וול סטריט מתקשה לתפוס כיוון יום שלישי ברציפות

נתון מאקרו חיובי במיוחד, ההזמנות למוצרים ברי קיימא, איזן עליה במחירי הנפט והמדדים בניו יורק סגרו קרוב לאפס יום שלישי ברציפות, אם-סיסטמס הוסיפה 1.6%, אלווריון איבדה 1.4%
יוני נאמן |

המדדים המובילים בוול סטריט סגרו את יום המסחר במגמה מעורבת ולא שינוי משמעותי, זאת לאחר שפתחו בירוק בעקבות נתון מאקרו חיובי אשר פורסם מעט לפני הפתיחה - מספר ההזמנות למוצרים ברי קיימא אשר קפץ על פי הדיווח היום ב-3.3%, זאת לעומת צניחה של 5.3% בחודש קודם. המסחר של היום בוול סטריט היה מעניין, שכן הוא דמה ליום המסחר הקודם. העלילה דומה, מעבר בין עליות לירידות בלי יכולת לתפוס כיוון - אך התסריט הינו הפוך. אתמול הנפט ירד אך נתוני מאקרו שליליים מנעו מהמדדים לתפוס גובה, והיום פורסמו נתוני מאקרו חיוביים אך הנפט זינק והעיב על המדדים.

מדד הנאסד"ק ירד קלות 0.05% לרמה של 2,115 נקודות, מדד הדאו ג'ונס הוסיף 0.16% לרמת 10,473 הנקודות.

ובזירת הנפט, היחידה הסטטיסטית של משרד האנרגיה האמריקני (ה-EIA), פירסמה היום את הדו"ח השבועי של מלאי הנפט והדלקים. על פי הדו"ח מלאי הנפט נפל בשבוע החולף ב-2.4 מיליון חביות, זאת לעומת צפי האנליסטים לירידה של 1 מיליון חביות בלבד. בצידו החיובי של המתרס, מלאי הדלקים רשם קפיצה מפתיעה וזינק ב-4.4 מיליון חביות, זאת לעומת הצפי לירידה של 2.7 מיליון.

למרות שאין מדובר בדו"ח שלילי במיוחד, החוזים העתידיים על מחירה של חבית נפט למסירה בנובמבר נסחרים בשעה המסחר בוול סטריט בעליה של 2% לרמה של 66.35 דולר. סיבה אפשרית לעליה הינה שהדו"ח אינו כולל את השפעתה המלאה של הסופה "ריטה", ולכן לא עזר להפריך חששות בקרב הסוחרים.

נתוני מאקרו

ההזמנות למוצרים ברי קיימא בארה"ב רשמו עליה של 3.3% בחודש אוגוסט החולף, זאת לעומת הקונצנזוס בוול סטריט אשר צפה עליה של 1% בחודש זה, לאחר צניחה של 5.3% בחודש יולי. מדובר בנתון חיובי במיוחד, אשר מצביע על כך שהמפעלים בארה"ב לא עומדים בפני האטה בייצור. עם זאת, נתון זה נאסף לפני פגיעתה של סופת ההוריקן קתרינה, ועל כן יש לזכור כי השפעה תבוא לידי ביטוי רק עוד כחודש עת פירסומו של המדד לחודש ספטמבר. בצד החיובי, הנתון מראה כי בעת פגיעת הסופה היתה המגמה חיובית.

אמריקניות במרכז

אחת החברות ה"חמות" בוול סטריט בשנה האחרונה, יצרנית נגן ה-iPod, אפל (APPL), ריכזה עניין רב היום. מניות החברה ירדו במחזור גבוה 4.34% לרמה של 51.12 דולר, לאחר שהחברה אישרה את תלונות לקוחותיה בנוגע לנגן החדש מתוצרתה, ה-iPod Nano, הלקוחות טענו כי קיבלו את הנגנים עם מסך שבור. מן החברה נמסר כי תפצה את לקוחותיה ומדובר בפחות מעשירית האחוז מן הנגנים שיצאו לשוק.

