים הטכניים סבירים והמחזורים תמכו בכל התזמורת הטכנית.
לפני שבועות מספר רשמה המניה נקודת שיא במחיר של 162 שקלים למניה ומכאן ואילך החלו להצטבר מספר כיסי חולשה המעלים את הסבירות ולפיה צפויה המניה לסגת בשבועות הקרובים :
1. מחזורי המסחר שנרשמו ברמת השיא היו נמוכים באופן מובהק מאלו שנרשמו ברמת השיא הקודמת שנקבעה במחיר של 151.60 שקלים למניה. הירידה במחזורים, כאשר נקבע שיא חדש, הוא איתות חולשה כשלעצמו אם כי אינו מספיק כדי לחרוץ גורלה של מגמת עלייה.
2. מיד לאחר מכן החלה ירידה שנבלמה במחיר של 142 שקלים למניה. ירידה זו, כפי שאפשר לראות על הגרף, לוותה בעלייה בהיקפי הפעילות כעדות ולפיה ההיצע הולך וגדל וידם של המוכרים על העליונה.
3. משם, גל עליות עד למחיר של 155.30 שקלים למניה. גל עליות זה התאפיין במחזורים נמוכים והעיד בשל כך על חולשה.
4. בנוסף, גל עליות זה תיקן כ-66% ממהלך הירידות שקדם לו ודבר זה הצטרף לאיתותי החולשה שכבר היו קיימים. כאשר מניה מתקנת בין 33% - 66% מהמהלך שקדם לה, מעיד הדבר על סבירות גבוהה לגל נוסף בכיוון המגמה.
5. ובשבוע האחרון ממשיכה המניה לסגת ועד לכתיבת שורות אלו, תום יום המסחר הרביעי של השבוע, מחזורי המסחר כבר גבוהים יותר מאלו של השבוע הקודם.
חמשת איתותי חולשה אלו אינם מעידים בהכרח על ירידה. משום שהמונח "בהכרח" אינו מונח המתאים לשימוש בשוק ההון. איתותי חולשה אלו מגדירים היטב את יחס הסיכוי סיכון וכמו שזה נראה מכאן, הסיכון גובר מהותית על הסיכוי והסבירות היא שהמניה עומדת בפתחו של גל ירידות האמור לדרדר אותה אל מתחת לרמת השפל הקודמת.
סיכום
לא מעט איתותי חולשה מאפיינים את התנהלותה של מניית נייס. הייתי אומר שהמשוואה הטכנית אינה חיובית יותר ואף אינה מאוזנת אלא נוטה משמעותית לכיוונה של כף החובה. סיכון הוא דבר מבורך כאשר הוא נלקח באופן מחושב ובמקרה של נייס, לא מדובר כבר בסיכון מחושב ונשלט אלא בסיכון מיותר לחלוטין.
הכותב הוא המנהל המקצועי של המרכז להשכלה פיננסית מקובצת מטריקס ומלמד מסחר בניירות ערך על פי שיטת הניתוח הטכני.
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.