עוד במרכז המסחר היום, יצרנית כלי הרכב הענקית ג'נרל מוטורס (GM), אשר סגרה בעליה של 0.1% לרמה של 30.8 דולר. החברה הגיעה היום להסכם טנטטיבי עם איגוד עובדי תעשיית הרכב הקנדי באשר להסכם עבודה חדש. אלו הן בשורות חיוביות עבור המשקיעים, נוכח העובדה, שמדובר ב-17,500 עובדים שאמורים היו לפצוח בשביתה שהיתה משפיעה על הפעילות של החברה בצפון אמריקה.

ענקית הביוטכנולוגיה, ג'נזיים (GENZ), הוסיפה היום 1.64% לרמה של 70.52 דולר. מניות החברה ריכזו עניין היום, לאחר שפירסמה כי פיתחה בדיקה אשר ייתכן ותאפשר לקבוע לחולי סרטן את הטיפול המתאים ביותר עבורם ולצפות האם צפויים להגיב לו בחיוב.

ישראליות בוול סטריט

מניות ליפמן (LPMA) קרסו היום ב-21.8% לרמה של 20.48 דולר. כשברקע, לאחר שבועות של ספוקלציות ורחש בשוק, חתכה היום תחזיות לשנת 2005. ליפמן צופה רווח של 88-98 סנט על הכנסות של 230-240 מליון דולר לעומת תחזית קודמת לרווח של 1.39-1.42 דולר למניה וזאת, בעיקר בעקבות תוצאות חלשות של Dione במחצית השניה של 2005.

עוד בנוגע לליפמן, בית ההשקעות אוסקר גרוס מגיב כבר היום להודעתה ומעדכן מטה את מחיר היעד. בבית ההשקעות חזרו היום על המלצת ה"קניה" למניות החברה, אך הפחיתו את מחיר היעד מ-35 ל-24 דולר. האנליסט רוני בירון מבית ההשקעות ציין, כי מחיר היעד החדש המשכלל את תחזיותיה החדשות של החברה, משקף מכפיל רווח חזוי של 18 לשנת 2006, זאת לעומת מכפיל רווח חזוי של 23 לוריפון, מתחרתה של ליפמן.

ענקית הפרמצבטיקה הישראלית, טבע (TEVA), טיפסה ב-1.52% לרמה של 33.5 דולר. מניות החברה הגיבו להערכה של מריל לינץ', לפיה, עסקת IVAX תוסיף לטבע 1 סנט לרווח למניה ב-2005, ועוד כ-3 סנט ב-2006. בבנק ההשקעות צופים, כי העסקה תסגר לקראת סוף 2005 או תחילת 2006. הם מותירים המלצת "נייטרלי" למנייה וסבורים, כי על המשקיעים להכליל אותה בתיק בכדי להוריד את סטיית התקן, כלומר את סיכון התיק.

מניות אי.סי.איי (ECIL) עלו בשיעור של 1.25% לרמה של 8.12 דולר, זאת לאחר שהודיעה על השקת הפלטפורמה החדשה שלה, ה-HI-FOCUS, בנוסף הודיעה היום החברה על סיום שותפותה ברוסיה עם חברת MMG, אשר היתה אחראית עד היום על השיווק והמכירות של אי.סי.איי במדינה, זאת במטרה להגדיל מכירותיה ברוסיה ולהרחיב פעילותה במדינה. כחלק מן הסכם סיום השותפות עם MMG, יצטרפו צוות המכירות והתמיכה הקיים של MMG לחברת הבת של אי.סי.איי ברוסיה, אשר תהיה אחראית מהיום לשיווק, מכירות ותמיכה ללקוחותיה של אי.סי.איי במדינה.

מג'יק (MGIC) הוסיפה 1.2% לרמה של 1.67 דולר, זאת לאחר הודעתה מהיום על מינויה של חברת קומפליט למפיצה ראשית בישראל של iBOLT special edition for SAP business one. הפוטנציאל העסקי משיתוף הפעולה מוערך במאות אלפי שקלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?